• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Fortis?

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet vad detta är för Fortis?
Storlek?
År på ett ungefär?

image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Håller med Aurum , den där är helt klart en väldigt ommålad tavla. Den är målad för att efterlikna en femtiotals Omega Railmaster. Så frågan är om boett eller verk är fortis?
Den ser ut som en asiatisk (Indien, Thailand, Vietnam) renoverad/ihopsatt klocka som man sedan kan hitta på Ebay eller CH24 till låga priser. Tyvärr.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Man kan ju inte bli annat än imponerad över kunskapen som finns på detta forum!
Är glad att jag inte trillade dit på denna. Fann den på Blocket
 

Gurgel

Cartier
Kapar din tråd för en fråga om en annan Fortis! Har en klocka jag fick i en säljtävling för ca 15 år sedan, har knappt använt den och nu ligger den utan fungerande batteri i lådan.
Har vi någon vänlig själ som kan tänkas känna igen den och ge mig lite info om vad det är för klocka jag har? På baksidan av glas ser jag ett nummer, 560.20.99. Google gav mig tyvärr ingenting.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kapar din tråd för en fråga om en annan Fortis! Har en klocka jag fick i en säljtävling för ca 15 år sedan, har knappt använt den och nu ligger den utan fungerande batteri i lådan.
Har vi någon vänlig själ som kan tänkas känna igen den och ge mig lite info om vad det är för klocka jag har? På baksidan av glas ser jag ett nummer, 560.20.99. Google gav mig tyvärr ingenting.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Ingen aning om vad det kan vara men skulle förvåna mig mycket om den kom från Fortis fabrik.
Inte sett något liknande förut.
Någon får dock gärna rätta mig.
/j
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
@Gurgel
Ingen aning om vad det kan vara men skulle förvåna mig mycket om den kom från Fortis fabrik.
Inte sett något liknande förut.
Någon får dock gärna rätta mig.
/j
Jag är också tveksam till äktheten där. Finns det ens någon "Swiss"-märkning på tavlan? Märkligt också med display back på ett sådant verk, speciellt så odekorerat.

Jag har en likadan den är 36 mm i diameter, min är manuell.
Har du kollat upp den hos urmakare? Jag tror tyvärr inte att den är riktig den heller (om det nu inte är samma som den falska som TS visade upp från Tradera). Hur kom du över den? Ebay? Tradera? Många snarlika klockor kommer från Indien (men även Veitnamn, Thailand) och är hopplock med ommålade tavlor.
 

Gurgel

Cartier
Tack för svar hittills! Det jag kan tycka är märkligt är att jag som sagt fick den i en säljtävling, jag räknade igen och det bör bara vara ca 12 år sedan. Arbetade då på Siba och jag minns inte om det var av Siba eller av en leverantör (Sony, Philips etc) som jag vann den av. Tyvärr minns jag inte heller hur den kom förpackad, låda eller löst. Det vore ju en sak att man vinner en skitklocka från ur & Penn, en annan om leverantören eller arbetsgivaren skulle lämna en kopia som vinst. Vad jag minns var att det var förstapris! :)
Ska ta ett nytt varv med kameran och se om jag kan få med lite detaljer från uret, det var riktigt svårt att fota texten på glaset.
 

Gurgel

Cartier
Ser att andra sökt info om motsvarande klocka på andra forum, dock i princip utan resultat där med. Den sålde väl aldrig speciellt bra... ;-)
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
@Gurgel

Jag är också tveksam till äktheten där. Finns det ens någon "Swiss"-märkning på tavlan? Märkligt också med display back på ett sådant verk, speciellt så odekorerat.


Har du kollat upp den hos urmakare? Jag tror tyvärr inte att den är riktig den heller (om det nu inte är samma som den falska som TS visade upp från Tradera). Hur kom du över den? Ebay? Tradera? Många snarlika klockor kommer från Indien (men även Veitnamn, Thailand) och är hopplock med ommålade tavlor.
Nej, jag har inte kollat. Ärligt talat köpte jag den för att ha den som en träningsklocka. Min plan är att plocka isär den för att se om jag kan få den att gå igen... Men nu blir jag intresserad och kanske ska jag ta med mig den till Rob för att se om den är äkta.
Min kommer från Indien och jag betalade bara några kronor 75-100?
 
Topp