Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken klocka är bra och passar min smak?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Martin Andersson, 5 juni 2014.

1. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping
    Hejsan,

Blev precis medlem för att jag söker efter en klocka men vill inte köpa grisen i säcken.
    Har googlat en hel del och har flera ggr hamnat på denna sidan.

Jag äger ingen "finare" klocka idag men är ute efter att köpa.

Jag har hittat en look jag gillar men har sedan läst mig till att Ingersoll klockor inte är något att ha.
    Någon som har tips på klockor som är i stil som dessa i utseendet ?

Budget ~4000 sek.

Tar tacksamt mot tips och alternativ av er mer erfarna !

http://www.ingersoll.at/en/Ingersoll-IN6909RBK-Las-Vegas.html#!prettyPhoto

http://shop.ingersollwatches.se/product/ingersoll-grand-canyon-4-in6900rbk

http://shop.ingersollwatches.se/product/ingersoll-grand-canyon-4-in6900rwh

2. Tyvärr är det där en klassisk 'fuldinka' design, dvs klockor som vill ge intryck av att vara dyrare än de verkligen är, samt oftast är även namnet uppköpt för att lura köparna att det är ett gammalt klassikt märke, finns en uppsjö av liknande modeller men tvivlar att på att några är bättre eller sämre, mitt råd är nog att om du verkligen gillar designen så köp någon av dom du länkade till...

Eller köp en 'riktig' klocka, du får ju riktigt fina Seiko inom budget samt en uppsjö av vintage men då får du inte den typ av designen...

Icaras, ZQT, vikgul och 3 andra gillar detta.
  3. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Tack för svaret, jo det e nog därför det är så svårt att hitta något som det står något bra om på internet. Vill ju åt något liknande men det behöver inte vara exakt men det är svårt att hitta något liknande. Sökte jag på Seiko lite snabbt så hittade jag något snarlikt i designen men inte alls lika snygg enligt mitt tycke (http://www.klockmaster.se/prod/SEIKO-PREMIER-PERPETUAL-SGPWR-SG-40MM-10_29067/Premier_3402/SWE/SEK)

Du har inget bra tips på hemsida och märken jag kan spana vidare på ? =) Det ska iaf inte vara stållänk.

4. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Poängen med en sådan design är att visa upp ett väldigt invecklat och välbyggt urverk, vilket du helt enkelt inte hittar i den prisklassen. Därmed finns inget att visa upp, och då blir det i mitt tycke bara osmakligt.
    Jag tycker att det här kanske är det närmaste, men då har vi uppenbarligen väldigt olika smak

eller denna

Jag tror båda är utanför din prisnivå, men begagnat bör de gå att hitta i närheten. Jag tror det legat en Oris skeleton på K&S nyligen?

Annars kan man göra något lite roligare av det med en Swatch, där de inte heller har så mycket att visa upp men ändå är ett viktigt märke i branchen, här en "random ghost"

Kolla annars på Seiko, Tissot, Mido, Certina, eller andra "riktiga" klockmärken i den prisklassen, så tror jag du hittar något som håller bättre, och som kanske funkar bättre i längden, men även om det inte gör det så har det andrahandsvärde.

Tex seiko Alpinist

Lycka till, och välkommen in i förfallet :)

Icaras och vikgul gillar detta.
  5. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Open heart och vettig i pris.... svårt..

Davosa classic open heart kanske men ligger lite över budget (ny 7):

ännu mer öppen är ju den skelleterade Oris som david kränger här:

http://klocksnack.se/threads/oris-artelier-skeleton.17815/

Kan inte deras sortiment men skulle gissa på att seagull kan ha något som kan passa. Kan inte Seagull, men tror att china har skrivit lite om dom om du letar runt på forumet. deras retroflygare är iaf ganska omtyckt.

Men som sagt, gillar du ingersoll så är det ju inget fel i att köpa en sån, man ska köpa det man gillar.

Martin Andersson gillar detta.
  6. China

China Guest

Affe gillar detta.
  7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Theorema varning på de där..
    Kör på valfri Certina, Tissot, Seiko eller dylikt. Prisvärda "riktiga" klockor.

8. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Kolla även orient.
    När det gäller hemsidor är det här ett bra ställe att börja, andra forum (till exempel poor man's watch forum, som företrädesvis behandlar de lägre prissegmenten), eller klockbloggar (hodinkee, ablogtowatch, timeandwatches), eller bildgoogla märken eller egenskaper du letar efter. Häng lite på köp och sälj, priserna brukar vara överkomliga, och i allmänhet är det hjälpsamma och trevliga säljare, och klockorna brukar gå att sälja för ungefär samma pengar om du tröttnat.
    Bläddra annars runt i butikerna, uret.se, klockia.se, creationwatches.com osv.

9. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Denna var faktiskt nice, en stor brutal sommardinka. På gummi. Hublot feel för en bråkdel

My point är, kolla på Certina, Tissot alt Seiko. De har garanterat något som faller dig i smak.

Icaras, Martin Andersson och Affe gillar detta.
  10. denjohan

denjohan Friends of KS

11. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Tack för råd och bilder, de första bilderna var inget i min smak. Har sett de dyka upp när jag har sökt på nätet men det är lite "för mycket" för min smak. Vill ha en klocka som är stilren men samtidigt lite tuff. Seiko modellen såg rätt trevlig ut. Ska söka lite på Seiko eftersom ni nu är 2 som har rekommenderat märket. Jag fick 2 klockor kostnadsfritt från Kronen & Söhne om det kan vara det du menade med K&S ? Dom gick sönder inom 2 veckor och då menar jag båda klockorna så det var rena skiten, tur att jag inte behövde betala för dom. Det var den här modellen och den ser ju billig men stilren ut. http://www.ebay.ca/itm/Ks-Luxury-Mechanical-Automatic-Skeleton-Day-Date-Display-Mens-Wrist-Watch-BOX-/260974682595

12. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag menade Köp & Sälj här på forumet :) Såg dock att Orisen kostade betydligt mer än jag mindes

13. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Dom där såg ju ut o börja likna något i min smak :) Orient classic är det som faller bäst in i smaken hittills av tipsen !

14. denjohan

denjohan Friends of KS

Deras automatur är ofta trevliga, och synnerligen prisvärda med tanke på den ringa peng de brukar kosta.

15. ZQT

ZQT The Banker

K&S = Köp- och säljavdelningen här på Klocksnack.

16. denjohan

denjohan Friends of KS

Om du vill ha en riktigt clean klassiker är Bambinon en stor favorit på ett gäng klockforum. Har övervägt att skaffa en själv.

http://orientwatchusa.com/collections/mens-watches/classic/er24005w

17. Här har du en lista på sk fulmärken som man kanske ska hålla sig borta från...

http://klocksnack.se/threads/köpguide-watches-blacklist.18147/#post-346935

18. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Jag är tyvärr lite skeptisk till dessa klockor då jag fick 2 st kronen & söhne klockor och dom gick sönder på 2 veckor och deras hemsida ser väldigt lik ut de sidor du postade så jag är rädd för att det är samma kvalité på dom tyvärr.

ZQT gillar detta.
  19. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Ja den ser riktigt trevlig ut, såg de andra varianterna också :) Ska se om jag kan hitta en butik som har dom inne så man kan se dom IRL så man inte blir missnöjd. Har idag storleken 45mm i diameter och den ser ut o bli i samma storlek med kronan.

20. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping
  21. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Du vet inte någon sida som säljer Orient och skickar till Sverige ? Den sidan du skickade verkar endast skicka inom USA men jag har även skickat dom ett email för en förfrågan

22. http://www.creationwatches.com

Brukar iallafall rekommenderas här på forumet men har inte handlat där själv....dock inte säkert att dom har den du är ute efter...

23. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

Den där tycker jag var rätt häftig! Den där kändes lite mer industriell än de flesta andra skelettur. De brukar vara så klassisk snirkliga i designen, men den där var lite mer fabriksmässig. Tuff!

/Henrik

24. Martin Andersson
    Trådstartare

Martin Andersson Torpare

Från:
    Linköping

Såg att den sidan hade någon redan rekommenderat men nu fick jag fram den klockan jag ville ha och till ett lågt pris :) Tusen tack !

masterkiller gillar detta.
  25. klak

klak Bonde

Du har även http://www.orientuhren.de/ Jag beställde min orient från den sidan. De var billigast när jag kollade och leveransen var helt ok

26. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Kolla in Seikos Premier-linje, där borde du hitta någon design du gillar.

Mårtenssons ur Brookfield