• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka du än väljer, så skickar du ett budskap.

Vilken klocka du än väljer, så skickar du ett budskap. Ibland säger Swatch mer fcuk you än en guldsub.


Man kan sända ut ett budskap genom att sticka ut. Jobbar du på posten i bromölla gör du det genom att köpa en Datejust. För andra kan det räcka med en Swatch.


The Watches for Goldman Sachs

From left:

For associates: Rolex

“After your first bonus.”

And for VPs: Patek Philippe

“At this stage, especially if a guy’s done time in a European office, it’s slim watches by Patek Philippe or Cartier.”

And for the CEO: Swatch

Lloyd Blankfein (nedan) wears one. And you see other high-level guys wearing them; they have nothing left to prove.”

A former Goldman Sachs trader
källa:
http://nymag.com/thecut/2015/09/status-survey-115-things-to-have-now/slideshow/12/#


Jag tror han har minst tre. Har sett en med transparent armband, och så två svarta med olika urtavlor?

Om jag skall bli lite personlig, så kan jag säga att när jag började intressera mig för klockor, för kanske 20 år sedan, då var det en mycket mindre hobby här i Sverige. Nu är läget annorlunda. Lyxklockor börjar bli rätt stort, och som den contrarian jag är, börjar jag nästa bli sugen på att skaffa mig en samling rätt billiga men stiliga klockor, precis som Lloyd. Lite fcuk you åt omgivningen.


1450086248981.jpg

f4e60b2bc8bf06f4bb262d238e3e8103.jpg

lloyd_blankfein-1.jpg
167933662-1.jpg

Lämplig?:
http://www.swatch.com/en/watches/gb743-once-again/

Lite analys (som sig väl bör pga sammanhanget?):
Why CEOs swear by Swatches
http://fortune.com/2014/08/10/ceos-swatches/

disk:
http://forums.watchuseek.com/f2/why-ceos-swear-swatches-1181554.html

På andra banker, andra traditioner:
Frodsham pocket watches, J P Morgan
http://www.ft.com/intl/cms/s/2/df2984fc-4989-11e2-b25b-00144feab49a.html#axzz38tNlkgpM
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är du på den nivån där du blir granskad av folk dagligen så kanske det blir lite fcuk you till omgivningen, om det är det man vill åstadkomma. Annars blir du väl bara en snubbe med en plastklocka.
 
Är du på den nivån där du blir granskad av folk dagligen så kanske det blir lite fcuk you till omgivningen, om det är det man vill åstadkomma. Annars blir du väl bara en snubbe med en plastklocka.

Löfven har ju spänt bågen med sin guldlångschiness!

Men jag håller med, är man en nobody förblir man ju en nobody även med en plastklocka. Men frågan är om inte detsamma gäller även med en Rolex eller Patek på armen ;-)
Även om stora delar av klockmarknadsföringen bygger på motsatsen.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är du på den nivån där du blir granskad av folk dagligen så kanske det blir lite fcuk you till omgivningen, om det är det man vill åstadkomma. Annars blir du väl bara en snubbe med en plastklocka.
Haha spot on. Jag tycker ju inte att man ska bära klockor som en ren statusgrej utan bära klockor för att man älskar hantverket, historien och utseendet.

Att bära klocka som något slags ironiskt statement känns ju rätt löjligt tycker jag.
 

Wboy

Panerai
Frågan är väl om man ska skaffa sig position eller klocka först? Om jag skaffar en swatch direkt, ökar det mina chanser att bli VP? Eller om jag hoppar direkt från Rolex till Swatch, visar jag att jag är hungrig som fan då?

Ska nog ta den gamla Swatchen från vinter-OS -96 och se om jag kan få i ett nytt batteri i den.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En plastig Swatch på armen är möjligtvis en signal till andra högdjur inom finansvärlden. Folket skiter i vad de har för klockor och kan knappt se skillnad på en Patek och en Certina.

Steve Jobs, Mark Zuckerberg mfl hade/har ju sina egenheter och jag vet inte om det är något att eftersträva.
 
Frågan är väl om man ska skaffa sig position eller klocka först? Om jag skaffar en swatch direkt, ökar det mina chanser att bli VP? Eller om jag hoppar direkt från Rolex till Swatch, visar jag att jag är hungrig som fan då?

Ska nog ta den gamla Swatchen från vinter-OS -96 och se om jag kan få i ett nytt batteri i den.

Precis, det kan vara en väg man måste gå, som du antyder.
 

Oew

Rolex
Frågan är väl om man ska skaffa sig position eller klocka först? Om jag skaffar en swatch direkt, ökar det mina chanser att bli VP? Eller om jag hoppar direkt från Rolex till Swatch, visar jag att jag är hungrig som fan då?

Ska nog ta den gamla Swatchen från vinter-OS -96 och se om jag kan få i ett nytt batteri i den.
Precis, det kan vara en väg man måste gå, som du antyder.
Tror att du måste ha en position först, tänker att bärandet av en plastklocka innebär att du tror att du är en fat cat. Om du då kanske endast är analyst/associate så vet alla chefer på företaget att du verkligen inte är det och kan därför tolka det negativt. Viktigt iallafall inom ib att inte ha klockor över sin nivå
 
Tror att du måste ha en position först, tänker att bärandet av en plastklocka innebär att du tror att du är en fat cat. Om du då kanske endast är analyst/associate så vet alla chefer på företaget att du verkligen inte är det och kan därför tolka det negativt. Viktigt iallafall inom ib att inte ha klockor över sin nivå
Hur anpassar man det då? Kollar vad cheferna har och inte köper det?
 

Wboy

Panerai
Tror att du måste ha en position först, tänker att bärandet av en plastklocka innebär att du tror att du är en fat cat. Om du då kanske endast är analyst/associate så vet alla chefer på företaget att du verkligen inte är det och kan därför tolka det negativt. Viktigt iallafall inom ib att inte ha klockor över sin nivå
Jo visst, men jag tänkte på det gamla ordspråket att inte klä sig för det jobb man har, utan för det jobb man vill ha! Det samma borde väl gälla klockor?
 

Oew

Rolex
Jo visst, men jag tänkte på det gamla ordspråket att inte klä sig för det jobb man har, utan för det jobb man vill ha! Det samma borde väl gälla klockor?
Möjligt att det är så, men tror att det funkar bättre i vissa yrken. Till exempel inom finans där alla klär sig i kostym tror jag inte det skulle vara positivt för dig att ha en skräddarsydd från savile row utan cheferna skulle nog bara tro att du tror att du är något. Möjligt att det ser annorlunda ut i andra branscher.
 
Jo visst, men jag tänkte på det gamla ordspråket att inte klä sig för det jobb man har, utan för det jobb man vill ha! Det samma borde väl gälla klockor?

Jag förstår hur du menar. Jag har ingen egen erfarenhet, men för just banking verkar det vara en fortsättning på engelska internatskolor: kamratuppfostran och hierarki... Jag vet inte om det skiljer mellan London och NY där.

Ärligt talat fattar jag inte hur London kan vara så stora på finans. Den engelska arbetsmoralen / sammanhållningen är ju kass. Se bara här:
http://www.svtplay.se/video/7240675/auktionskammaren/auktionskammaren-sasong-1-avsnitt-11?start=auto
;-)
Sevärt även på klockfronten! Aerospace...

Inte undra på att UK har blivit en "nobody" på teknik / ingenjörsfronten. NOTERA: självklart är de inga nobodys internationellt sett (Rolls Royce (flygbiten), ARM, etc), men sett till hur långt de fallit, ja då har de blivit nobody.
 

Wboy

Panerai
Möjligt att det är så, men tror att det funkar bättre i vissa yrken. Till exempel inom finans där alla klär sig i kostym tror jag inte det skulle vara positivt för dig att ha en skräddarsydd från savile row utan cheferna skulle nog bara tro att du tror att du är något. Möjligt att det ser annorlunda ut i andra branscher.
Nä jag håller med till största delen. Men om du arbetar inom finans och kommer från en Adlig bakgrund? Är det ok med Savile Row om du är på väg upp då?
 

Oew

Rolex
Nä jag håller med till största delen. Men om du arbetar inom finans och kommer från en Adlig bakgrund? Är det ok med Savile Row om du är på väg upp då?
Är du adlig i England så är du inte påväg upp, du är redan uppe ;) Tror helt andra regler gäller i det fallet.
 
Nä jag håller med till största delen. Men om du arbetar inom finans och kommer från en Adlig bakgrund? Är det ok med Savile Row om du är på väg upp då?

Är du adlig i England så är du inte påväg upp, du är redan uppe ;) Tror helt andra regler gäller i det fallet.

Finns väl en hel del "fina" släkter som blev helt sönderskattade / utblottade under UK:s röda år under 1900-talet; har de kvar "huset" så är det ett museum nu etc.
 
Senast ändrad:

Stephan

Omega
En intressant klocka kan fungera som social isbrytare oxå;

För några år sedan skulle jag hålla ett antal workshops med butikschefer runt effektivisering
i butiksledet hos en av våra större elektronikkedjor.

Då butikscheferna inte visste vad som väntade(egentligen inget otrevligt alls) så var man av naturliga
skäl litet avvaktande tills en av dem vid första fikapausen kommenterade min klocka med - "Cool klocka!", därefter var
snacket igång och det visade sig att flera av dem var klocknördar i varierande grad.

Efter fikapausen och klocksnacket var isen verkligen bruten och workshopen rullade på väldigt bra med stort
engagemang från alla inblandade.

Klockan? - Min "daily beater" Omega Speedmaster.

(Tror inte att min diskreta King SEIKO fungerat lika bra då den är så anonym att bara de riktigt sjuka
nördarna skulle reagera)
 
En intressant klocka kan fungera som social isbrytare oxå;

För några år sedan skulle jag hålla ett antal workshops med butikschefer runt effektivisering
i butiksledet hos en av våra större elektronikkedjor.

Då butikscheferna inte visste vad som väntade(egentligen inget otrevligt alls) så var man av naturliga
skäl litet avvaktande tills en av dem vid första fikapausen kommenterade min klocka med - "Cool klocka!", därefter var
snacket igång och det visade sig att flera av dem var klocknördar i varierande grad.

Efter fikapausen och klocksnacket var isen verkligen bruten och workshopen rullade på väldigt bra med stort
engagemang från alla inblandade.

Klockan? - Min "daily beater" Omega Speedmaster.

(Tror inte att min diskreta King SEIKO fungerat lika bra då den är så anonym att bara de riktigt sjuka
nördarna skulle reagera)
Precis, speedmastern är ett smart klockval. En guldsub kunde fått dem, eller kanske en något annorlunda mer jante-lutande-grupp, att helt vända sig emot dig.
 
Topp