• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka du än väljer, så skickar du ett budskap.

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det är ändå kul att så många får för sig att den stora massan bryr sig om vad du har för klocka. De arbetsplatser jag har varit på (av olika grad och ambitionsnivå) har intresset varit rätt lågt, trots att det kanske borde varit ställen där folk har "koll"! Sålänge det inte är guld/bling så lägger 95% inte en tanke på vad du har runt armen! Var du bor och vad du kör för bil kan dock kommenteras i vissa fall!
 
Det är ändå kul att så många får för sig att den stora massan bryr sig om vad du har för klocka. De arbetsplatser jag har varit på (av olika grad och ambitionsnivå) har intresset varit rätt lågt, trots att det kanske borde varit ställen där folk har "koll"! Sålänge det inte är guld/bling så lägger 95% inte en tanke på vad du har runt armen! Var du bor och vad du kör för bil kan dock kommenteras i vissa fall!
Precis. En vän till mig hade (nu pensionerad) ett "medelklassjobb" där han träffade mycket folk. Han har en riktigt fin IWC. Under 16 år fick han två kommentarer om sin klocka. Den ena helt irrelevant, typ, är det där en Tissot, eller nåt. EN person, EN ENDA person spottade klockan rätt och kommenterade den.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Svårt att applicera våra (som i klockidioter) värderingar kontra normala och vettiga människor. Men det finns ju helt klart en håll-käften-aura i att ha en Swatch om man är en big swinging dick
Ja det känns lite avlägset, men som du säger - är man en storfräsare så skickar det lite håll käft signaler med en enkel klocka. Gärna en Musse-pigg variant :D
 

Oew

Rolex
Eller så gör man som Tom Perkins och plockar upp en RM002 för 300'+usd eller som han kallar det "A six pack of rolex's"
image.jpeg
image.jpeg
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Precis. En vän till mig hade (nu pensionerad) ett "medelklassjobb" där han träffade mycket folk. Han har en riktigt fin IWC. Under 16 år fick han två kommentarer om sin klocka. Den ena helt irrelevant, typ, är det där en Tissot, eller nåt. EN person, EN ENDA person spottade klockan rätt och kommenterade den.

Arbetsplatsen jag befinner mig på nu är klart över medel, folk är generellt mkt medvetna om klädsel och skor. Klockan har lite glömts av, eller diskuteras inte. Sen har många iwc, rolex eller tag.. Men inge snack, framförallt inte med seniora kollegor!
 

Wboy

Panerai
Svårt att applicera våra (som i klockidioter) värderingar kontra normala och vettiga människor. Men det finns ju helt klart en håll-käften-aura i att ha en Swatch om man är en big swinging dick
Men är verkligen Swatch det mest "håll-käften"? Jag tycker att någon reklamklocka eller något vore mer. Swatch är ju ändå ett känt varumärke world wide.
 
  • Like
Reactions: JLW

Wboy

Panerai
Arbetsplatsen jag befinner mig på nu är klart över medel, folk är generellt mkt medvetna om klädsel och skor. Klockan har lite glömts av, eller diskuteras inte. Sen har många iwc, rolex eller tag.. Men inge snack, framförallt inte med seniora kollegor!

Det värsta som finns är ju folk som bryr sig om kläder och utseende, men försakar skor! Att inte bry sig/ha koll på klockor ha jag mycket mer förståelse för även om det är tråkigt att fler inte bryr sig.
 

Mattias79

Cartier
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Symboliskt_kapital
Inom sociologin har fenomen av denna typ diskuterats ingående. Riktigt spännande. Värdet av det symboliska kapitalet avgörs dock av andra aktörers förmåga att uppfatta och tillskriva företeelsen dess symboliska värde. Det är dock lätt att läsa in för mycket i beteenden och företeelser. Vem vet? Han kanske har fått klockan av ett barnbarn.
 

Schildfat

Cartier
Själv kör jag på en gammal hederlig 16610 när jag är på jobbet eller träffar kunder, klassisk och påvisar inte nödvändigtvis att man har mycket pengar eller för den delen ens är klockintresserad då den är så populär. Folk som vet vad det är har oftast lite koll och då blir klocksnackandet en bra isbrytare :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor

Sputniq

Panerai
Precis. En vän till mig hade (nu pensionerad) ett "medelklassjobb" där han träffade mycket folk. Han har en riktigt fin IWC. Under 16 år fick han två kommentarer om sin klocka. Den ena helt irrelevant, typ, är det där en Tissot, eller nåt. EN person, EN ENDA person spottade klockan rätt och kommenterade den.

Tråkigt med enbart en enda person som kommenterade klockan, men överlag ser jag det som en klar del av charmen med klockor att folk genrellt sett inte känner till det. De som vet, de vet liksom.
 

DrDre

Patek
Om jag skall bli lite personlig, så kan jag säga att när jag började intressera mig för klockor, för kanske 20 år sedan, då var det en mycket mindre hobby här i Sverige. Nu är läget annorlunda. Lyxklockor börjar bli rätt stort, och som den contrarian jag är, börjar jag nästa bli sugen på att skaffa mig en samling rätt billiga men stiliga klockor, precis som Lloyd. Lite fcuk you åt omgivningen.

Eller så är det bara, för att travestera Freud, "sometimes a watch is just a watch"............
 
Mina funderingar:

En superfräsare med diamantbeströd hyperpremiumklocka signalerar "Dröm hur mycket du vill, men du kommer ändå aldrig upp i närheten av mig. Nolla."

En superfräsare med billig plastklocka signalerar: "Jaha du, din lille töntwannabe. Vad du än visar upp och skaffar dig, vet alla att du är en nolla jämfört med mig. JAG behöver inte primalskrika SNÄLLA, SE MIG."
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Mina funderingar:

En superfräsare med diamantbeströd hyperpremiumklocka signalerar "Dröm hur mycket du vill, men du kommer ändå aldrig upp i närheten av mig. Nolla."

En superfräsare med billig plastklocka signalerar: "Jaha du, din lille töntwannabe. Vad du än visar upp och skaffar dig, vet alla att du är en nolla jämfört med mig. JAG behöver inte primalskrika SNÄLLA, SE MIG."
Mina funderingar:
Dina superfräsare borde gå i terapi...
 
Topp