• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka på Everest?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En klocka typ Suunto Core är nog det vettigaste. Sedan är nog DrDre rätt inne på att om man faktiskt skulle upp på en topp av sådan dignitet som ME eller K2 skulle det vara roligt att ha en klocka som i framtiden kan åldras med värdighet med en snygg inskription på baksidan som minne av den lyckade bestigningen. Då dessa toppar kostar så mycket pengar att bestiga så skulle inte en ny Explorer i budgeten märkas. Jag hade nog tagit en helt ny Explorer 1:a för eventet.

Alpinism är ett stort intresse hos mig och jag har bestigit ett femtontal 4000 meters toppar. Min gamla Suunto Vector är alltid med.
Här min och frugans (hennes överst!)
imadsgfge.jpg


Sist hade jag dock min AT som jag tycker är ett väldigt bra alternativ till Explorers. Här inför bestigning av Gran Paradiso 4061m i våras.

image.jpg

Uppe på toppen!
P1010418.JPG
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En klocka typ Suunto Core är nog det vettigaste. Sedan är nog DrDre rätt inne på att om man faktiskt skulle upp på en topp av sådan dignitet som ME eller K2 skulle det vara roligt att ha en klocka som i framtiden kan åldras med värdighet med en snygg inskription på baksidan som minne av den lyckade bestigningen. Då dessa toppar kostar så mycket pengar att bestiga så skulle inte en ny Explorer i budgeten märkas. Jag hade nog tagit en helt ny Explorer 1:a för eventet.

Alpinism är ett stort intresse hos mig och jag har bestigit ett femtontal 4000 meters toppar. Min gamla Suunto Vector är alltid med.
Här min och frugans (hennes överst!)
imadsgfge.jpg


Sist hade jag dock min AT som jag tycker är ett väldigt bra alternativ till Explorers. Här inför bestigning av Gran Paradiso 4061m i våras.

image.jpg

Uppe på toppen!
P1010418.JPG


Härligt! Är det en 41mm AT?
 

Mr Chance

Kalmar
Vore fint att få besöka Himalaya... Tror bestämt att jag har hittat åtminstone någon likasinnad som är sugen på att åka dit. Eller hur, Micke Ni ?

Har två kompisar som varit en bit upp mot topparna, men inte allra högst upp (Mt Everest respektive K2). Skulle duga gott för mig att få se det hela på lite avstånd.

Av nostalgiska och imagemässiga skäl skulle jag utan tvekan bära någon av mina Rolex Explorers. Vilken vet jag inte, kanske min svarta tvåa då den är hyfsat praktisk på resor med sina tidszoner och datum (inte för att det egentligen behövs) och har bättre läsbarhet i dunkelt ljus jämfört med den vita. Har lyxen att kunna välja. Kanske min 14270, som har varit med om så mycket, så varför inte lite mer. Av praktiska skäl skulle jag också bära någon mer tekniskt modern pryl, då det finns så fint stöd att kolla väder och vind, samt hur kroppen mår (puls, till exempel).

(En riktigt stark runner-up bland imageklockorna är Seiko Landmaster Miura, för att den är så förbaskat cool... ;-),ett val för yonsson antar jag.)

Äh, det viktiga är väl att man kommer iväg... och har relevant utrustning för att klara den oväntade stormen (som nyligen)... Då spelar klockan mindre roll. Den kommer ju ändå att sitta under alla lager av kläder och endast tittas på under vila...

Jajamän. Frågan är bara när vi åker och om min bättre hälft hänger på :)
Kommer bära 14270/1016 el Aqualand. + Någon träningagadget, såklart!
 

Rearden

Cartier
En klocka typ Suunto Core är nog det vettigaste. Sedan är nog DrDre rätt inne på att om man faktiskt skulle upp på en topp av sådan dignitet som ME eller K2 skulle det vara roligt att ha en klocka som i framtiden kan åldras med värdighet med en snygg inskription på baksidan som minne av den lyckade bestigningen. Då dessa toppar kostar så mycket pengar att bestiga så skulle inte en ny Explorer i budgeten märkas. Jag hade nog tagit en helt ny Explorer 1:a för eventet.

Alpinism är ett stort intresse hos mig och jag har bestigit ett femtontal 4000 meters toppar. Min gamla Suunto Vector är alltid med.
Här min och frugans (hennes överst!)
imadsgfge.jpg


Sist hade jag dock min AT som jag tycker är ett väldigt bra alternativ till Explorers. Här inför bestigning av Gran Paradiso 4061m i våras.

image.jpg

Uppe på toppen!
P1010418.JPG

Det där ser ju sjukt härligt ut! Vad kostar en bestigning av ME?
 

Noami

Cartier
En klocka typ Suunto Core är nog det vettigaste. Sedan är nog DrDre rätt inne på att om man faktiskt skulle upp på en topp av sådan dignitet som ME eller K2 skulle det vara roligt att ha en klocka som i framtiden kan åldras med värdighet med en snygg inskription på baksidan som minne av den lyckade bestigningen. Då dessa toppar kostar så mycket pengar att bestiga så skulle inte en ny Explorer i budgeten märkas. Jag hade nog tagit en helt ny Explorer 1:a för eventet.

Alpinism är ett stort intresse hos mig och jag har bestigit ett femtontal 4000 meters toppar. Min gamla Suunto Vector är alltid med.
Här min och frugans (hennes överst!)
imadsgfge.jpg


Sist hade jag dock min AT som jag tycker är ett väldigt bra alternativ till Explorers. Här inför bestigning av Gran Paradiso 4061m i våras.

image.jpg

Uppe på toppen!
P1010418.JPG

Cool! Jag vill också bestiga berg. Ska läsa klart Into Thin Air och sen börja vandra.
 

Noami

Cartier
Det där ser ju sjukt härligt ut! Vad kostar en bestigning av ME?

Denna man fick tydligen betala runt 50k dollar. Tillståndet för att ens få bestiga ME ska tydligen ligga på 10' dollar. Man komma ihåg att man faktiskt betalar Sherpas som inte bara hänger med upp, utan också bär med sig delar av din packning.
Men ingen räknar med att en tvåmånaders semester på Everest ska sluta på en nota som är mindre än berget ifråga.
 

Watchout

Omega
Som jag förstått det var det en Rolex Oyster Pertetual och en Smiths deluxe 1953 som var först och Explorern skapades därefter som en tribute till bedriften. Jag skulle därför kunna tänka mig att köra på en Smiths Everest för att det är en lite rolig kombination av de två klockor som var först på toppen. Designen av den ena och namnet av den andra. Dock har jag läst mig till att kvalitén är tveksam och att glaset kan hoppa av i minusgrader. Dessutom är den på tok för stor med 42 mm.

EverestLeather1VS800.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Roligt att se att det finns ett intresse för bergsbestigning och klättring!
Fotografering är ett av mina andra intressen :) Här är lite fler bilder jag hittade i telefonen, de flesta har jag nog visat upp i andra samanhang här;

Min fru på toppen av Parrotspitze, 4432m år 2005 (vi var nygifta och digitalkamera- barn- och hundfria! ;))
IMG_5765.JPG

IMG_5619.JPG


Happy whife, happy Life! På väg ner från Mont Blanc toppen, också sommaren 2005. Vi gjorde traversen Mont Blanc Du Tacul, Mont Maudit, Mont Blanc och Mont Gouter på tu mans hand. Hård men lyckad dag!
IMG_5624.JPG


I egen hög person, samma tur
IMG_6155.JPG


I fjol på väg upp mot Mont Tout Blanc, Italien, 3438m. Vinterbestigning
IMG_5564.JPG


IMG_5589.JPG


Och på väg ner
IMG_5590.JPG


Två år sedan i Schweiz, vinter 2012. Haute routen.
IMG_5880.JPG


IMG_5625.JPG


IMG_5671.JPG


IMG_6006.JPG
IMG_5591.JPG
IMG_5592.JPG

Gran Paradiso 4061m
Tidig morgon på väg upp mot Monterosa, 4634m, Vinterbestigning 2009. Matterhorn i bakgrunden.
IMG_5914.JPG
 
Senast ändrad:

StrawberryFields

Sir Notalot
Roligt att se att det finns ett intresse för bergsbestigning och klättring!
Fotografering är ett av mina andra intressen :) Här är lite fler bilder jag hittade i telefonen, de flesta har jag nog visat upp i andra samanhang här;

Min fru på toppen av Parrotspitze, 4432m år 2005 (vi var nygifta och digitalkamera- barn- och hundfria! ;))
IMG_5765.JPG

IMG_5619.JPG


Happy whife, happy Life! På väg ner från Mont Blanc toppen, också sommaren 2005. Vi gjorde traversen Mont Blanc Du Tacul, Mont Maudit, Mont Blanc och Mont Gouter på tu mans hand. Hård men lyckad dag!
IMG_5624.JPG


I egen hög person, samma tur
IMG_6155.JPG


I fjol på väg upp mot Mont Tout Blanc, Italien, 3438m. Vinterbestigning
IMG_5564.JPG


IMG_5589.JPG


Och på väg ner
IMG_5590.JPG


Två år sedan i Schweiz, vinter 2012. Haute routen.
IMG_5880.JPG


IMG_5625.JPG


IMG_5671.JPG


IMG_6006.JPG


Tidig morgon på väg upp mot Monterosa, 4634m, Vinterbestigning 2009. Matterhorn i bakgrunden.
IMG_5914.JPG


så... vad hade du på armen?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag älskar den här tråden! Mer bilder från klättring tack!

Kommer att tänka på den avlidne Dan Osman, den här filmen är ju en klassiker inom friklättring.
Kör han Casio?
 
Topp