• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka? Seiko 5 Automatic

andrewlainen

Breitling
Tjena! Jag har kommit över en seiko för en billig peng. Men jag undrar vad är det exakt för klocka? Hoppas någon kan hjälpa mig!
DSC_0221.JPG
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Titta på baksidan. Det ska finnas ett nummer typ xxxx-xxxx De fyra första är urverket och de andra är modellen. Ofta(kanske alltid) finns samma märkning också under kl 6 på tavlan.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Skulle du kunna skicka en bild på baksidan så man kan tyda vad som står där? Sen om du kan avläsa vad som står på urtavlan längst ner där vid kl 6 så skulle det även hjälpa.

Är det något som hänt med minutvisaren då lume-partiet ser svart ut? Är lumen ommålad? Rimligtvis borde lumen hålla samma färg som timvisaren.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Känner mig som en partypooper nu men den stora frågan är sedan om den är genuin, brukar dessvärre inte båda väl om man råkat komma över en billig Seiko 5:a. Lumen på minutvisaren känns väl sisådär också.

Kan du tyda vad det står på urtavlan nere under kl 6 markeringen?
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Kan nog hålla med Exxet, är rätt vanligt att man hittar 7009-boettlock på ihopplockade klockor. Sen vet man inte om boetten är original heller. Utifrån bilden så ser urtavlan dock ut att vara för bra för att vara ett Indien-jobb, så om något så är den nog original :)

För någon som inte är helt insatt så kan det vara en jungel nuförtiden, en stor del av alla Seikos ute på Tradera är skräp.
 

andrewlainen

Breitling
Kan nog hålla med Exxet, är rätt vanligt att man hittar 7009-boettlock på ihopplockade klockor. Sen vet man inte om boetten är original heller. Utifrån bilden så ser urtavlan dock ut att vara för bra för att vara ett Indien-jobb, så om något så är den nog original :)

För någon som inte är helt insatt så kan det vara en jungel nuförtiden, en stor del av alla Seikos ute på Tradera är skräp.
Tack för alla svar! Jag känner mig nöjd med att bara ha betalat några hundringar :)
 
Topp