Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken Klocka skulle du ge dina barn?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Stampe, 28 juli 2016.

1. Stampe
    Trådstartare

Stampe Torpare

Från:
    Mora
    Som nybliven fader sen ett halvår har jag just funderat på denna fråga och ju mer jag vrider och vänder, desto fler frågor dyker upp. Budget för mig är ca 60 K. Att ge om en 20 år eller vid lämpligt tillfälle. Samtidigt måste jag ta hänsyn till att han kanske inte alls har samma intresse för klockor som sin far varför det vore lämpligt med ett bra värde i uret om det olyckligt skulle falla sig att det ska säljas till förmån för studier etc.
    Någon erfaren medlem som kan ge sin personliga syn på frågan?

2. Wiliamo

Wiliamo Präst

Rolex Sub 114060 eller 116610 känns som reltivt säkra kort båda två.

MattNatt och Torsten gillar detta.
  3. Chami

Chami Friends of KS

Jag skulle försöka hitta antingen en rolex sub från 2016 som blir hans årsklocka
    Alternativt en ifrån ditt födelseår :)

MattNatt, Jonaz och Paneraiman82 gillar detta.
  4. Anlu

Anlu Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag är drygt 20år och jag hade uppskattat en Rolex från mitt födelseår. Spara alla papper, kataloger och sånt. Lycka till!

koze och Stampe gillar detta.
  5. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Håller med. Dock tror jag datum är intressant framöver så föreslår 116610.

Wiliamo gillar detta.
  6. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Det blir min Hulk som jag längtar efter... Den kommer förhoppningsvis in i nästa är när medlen finns på plats och bröllopet är betalt. Och så skulle vi kanske köpa en lägenhet till...

Men en hulk från 2014 och allra helst oktober, en sådan ska jag ha. Och den ska min dotter få när hon fyller 30.

Daniel Cruz Vera, Jonaz och Pauledward gillar detta.
  7. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Ska du använda klockan under tiden?

8. JStenman

JStenman Torpare

Jag som är 18 år hade verkligen uppskattat en Explorer 1, då den enligt mig är en home run! Den är lagom sportig men ändå dressig och funkar till alla situationer.

hannes gillar detta.
  9. Stampe
    Trådstartare

Stampe Torpare

Från:
    Mora
    Mycket tveksam till om jag överhuvudtaget kommer att ens bära den sparsamt. Känns spontant som att korka upp en whiskyflaska. Orörd är väl halva grejen eller?

Rookien, tissoter, Torsten och 1 annan gillar detta.
  10. Såkkett

Såkkett Bonde

Frågan är väl om en 2016 114060 kommer åtnjuta samma prisutveckling som äldre klockor?
    De är så dyra idag att de tas hand om, de är byggda bättre med bättre material samt så görs det väl fler än någonsin.
    Floppar nya Air-King katastrofalt så den går ur produktion om några år så kan nog den vara ett bra alternativ.

11. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag har 4 söner och 1 dotter. Den yngsta sonen 12år, har fått ärva min gamla Citizen Titan Promaster. Tror den är närmare 25 år och i super skick. Köpte nytt dyk-band i gummi. Han vart super nöjd :). Den äldsta är 23år och tycker det räcker med "mobilen", så han har inte fått någon av mina klockor än. Tvilling sönerna, nu 21år fick när dom fyllde 20 en varsin Stenhart Ocean One. Mest för att alla polare hade Invicta och dylikt. Nu när den ena tog körkort fick han ärva min gamla Tissot Couturier Chronograf och blev minst lika glad som lille bror blev för sin Citizen. Nu vet jag att den enda med lite koll är han som fick Tissoten, och han har sagt att han vill ha min Speedmaster när jag mular, inte innan dess. Han vill ha "farsans patina" på den. Med detta sagt, jag har aldrig köpt klocka med tanken att den en dag ska ärvas, men det skadar ju inte att veta att den kan komma någon till glädje, både känslomässigt eller ekonomiskt. Dottern köper jag nog en klocka åt om hon visar intresse den dagen någon större bemärkelsedag kommer. Men jag tror du gör din avkomma en större tjänst om du startar ett bo-spar eller dylikt. Lycka till :):)

Doncorleone gillar detta.
  12. Xalle

Xalle Friends of KS

Har gått i samma tankar. Jag köpte min 114060 till min son en birth year klocka 2014. Köpte den på julafton och skrev hans namn i certifikatet. Blir en trevlig julklapp när han är redo hoppas jag!

Mr.Carrera och Torsten gillar detta.
  13. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    En Globemaster av årets produktion hade nog inte varit tokig. En tidlös, klassisk design som nog står sig lika bra idag som om 50 år. Lånad bild från nätet nedan.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Triumf, stelah, Mr.Carrera och 2 andra gillar detta.
  14. djanbin

djanbin Bonde

Köp Investor eller nåt för 60k så kan han köpa vilken rolex som helst plus lite annat om 20+ år.... Men annars, en Sub LV.

Moorflax och 903lew gillar detta.
  15. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Nej, nej, nej... att ärva eller få farsans klocka är ju hela grejen! Att få en klocka som legat i ett bankfack i 30 år är ju inte i närheten så charmigt. Då kan du ju som sagts ovan lika gärna köpa aktier. :)

JohnDoe, Guillbert, Oscaro och 3 andra gillar detta.
  16. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Håller med till 100%. Äger själv 3 ärvda klockor som jag inte skulle sälja för allt smör i Småland.

Pauledward gillar detta.
  17. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Jag hade även graverat den. Då får han mer lov att behålla den och det ger mer känsla :)

18. hannes

hannes Bonde

Från:
    Vasa, Finland
    Rolex Explorer 1 känns som ett säkert alternativ, man har ju ingen garanti på hur intresserad ens dotter/son är av klockor och då tror jag att en Exp 1 är lättare att uppskatta än t.ex en Sub. Det är ju en väldigt neutral klocka, vissa må säga att den ät tråkig, men i mina ögon är det en fullträff. Bra storlek, fungerar lika bra till shorts och t-shirt som till kostym och den tål det mesta.

Har dock ingen uppfattning om andrahandsvärdet samt värdeökning/minskning, vilket också kan spela in.

Zalath gillar detta.
  19. 903lew

903lew Stadsbo

Klockorna jag "ser fram emot" är väl de som kommer ärvas, farfars guld-Omega och farsans JS Watch 101 främst. Mitt egna klocknörderi fick jag odla fram själv, främst genom att se det faktum att alla jag såg upp till (farsan, morsan, alla mostrar, gudfar) bar arbandsur över tid. När jag var 12 såg jag en bild på en Swatch Irony och den fick jag senare i present. Sedan dess har jag varit armbandsurslös som längt i ca 20 timmar.

På samma personliga plan vette tusan hur glad jag hade varit över en klocka som köptes in enligt 1987s rådande normer och stil som legat och samlat damm i 18 år. När jag föddes köpte farsan ett par flaskor portvin och började bospara åt mig. Vinet var korkat när det öppnades men bosparandet har underlättat för mig idag när jag och fästmön precis skrivit på för ett nybygge i centrala Stockholm. Alla presenter är fina men investeringar är sådana presenter som fortsätter att ge över tid.

Macklin, break out och BarbaBaba gillar detta.
  20. donnie

donnie Borgare

Det är väl en av mina keepers dock så blir dom ju sålda hela tiden så det får helt enkelt bli den som sitter på armen när jag trillar av pinnen :)

BarbaBaba gillar detta.
  21. Taxman

Taxman Friends of KS

Själv köpte jag nya Daytonan när sonen föddes tidigare i år. Klockan hämtades ut på min egen födelsedag med lillkillens namn på certet. Tanken är att använda den för att sen lämna över den när han är mogen nog att uppskatta den.

Paketöppningen finns här: http://klocksnack.se/threads/paketöppning-rolex-daytona-116500ln.56930/

image.jpeg

I ditt fall hade jag gått på en Submariner eller Exp I då båda känns tidlösa och relativt värdebeständiga. Och jag tycker definitivt du ska använda den. I mina ögon är det roligare att få klockan du har burit jämfört med en NOS.

watchesarefun, stelah, koze och 6 andra gillar detta.
  22. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    114060.

23. Paneraiman82

Paneraiman82 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag personligen har alltid tyckt att 116600 är ett roligare alternativ än en tråkig sub, så hade valt den :)

Compiss gillar detta.
  24. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Finns bara ett alternativ
    image.jpeg

25. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är i precis samma sits som dig! Fick en dotter för en månad sedan. Tanke var att köpa ett ur samma dag som hon kom. Men det sprack så att säga, blev svårt att sticka iväg och handla direkt samma kväll/natt ;).
    Nu lutar det åt ge henne någon klocka som är i min ägo när hon blir mogen att hantera klockor. Har jag kvar min 116520 så blir den perfekt :).
    Jag skulle kört på det tråkiga och köpt en submariner årgång 2016, vill du komma undan billigare så testa sjöö sandström worldtimer!

26. AlexanderI

AlexanderI Bonde

Håller med ovanstående. Jag skulle uppskatta mycket mer att ärva pappas klocka än en bankfacksklocka. Men med sonens namn i certifikatet så han vet att den var ämnad för honom hela tiden

27. MånsT

MånsT Biskop

Tråkigt med Sub! Köp en likadan klocka som du själv så pågen/tösen blir som farsan. (Har farsan en Sub så, well... ;)).

watchesarefun gillar detta.
  28. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Absolut!

29. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Denna skall min dotter få i konfirmationsgåva, just nu sportar hon dock en Hello Kitty klocka :) (hon är nio år)

image.jpeg
    Bild lånad av @Aurum

stelah, Moorflax, Aurum och 1 annan gillar detta.
  30. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Har en orörd (NOS) 16610LV från 2010 till äldsta grabben. Fick en till grabb för några månader sedan. Oklart vad han skall få, men med tanke på hur han redan är så skall han nog ha något hållbart :)

Triumf, Xalle, Guillbert och 8 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield