• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka utstrålar WIS?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Absolut inte Rolex, Omega, PP, Hubolt, JLC, AP (eller något av de andra mer välkända märkena) oavsett modell eller ålder. Många som köper dem för status.

Jag skulle säga VC, Zodiac, BP eller märken som Vostok.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Behöver inte vara dyra klockor men märken som inte är så vanliga i uraffärer kan avslöja en entusiast. Tänker på Squale, Oris och Glycine t.ex.
 

Amme

Cartier
Jag skulle snarare säga sättet personen bär klockan och hanterar den avslöjar intresset än vilken modell. T ex att kolla på klockan var 5:e min som jag gör avslöjar en del :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag skulle snarare säga sättet personen bär klockan och hanterar den avslöjar intresset än vilken modell. T ex att kolla på klockan var 5:e min som jag gör avslöjar en del :)
Har märkt att ifall jag träffar nån som jag kan ana är klocknörd så försöker jag diskret visa upp vad jag har på armen för att kolla ifall personen börjar snegla mot min handled :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut inte Rolex, Omega, PP, Hubolt, JLC, AP (eller något av de andra mer välkända märkena) oavsett modell eller ålder. Många som köper dem för status.

Jag skulle säga VC, Zodiac, BP eller märken som Vostok.

Knappast, VC och BP är stekarklockor, Vostok för 40-åringar som är nostalgiska med kalla kriget och definitivt inte Zodiac som knappast är en klockentusiastklocka utan bara något som hypas av en kille som gillar att leva fan.
 

hellbit

Cartier
Vacheron Constantin! Känns inte som att många ointresserade skulle välja detta märke. Annars håller jag med om Tudor. Breguet likadant.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vacheron Constantin! Känns inte som att många ointresserade skulle välja detta märke. Annars håller jag med om Tudor. Breguet likadant.

Nymans har pumpat ut dem sista tiden, ingen har synts här.. Knappast entusiaster om inte en enda letat sig hit.. Att en klocka är ovanlig gör det inte till en entusiastklocka, det gör den bara ovanlig..


Min ointresserade förra chef har en..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Märken som knappt någon känner till är ganska avslöjande. Som den här fina:
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Knappast, VC och BP är stekarklockor, Vostok för 40-åringar som är nostalgiska med kalla kriget och definitivt inte Zodiac som knappast är en klockentusiastklocka utan bara något som hypas av en kille som gillar att leva fan.
Fast kombinationen av dina argument gäller ju även för vintage Rolex som du förespråkade :p (ok stryk "kalla kriget" ur ditt argument så stämmer det).
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer inte då heller, min generation och äldre är uppväxta med att Tudor är bra och yngre syskon till Rolex. Vanligt att man köpte dem för man inte hade råd med Rolex.
Har aldrig hört någon icke-klockintresserad kunna något om Tudor, men det är knappast facit.
Reagerar ändå om jag ser en person med en t.ex. flinga på handleden. Stor chans att personen i fråga har ett klockintresse.
 
En Paul Newman, Milsub eller Comex?

Ingen "frisk" människa skulla lägga pengar på en sådan, då det endast är entusiaster som lägger pengar på det. (I mitt tyckte och erfarenhet iallafall)

Komplicerade Patek.

Anledning: Du kan inte strosa in i en butik, oavsett vem du är, och bara köpa en sådan då det är ansökan om köp som gäller. (En av kraven är att du haft ett antal Complication/Grand Complication sedan ett flertal år tidigare.)

Utöver det; Vintage Milgauss, AP Millenary eller Greubel & Forsey.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
En Paul Newman, Milsub eller Comex?

Ingen "frisk" människa skulla lägga pengar på en sådan, då det endast är entusiaster som lägger pengar på det. (I mitt tyckte och erfarenhet iallafall)

Komplicerade Patek.

Anledning: Du kan inte strosa in i en butik, oavsett vem du är, och bara köpa en sådan då det är ansökan om köp som gäller. (En av kraven är att du haft ett antal Complication/Grand Complication sedan ett flertal år tidigare.)

Utöver det; Vintage Milgauss, AP Millenary eller Greubel & Forsey.

...men du kan ha köpt den ny under 70-80talet och sedan dess skitigt i vad du burit.

Att finna en modell som signalerar intresse är nog svår att utse. för så fort en person har klockan men saknar intresse blir ju påståendet dementerat? Sen kan det självklart finnas modeller som det är större chans att bäraren har på grund av intresse och inte plånbok.
 
Topp