• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast för...

Ministern

Founder
2-Faktor
Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast för utvecklingen av armbandsur? Med utvecklingen menar jag inte en viss komplikation utan snarare att få folk att använda armbandsur. Motivera gärna..
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Random Quartzklocka?
Motivation: Exakt tidhållning till skäligt pris.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Cartier. Dubblade i ett slag antalet potentiella bärare...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Singular skrev:
Cartier. Dubblade i ett slag antalet potentiella bärare...
Vill du berätta mer om hur det gick till?
Var det någon speciell modell?
 

Isodor

Audemars

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Jag skulle nog säga "postorderklockor". Lagonda, Viking och allt vad de heter. Samtidigt som produktionen blev billigare efter kriget så blev det också vanligare att handla på postorder. Jag skulle gissa att höjdpunkten var på sextiotalet. Sammantaget: Lagonda alltså :lol:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Swatch måste väl passa in här någonstans. Tänker på Quartzkrisen vände.
 
C

China

Guest
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Bulova och Gruen, pionjärerna som banade vägen för både massproduktion av hög kvalité och att göra armbandsuret populärt. Ofta underskattade både i historieskrivningen och när det gäller deras arv i form av moderniserade verk och designer som använts av andra tillverkare.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

daviden skrev:
Swatch måste väl passa in här någonstans. Tänker på Quartzkrisen vände.

Swatch plastiga färgglada klockor var de som räddade ETA, utan dem hade ETA gått i graven, så de platsar definitivt i denna tråd.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Chrisse skrev:
daviden skrev:
Swatch måste väl passa in här någonstans. Tänker på Quartzkrisen vände.

Swatch plastiga färgglada klockor var de som räddade ETA, utan dem hade ETA gått i graven, så de platsar definitivt i denna tråd.

Inte bara ETA. Inte bara ASUAG/SSIH. Hela den schweiziska urindustrin. Utan Hayek hade förmodligen inte Klocksnack funnits.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Singular skrev:
Chrisse skrev:
daviden skrev:
Swatch måste väl passa in här någonstans. Tänker på Quartzkrisen vände.

Swatch plastiga färgglada klockor var de som räddade ETA, utan dem hade ETA gått i graven, så de platsar definitivt i denna tråd.

Inte bara ETA. Inte bara ASUAG/SSIH. Hela den schweiziska urindustrin. Utan Hayek hade förmodligen inte Klocksnack funnits.


Precis, för det hade nog inte funnits intresse för klockforum om det bara fanns massa trista japaner.. :mrgreen:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Ingen som har sagt Breguet och drottn Caroline av Napoli...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1362152020.503333.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1362152020.503333.jpg
    10.4 KB · Visningar: 356

frere

Audemars
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Cartier gjorde alltså den första (populära) herrklockan santos, efter att breguet m fl hade introducerat damarmbandsuren, är det så ni tänker?

Det som talar emot swatch är att allt som är coolt faktiskt fanns innan swatch. Vi hade inte kunnat köpa våra nyproducerade (sparsamt moderniserade) klockor idag om det inte vore för swatch, men jäklar vad vintagemarknaden hade varit het...
 
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Motvilligt får jag säga quartzklockans uppfinnare SEIKO!
Motvilligheten försvann när jag skrev, SEIKO :D
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigas

Det måste väl vara Patek, som på många ställen nämns som den första tillverkare att överhuvudtaget göra ett ur för armen??
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Blancpain....för de var en av de första tillverkarna.....1735...samt att de aldrig vek ner sig till quartz nivå....det kostade ett chapter 11.....men som Fenix....reste de sig igen under JCB:s vingar.....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Jag skulle vilja säga SEIKO, men jag säger Casio. Vem äger eller har inte ägt en Casio?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

yonsson skrev:
Jag skulle vilja säga SEIKO, men jag säger Casio. Vem äger eller har inte ägt en Casio?
Jag har inte ägt en Casio. :)

Säger Rolex bara för att Spence ska få det svar han ville ha. Myten Rolex har nog försörjt många andra tillverkare och drivit utvecklingen av schyssta sportur sedan 50-talet.
 

paradis

Audemars
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

ROLEX,för att det är världens bästa märke.Alla andra kopierar....VAD ?.....Yes....ROLEX....Varför....För att den är.....
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

Har läst på lite snabbt, och GP kanske hade en viss betydelse då tyska militären beställde ett gäng armbandsur innan första världkriget, innan/under andra världskriget var det många fler tillverkare som försedde trupper med ur, och därefter började tydligen fler och fler män (även civila) bära armbandsur.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigast fö

paradis skrev:
ROLEX,för att det är världens bästa märke.Alla andra kopierar....VAD ?.....Yes....ROLEX....Varför....För att den är.....

Mig minnas kopierade Prolex just en viss klocka, så är alla andra kopior av en kopia? Världens mest sålda klocka, javisst, i Thailand !
 

Itson

Omega
Re: Sv: Vilken klocktillverkare tycker ni har varit viktigas

paradis skrev:
ROLEX,för att det är världens bästa märke.Alla andra kopierar....VAD ?.....Yes....ROLEX....Varför....För att den är.....

Mellanrum efter komma och punkt? :sad:
 
Topp