• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken modell av heuer har jag?

Soder77

Omega
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hej!
Jag har en gammal Heuer kronograf som jag har haft i byrålådan dom senaste 16 åren utan att egentligen veta vad det är för klocka. Fick först för fyra år sedan veta att klockan som bara låg och skräpade hade ett visst värde och att jag borde vara rädd om den.
Det jag vet om den eller åtminstone tror mig veta är att det är en Heuer valjoux och att den är från 40-talet.
Skulle gärna vilja veta exakt vad modellen heter och vad värdet på en sådan klocka kan tänkas ligga på.
Den fungera perfekt och är i fint skick.
 

Soder77

Omega
Tack så mycket för informationen:)
Numret på locket är samma som det som finns på sidan.. Alltså 69247.
Sen finns ju ett sexsiffrigt nummer på urverket också som syns på ena bilden.
 
Enligt min snabba och ej kunniga reaserch så är det en "Heuer 333 atr" som du har i ägo. Men när jag googlar ref. så dyker inget av intresse upp. så kan inte säga så mycket mer än så..
image.jpeg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Det är med största sannolikhet en ref 406 från sent 40-tal eller 50-talet. Tidiga 40-talarna har oftast inte runda knappar utan lite längre platta knappar.

Pris? Vågar inte riktigt uttala mig om det men googla på ref 406 så borde det väl dyka något ex som sålts eller är till salu :)
 
Probably @Darren Cal.11/12 can give you a bit more info about the watch?

Hi Soder77, really nice watch !!
PR1972 is correct to identify your watch as a model 406 :bookworm:

Here you can see a catalog example from the On The Dash website
http://www.onthedash.com/Guide/_Catalogs/1946_Brochure/?show=1946Broch03.jpg

Note that the catalog has the earlier style hands. As the model matured in the very late 40's / early 50's the hands across the Heuer range were changed to the syringe style we see on your example and also my model 2447 seen here



Also note my serial number 67197 is relatively close to your watch.


Model numbers were not used on Heuers until the mid to late 60's.
Enjoy your watch, if it was mine i would have the hands re-lumed & the movement serviced.
Let me know if you need any further help.
- Darren
 

Soder77

Omega
Hi Soder77, really nice watch !!
PR1972 is correct to identify your watch as a model 406 :bookworm:

Here you can see a catalog example from the On The Dash website
http://www.onthedash.com/Guide/_Catalogs/1946_Brochure/?show=1946Broch03.jpg

Note that the catalog has the earlier style hands. As the model matured in the very late 40's / early 50's the hands across the Heuer range were changed to the syringe style we see on your example and also my model 2447 seen here



Also note my serial number 67197 is relatively close to your watch.


Model numbers were not used on Heuers until the mid to late 60's.
Enjoy your watch, if it was mine i would have the hands re-lumed & the movement serviced.
Let me know if you need any further help.
- Darren
Hans for the info! :)
Is it expensive to relume the hands and who can do a job like that?
 
Innan du relumar, kolla att du inte dödar värdet på den.

@JohnDoe - you make a completely relative point & its one that i've pondered a number of times myself. The hour hand has clearly lost the majority of its radium lume & there's a high possibility the remaining pieces will chip away as it is now unstable.
I believe its best to remove the original material to prevent any further pieces falling into the movement. A good watchmaker should be able to mix up some vintage look lume that would be safe but retain the right look for the watch.
 

Soder77

Omega
Jag funderar på att sälja klockan och fick ett bud på 7000:-. Är det ett skäligt pris eller borde jag begära mer?
Har sett likadana klockor på chrono24 som dom begär över 20000:- för.
Eller är det fantasipriser?
Tacksam för hjälp!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag funderar på att sälja klockan och fick ett bud på 7000:-. Är det ett skäligt pris eller borde jag begära mer?
Har sett likadana klockor på chrono24 som dom begär över 20000:- för.
Eller är det fantasipriser?
Tacksam för hjälp!
Nej nej, löjligt billigt! Det har hänt så mycket med Heuers värde på sistone så jag skulle rekommendera Kaplans eller Buckan vid en försäljning, för att få marknadspris. Eventuellt Tradera/Ebay om du vill komma undan kommission.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag funderar på att sälja klockan och fick ett bud på 7000:-. Är det ett skäligt pris eller borde jag begära mer?
Har sett likadana klockor på chrono24 som dom begär över 20000:- för.
Eller är det fantasipriser?
Tacksam för hjälp!
Jag har varit på jakt efter en sådan här, är villig på att bjuda betydligt högre. Hör av dig innan en försäljning!
 
Topp