• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken parfymklocka ogillar vi mest!

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kinaverk och Hugo Boss logga marknadsför sig på namnet. ETAverk och Omega logga lite samma sak, eller?
 

VCalmen

Cartier
Daniel Wellington är som cancer för mig. Jag vill starta organisationer och göra Fuck Wellington-armband. De är så fantastiskt vidriga. Måtte de försvinna från jordens yta.
 

tissoter

Audemars
Lustigt sätt att resonera många verkar ha.

Jag har inget emot "parfymklockor". Många ser ut som stryk, men det gäller ju även "finklockor". Rolex Yachtmaster 2 ser ju ut som kom och hjälp mig och dö i mina ögon. Man får ju ta "parfymklockorna" för vad dom är. Precis som med många av "parfymmärkenas" kläder (Gant, Armani osv) så betalar du en bra slant för att märket skall stå på kläderna. Kvaliteten lever sällan upp till prislappen.

Resonemanget är ju detsamma om man tex köper en kostym av samma märke. Dom flesta tror du köper något grymt och exklusivt om man köper på sig en Boss- eller Armanikostym, medans en klädkännare med största sannolikhet hade valt något annat.

Jag ser inga problem med det, gillar man utseendet och vill lägga sina pengar på det, ja, men varför inte?
Jag har ägt en Armani. Tyckte det var en helt okej klocka med både polerade och borstade ytor, och en trevlig tavla i ganska generisk design. I rätt sammanhang gjorde den sig alldeles utmärkt på armen.

Jag hade hellre köpt en Seiko argumentet hörs ofta, men har ni tittat på hur dom ser ut i den prisklassen? Det är sällan speciellt vackert. Jag kan förstå man köper en Gant eller Armani istället (och jo, jag gillar Seiko skarpt, det var där mitt klockintresse startade.)

Så nej, jag har inget märke jag hatar eller ogillar "mest". Det finns en del som har en stil som jag inte alls gillar, som nämnda Diesel är tex inte min grej. Inte MK heller. Men det finns märken som har en del trevlig modeller. Gant, Armani och Triwa är väl märken jag kan tänka på så där på rak arm.

Jag vet vilken jag hade valt :D De ligger i ungefär samma prisklass! Den sista ser ut som något från Ur o Penn!
seiko-mechanical-automatic-alpinist-japan-6r15-sarb017.jpg
image_1221.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
Förstår inte vad du syftar till? Ingen har pratat om att man måste köpa i butik och då drar du till med en sån idiotisk kommentar. Men jag ska inte slösa mer energi på att försöka förstå dig, har bara sett konstiga inlägg från dig.... Tänker speciellt på Citiboard-tråden.....
Låt mig som vänlig medmänniska hjälpa dig lite.

Vi pratar sk "parfymklockor".
Målgruppen för dessa är folk som är så pass intresserade av klockor att dom vill ha en klocka (eller flera), men inte mycket mer än så. Kan vi vara överens om det?

Vi kan nog med stor säkerhet anta att urverk inte är något dom bryr sig så mycket om. Det ska se snyggt ut, det räcker ofta rätt långt. Prylen ska klart helst hålla längre än garantitiden. Finns det ett kommerciellt gångbart varumärke med i bilden så hjälper det upp känslan av kvalitet och status.
Överens?

Välj valfritt köpcentrum med ett hyggligt antal butiker och du kommer hitta ett flertal butiker som säljer den typ av ur som denna målgrupp är intresserade av.
Varför i hela friden ska du då ut på nätet och leta upp något som dom:
1. Inte bryr sig om?
2. Ser tristare ut än vad som finns i butik?
3. Måste köpa från andra sidan jordklotet, med allt vad dom riskerna innebär?

Försök se världen ur målgruppens ögon.

I övrigt har jag inga problem med utseendet på Armanin du la bild på. Inget jag skulle köpa, men utseendet är det inget större fel på. Den är väl dessutom hyggligt prisvärd med tanke på att den är keramisk.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Alla vet väll att internet var en hype som skulle dö ut inom kort, Det sa ju Tom Watson på IBM -95. Så nu för tiden kör vi brevduvor och röksignaler ;) Du måste hänga med i utvecklingen!
Brevduvor? Det är sååå 90-tal när det gäller datatrafik. Redan 1990 skrevs specifikationen som möjliggjorde "IP over pidgeons" (RFC 1149). Norrmän har redan implementerat detta, se http://news.cnet.com/2100-1001-257064.html


Till sist: SARB017 FTW!

DSC_0070.JPG
 

Malmoo

Omega
Får slå ett slag för Armani som fått så mycket skit i tråden. ;)

Man har helt enkelt olika möjligheter och smak när det gäller klockor. Jag får ofta höra att jag är tokig som kan gå runt med en klocka för 300kr på armen när jag har olika klockor i de andra prisklasserna hemma. Men min vostok från 70-talet ger mig lika mycket glädje de dagarna den används som min guld/stål gmt ger mig de andra dagarna.

Jag är helt för parfymklockor, de har absolut lett mig och många fler in i klockornas värld.

Klockor är som kvinnor, i de allra flesta fallen så kan man hitta någon detalj som är tilltalande.

Avslutar med en "förskräcklig" Armani som användes för några dagar sen!

image.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Trött tråd måste jag säga! Att man orkar gå omkring och må dåligt över en parfymklocka oavsett märke förstår jag inte, att folk väljer att köpa ett sådant märke förstår jag faktiskt mer! Att man har olika synsätt att tycka vad smakfullt och exklusivt är ju helt olika så klart, eftersom smaken är alltid som baken (delad), folk vet ju bara att dessa flertalet av parfymklockorna säljer kläder som kostar mycket stäch, tex, Boss, gucci, Armani osv, då känns det fullt naturligt i min värld att man även köper på sig en klocka i detta märke. Sen vad det sitter för urverk skiter nog den stora skalan i, skulle kunna tänka mig att vissa köper för att designen tilltalar, men merparten köper dessa klockor, för att i deras värld är det trendigt, exklusivt och j... coolt att äga ett sådan känt märke, trots att det sitter ett kass urverk i dessa parfymklockor som sagt, men det vet ju inte den riktigt inbitne gemene man så klart.

Så kan vi inte bara sluta hata dessa klockor nu, jag tycker faktiskt att det har gått för långt! Klocksnack är ett forum där vi skall träffas ock snacka klockor oavsett märke, oavsett vad klockan kostade så länge det inte är rena kopiar och fake klockor. Vi skrämmer förmodligen bort många som säkert skulle vilja hänga här bara pga detta HAT mot parfymklockor. Har iaf inte undgått mig att det har dykt upp någon tråd ibland, där någon ny TS frågar om sitt första klockköp där fallet är att tjejen/killen vill köpa sig just en sådan här parfymklocka. Och dom flesta dömer ut personen som både troll och idiot, NEJ, låt folk köpa vad dom vill, så länge det inte är rena fakeklockor, sen att man på ett trevligt sätt kan tala om eller fråga om det är viktigt med kvalitén på urverket så man inte blir besviken när en av dessa parfymklockor bara stanna en dag.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Lite svårt för Michel Kors. Osköna plagiat på tex DD samt att deras "guld" ser så tacky ut

Men folk får köpa vad de vill, det är deras sak och inget jag är särskilt upprörd över

Blir bara lite komiskt när folk tycker att Armani o MK är exklusiva klockor...
 
C

China

Guest
Trött tråd måste jag säga! Att man orkar gå omkring och må dåligt över en parfymklocka oavsett märke förstår jag inte, att folk väljer att köpa ett sådant märke förstår jag faktiskt mer! Att man har olika synsätt att tycka vad smakfullt och exklusivt är ju helt olika så klart, eftersom smaken är alltid som baken (delad), folk vet ju bara att dessa flertalet av parfymklockorna säljer kläder som kostar mycket stäch, tex, Boss, gucci, Armani osv, då känns det fullt naturligt i min värld att man även köper på sig en klocka i detta märke. Sen vad det sitter för urverk skiter nog den stora skalan i, skulle kunna tänka mig att vissa köper för att designen tilltalar, men merparten köper dessa klockor, för att i deras värld är det trendigt, exklusivt och j... coolt att äga ett sådan känt märke, trots att det sitter ett kass urverk i dessa parfymklockor som sagt, men det vet ju inte den riktigt inbitne gemene man så klart.

Så kan vi inte bara sluta hata dessa klockor nu, jag tycker faktiskt att det har gått för långt! Klocksnack är ett forum där vi skall träffas ock snacka klockor oavsett märke, oavsett vad klockan kostade så länge det inte är rena kopiar och fake klockor. Vi skrämmer förmodligen bort många som säkert skulle vilja hänga här bara pga detta HAT mot parfymklockor. Har iaf inte undgått mig att det har dykt upp någon tråd ibland, där någon ny TS frågar om sitt första klockköp där fallet är att tjejen/killen vill köpa sig just en sådan här parfymklocka. Och dom flesta dömer ut personen som både troll och idiot, NEJ, låt folk köpa vad dom vill, så länge det inte är rena fakeklockor, sen att man på ett trevligt sätt kan tala om eller fråga om det är viktigt med kvalitén på urverket så man inte blir besviken när en av dessa parfymklockor bara stanna en dag.

Instämmer, och att alla s.k parfymklockor skulle vara skräp är trots allt rent nonsens. Dessutom så är många parfymklockor tillverkade av kända tillverkare, så den gamla seglivade myten att det rör sig om skräp stämmer inte. Som sagt, även jag själv betraktar klocksnack som ett forum för just klockor, har man problem med att klockor som inte passar ens eget tycke och smak diskuteras på forumet, så har jag hört att knyppling lär vara en givande och stimulerande hobby.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Instämmer, och att alla s.k parfymklockor skulle vara skräp är trots allt rent nonsens. Dessutom så är många parfymklockor tillverkade av kända tillverkare, så den gamla seglivade myten att det rör sig om skräp stämmer inte. Som sagt, även jag själv betraktar klocksnack som ett forum för just klockor, har man problem med att klockor som inte passar ens eget tycke och smak diskuteras på forumet, så har jag hört att knyppling lär vara en givande och stimulerande hobby.

Kan bara hålla med dig i allt du skriver du vise China ;), Hehe, beträffande knyppling så håller faktiskt tjejen på med detta och tycker att det är både underhållande, stimulerande och jävligt kul. Hon brukar dessutom hålla kurser i knyppling, kan ta emot intresseanmälan ifall någon är intresserad :D.
 

Pajosv

Breitling
Definitionen av parfymklockor är väl egentligen att någon känd modeskapare eller parfymtillverkare eller liknande sätter sitt namn på, eller designar en klocka, av lite "sämre" kvalitet.

Daniel Wellington gör ju enbart klockor och inget annat. Deras hemsida ser ju nästan exklusiv ut och de beskriver bakgrunden till klockmärket och namnet. Daniel Wellington låter lite exklusivare än om klockan hade hetat Börje Olsson eller Glenn Bengtsson. DW:s logo är rätt snygg...

Och det är ju kul att de har lyckats med att skapa sig ett namn och klockorna har ju en viss elegans.

Jacques Lemans är väl något liknande, (det låter dock som ett dyrare schweiziskt ur) eller är jag helt fel ute här?
 
Topp