• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Rolex är äldst på KS?

thomastheswede

Audemars
Tycker det sällan syns några RIKTIGT gamla Rolex-klcokor här. Tyngdpunkten i Vintage-avdelningen tycks vara 70-80-tal vilket iofs inte är så konstigt då de är ganska vanligt förekommande.

Tänkte langa in min 2.4-serie Sub som ett första bidrag (1969-70) när jag kom på att jag hade nåt som var äldre liggande i lådan:

IMG_0244.JPG


En 6694 med serienummer 429.xxx som daterar den till 1946-47. Blir inte riktigt klok på denna klocka dock, tror det är en franken då jag inte kan hitta några klockor från den tiden med den här urtavlan. Det är roulette wheel (varannan dag rött, varannan dag svart) vilket är cool men det verkar tveksamt om det stämmer med referensen.

Vad har DU liggande i lådan som är gammalt och kommer från Rolex? Min tråd, mina regler: inget nyare än 1970!

PS: Om det finns nån 6694-nörd som kan ge mig info om vad det är för hemmabygge jag har så får ni gärna göra det.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det här är tidig! En ROLCO (Rolex Company) från slutet 20 eller början av 30-talet! Klockan är hos urmakaren och genomgår behandling för närvarande (rätt mycket pyssel för att få den i gång) Tycker dock mycket om den. Det är ju lite kul att ha ett ex från den tiden då Oysterboetten såg dagens ljus!:)

DSCF2358.JPG


DSCF2359.JPG


DSCF2360.JPG
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tycker det sällan syns några RIKTIGT gamla Rolex-klcokor här. Tyngdpunkten i Vintage-avdelningen tycks vara 70-80-tal vilket iofs inte är så konstigt då de är ganska vanligt förekommande.

En 6694 med serienummer 429.xxx som daterar den till 1946-47.
PS: Om det finns nån 6694-nörd som kan ge mig info om vad det är för hemmabygge jag har så får ni gärna göra det.

...tror nog inte den är från 1946, Rolex nådde ju serienummer 1.000.000 1953 och beslutade sig för att börja om helt enkelt...:confused: ...så det finns klockor från 1960 som har samma serienummer som de från 1946, din är nog från 1960, gissar att 6694 inte hade börjat produceras 1946 och stilen är definitivt 1960. Men 6694 är ju en schysst ref! har haft en själv. :)
http://www.qualitytyme.net/pages/numbers.html

Min 1964:


...fast den är på väg ut och jag letar oyster perp från 40-tal... ;)
 

thomastheswede

Audemars
...tror nog inte den är från 1946, Rolex nådde ju serienummer 1.000.000 1953 och beslutade sig för att börja om helt enkelt...:confused: ...så det finns klockor från 1960 som har samma serienummer som de från 1946, din är nog från 1960, gissar att 6694 inte hade börjat produceras 1946 och stilen är definitivt 1960. Men 6694 är ju en schysst ref! har haft en själv. :)
http://www.qualitytyme.net/pages/numbers.html

Min 1964:


...fast den är på väg ut och jag letar oyster perp från 40-tal... ;)


Skitsnygg!

Och TACK för din input angående serienummer. har aldrig noterat att de börjar om igen på 50-talet men såg det nu. 1959-60 verkar ju på alla sett och vis mer rimligt och då kanske det inte är en franken after all.
 

Pistol_Pete

Panerai

Vet faktiskt inte :(
Jag köpte uret av Fitzrovia Watches i London för några år sedan och alla papper ligger i bankfacket. Det är en handdragen Precision i gulguld som gavs som gratifikation för lång och trogen tjänst vid båtbyggarföretaget "The Swan Hunter Group", ett bolag som har existerat sedan mitten av 1800-talet. https://en.wikipedia.org/wiki/Swan_Hunter
Mottagaren hette Mr R. McLaughlin men jag har inte lyckats hitta något om honom. När det blir dags för service har jag lovat urmakar-Peter hos Rob Engström att han har första tjing på att ge den omvårdnad, för han blev lite kär i klockan när han fick se den. Då ska jag passa på att be om hjälp att hitta mer information om pärlan.
 
Topp