• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Rolex, eller kanske en Tudor?

Vilken klocka skall jag köpa?

  • Blå 11600

  • Svart 11600

  • Explorer 39 mm

  • Explorer 36 mm

  • Tudor Black Bay 36


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Wboy

Panerai
Detta var i en liten affär nära Victoria station i London som mest fokuserar på second hand men som jag inte minns namnet på (bor alltså i London och hade vägarna förbi vid lunchtid idag). Klockan är från 2002 och är nyservad men saknar både box och cert. Priset på 3450£ tyckte jag därför var allt för högt. Men visst, det är en väldigt fin klocka och jag har inte ännu ratat Explorern helt och hållet även om det för tillfället lutar mera mot en BB36 eller en blå 116000.

Eller så blir det kanske något helt annat, vem vet. Råkade se en Tudor Prince Oysterdate i ett skyltfönster på en lite finare pawn broker jag gick förbi idag. Blev förtjust så jag gick in för att titta närmre och den var väldigt fin men det fanns ingen information om vare sig ålder eller referens. Den är nyservad, kommer med ett års garanti, och kostar betydligt mindre än de andra klockorna jag för tillfället tittar på, men jag kom fram till att denna bara skulle ha varit ett tillfälligt substitut ifall jag köpt den så jag har redan skippat den tanken.
Googlade lite och misstänker att det är en 74000 från 70 eller 80 talet men har inte hittat bilder på exakt likadana exemplar.

image.jpeg
image.jpeg
Väljer du något mycket billigare kommer du troligen inte mätta ditt klockbegär för särskilt länge. Bäst att köpa något lite för dyrt
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Ah, där har jag varit inne många gånger, är det hörnbutiken som ligger precis vid ett starbucks eller liknande vid ingången till victoria station?
Såg fin ut, men för den pengen borde man få ett ett bra ex med både box/cert, samt att man undrar vem som servat den?
Var tvungen att kolla upp namnet, och butiken heter alltså H. Stain Ltd, 207 Victoria Street. Den är inte precis vid ingången till Victoria Station utan ca 50-100m ifrån. Någon Starbucks kommer jag inte heller ihåg att jag skulle ha sett. Finns det alltså en annan klockbutik vid Victoria Station eller pratar vi om samma ställe?
 

Rookien

Panerai
Var tvungen att kolla upp namnet, och butiken heter alltså H. Stain Ltd, 207 Victoria Street. Den är inte precis vid ingången till Victoria Station utan ca 50-100m ifrån. Någon Starbucks kommer jag inte heller ihåg att jag skulle ha sett. Finns det alltså en annan klockbutik vid Victoria Station eller pratar vi om samma ställe?
Det är den butiken jag menade, kollade på bilderna. Fick för mig det låg ett starbucks där men kanske minns fel. Har bott många gånger på z hotel Victoria och slank då för jämnan in i butiken.
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Panerai
2-Faktor
Synd att den här inte kom med som en kandidat: 116200 på jubilee.
image.jpeg

Min röst går till Explorer i 36 mm.
image.jpeg
En Datejust kunde absolut vara ett tänkbart alternativ. Din 116200 ser verkligen fin ut! Ett problem är dock priset jämfört med 116000. Kanske om jag hittar den skattefritt på Heathrow el. dyl., eller ett relativt nytt begagnat exemplar...
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag blev så nyfiken på Datejust 116200 så jag tog mig till New Bond Street på lunchen för att titta lite. Hittade tyvärr ingen på jubilee, men gillar den ändå skarpt. Vet dock inte om den är värd prisskillnaden mot OP 116000 (900£), särskilt då jag verkligen tycker om den också. På samma gång prövade jag 39 mm Explorer igen (men förra modellen) och så hittade jag ett par 36 mm Explorer 114270 (en av dem finns i sista bilden). Föredrar nog 36 mm även om 39 mm är väldigt fin den också.

Inget napp på BB36 ännu, dock.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag är riktigt nöjd med min nya 116000, dock inte blå :) Väldigt enkel och elegant men känns ändå som att den kommer hänga med ett bra tag utan att man kommer tröttna.
image.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag blev så nyfiken på Datejust 116200 så jag tog mig till New Bond Street på lunchen för att titta lite. Hittade tyvärr ingen på jubilee, men gillar den ändå skarpt. Vet dock inte om den är värd prisskillnaden mot OP 116000 (900£), särskilt då jag verkligen tycker om den också. På samma gång prövade jag 39 mm Explorer igen (men förra modellen) och så hittade jag ett par 36 mm Explorer 114270 (en av dem finns i sista bilden). Föredrar nog 36 mm även om 39 mm är väldigt fin den också.

Inget napp på BB36 ännu, dock.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Jag tycker 39mm Explorerns index blir så "skrikiga" på nåt sätt. Allt är ju större på klockan och index och siffror känns som att de ROPAR till mig... Fick samma känsla även när jag testade den live för några månader sen (2016 års modell).
 
Senast ändrad:

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag är riktigt nöjd med min nya 116000, dock inte blå :) Väldigt enkel och elegant men känns ändå som att den kommer hänga med ett bra tag utan att man kommer tröttna.
image.jpeg
Väldigt fin, tack för att du delade med dig!

Jag skulle gärna se flera wrist shots om det är flera som har en 116000, särskilt på blåa sådana.
 

DonC

Breitling
Testade bb36 på bergströms i Malmö häromdagen men det var inte för mig....bronzo var däremot cool! 36 Explorer eller den nya Explorern!
IMG_20160810_132216.jpg
IMG_20160810_132114.jpg

Så ball, jag testade också den på bergströms i Malmö igår (BB36). Tyckte dock att remmen gjorde att klockan satt jätte knepigt på mig. hade hellre sett den på länk... vilket de inte hade konstigt nog..
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Om du inte kände att du klickade med 36mm Exp så ska du ju inte tvinga dig själv att gilla den enbart för att några klockbassar på ett forum tycker om den. Ta våra råd för just vad de är - råd. I slutändan handlar det om vad som får det att kittla till lite extra för just dig. Med det sagt så tycker jag det verkar som att det blir antingen BB36 eller 116000. Glöm inte att välja med hjärtat istället för hjärnan.

Ett tips är att söka på hashtagen #116000 på instagram, finns bilder där.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Om du inte kände att du klickade med 36mm Exp så ska du ju inte tvinga dig själv att gilla den enbart för att några klockbassar på ett forum tycker om den. Ta våra råd för just vad de är - råd. I slutändan handlar det om vad som får det att kittla till lite extra för just dig. Med det sagt så tycker jag det verkar som att det blir antingen BB36 eller 116000. Glöm inte att välja med hjärtat istället för hjärnan.

Ett tips är att söka på hashtagen #116000 på instagram, finns bilder där.
Det är klart att grabben inte ska välja klocka efter folks åsikter på forumet. Men han frågade efter åsikter och då ska vi inte vara sämre än att ge honom det. Dock vill jag absolut rekommendera en av Rolex modeller. Tudorn är helt ok men är man inte bombsäker på att det är den man ska ha kommer man förr eller senare fundera på om den där Rolexen ändå inte var trevligare iallafall...
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det är klart att grabben inte ska välja klocka efter folks åsikter på forumet. Men han frågade efter åsikter och då ska vi inte vara sämre än att ge honom det. Dock vill jag absolut rekommendera en av Rolex modeller. Tudorn är helt ok men är man inte bombsäker på att det är den man ska ha kommer man förr eller senare fundera på om den där Rolexen ändå inte var trevligare.

Absolut!

Håller med dig. När det nu är en keeper som eftersöks så är Rolex helt klart det mer tidlösa alternativet, och det kanske är värt att lägga några extra slantar för att få en klocka som man verkligen vill ha.
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Panerai
2-Faktor
Det är klart att grabben inte ska välja klocka efter folks åsikter på forumet. Men han frågade efter åsikter och då ska vi inte vara sämre än att ge honom det. Dock vill jag absolut rekommendera en av Rolex modeller. Tudorn är helt ok men är man inte bombsäker på att det är den man ska ha kommer man förr eller senare fundera på om den där Rolexen ändå inte var trevligare iallafall...
Jag uppskattar verkligen alla åsikter och det är roligt att det finns så många olika. Keep 'em coming! @Snigel behöver dock inte oroa sig, jag kommer att ta ett beslut på basen av vad jag själv tycker (okej, kanske lite på basen av vad min fru tycker också;)) och inte på basen av resultatet av omröstningen i denna tråd.

Jag tycker verkligen om Explorern och om jag bara kunde äga en klocka så skulle jag utan vidare hellre välja den än tex en blå OP. Men för tillfället lutar det som sagt mot en blå OP eller BB36. Men vi får se hur det blir, jag har inte bråttom och tänker inte ta några förhastade beslut. Allt är ännu möjligt och priset spelar också stor roll i mitt beslutstagande.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Kommentarerna från bla @Airman och @Snigel fick mig att inse att en av orsakerna till varför tex 116000 och 116200 har tilltalat mig då jag provat dem är den grymma känslan av kvalitet. 39 mm Explorer har det också men de 36 mm Explorers jag provat (114270 från 2002 och 2007) har med sina lite rassliga länkar och avsaknad av rehaut gravering kännts lite enkla i jämförelse. Hur är länkarna på de nyaste 114270orna?

Känslan av BB36 första gången jag får möjlighet att prova den kommer antagligen att vara ganska avgörande eftersom jag redan vet att jag rycker om utseendet och storleken. Ni som redan provat eller äger den, vad tycker ni om känslan och kvaliteten jämfört med moderna rolexar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väljer du något mycket billigare kommer du troligen inte mätta ditt klockbegär för särskilt länge. Bäst att köpa något lite för dyrt
Rolig teori, kraven ökar ju med prislappen. Bättre att köpa en modell man gillar än att utgå från ett märke och där välja modell. Om man själv vill gilla klockan alltså.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolig teori, kraven ökar ju med prislappen. Bättre att köpa en modell man gillar än att utgå från ett märke och där välja modell. Om man själv vill gilla klockan alltså.
Det är inte riktigt hela sanningen. I detta fallet finns det (minst) två märken TS väljer mellan. Om man väljer det billigare alternativet i det läget kan det vara så att man inte riktigt stillar sitt klockbegär i längden utan funderar på den där klockan man inte köpte.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Det är inte riktigt hela sanningen. I detta fallet finns det (minst) två märken TS väljer mellan. Om man väljer det billigare alternativet i det läget kan det vara så att man inte riktigt stillar sitt klockbegär i längden utan funderar på den där klockan man inte köpte.

Det beror ju på om TS väljer den billigare klockan för att han gillar den bättre, eller om han väljer den just för att den är billigare.
 

DrKlocka

Audemars
Explorer 1 är väldigt lättburen och funkar till det mesta. Svårt att bli missnöjd med som förstaklocka. Om man ångrar sig kan man ju alltid sälja den vidare för ungefär samma pris, om man nu inte betalat ett ohyggligt överpris.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det beror ju på om TS väljer den billigare klockan för att han gillar den bättre, eller om han väljer den just för att den är billigare.
Precis. Som jag skrev i tidigare inlägg, är han bombsäker på att det är BB36 han ska ha så blir det bra. Tvekar han och tar den ändå kommer han förmodligen fundera på om inte nån av Rolex modellerna var trevligare iaf...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis. Som jag skrev i tidigare inlägg, är han bombsäker på att det är BB36 han ska ha så blir det bra. Tvekar han och tar den ändå kommer han förmodligen fundera på om inte nån av Rolex modellerna var trevligare iaf...
Vad jag menade är att dyrare inte alltid är bättre bara för att det är dyrare.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Av bilderna att döma tycker jag det ser ut som att 36 mm skulle klä dig bäst (med proportioner som relaterar till armen nära gyllene snittet ;) )
Jag har själv haft 39 mm (214270) och kan bara hålla med dig; den känns vanskapt. Som man blåst upp föregångarens mått tvådimensionellt; den känns platt! Jag skaffade då en V-serie (reahaut) 114270...
Explorer 100816.jpg

Här finns en NOS :
http://www.chrono24.se/rolex/explorer-i--rrr--id3015412.htm
Ifall det stämmer att den är oanvänd är priset mycket bra. Jag lämnar till dig att kolla upp närmare.. :)
/K
 
Senast ändrad:

mmh

Panerai
2-Faktor
Precis. Som jag skrev i tidigare inlägg, är han bombsäker på att det är BB36 han ska ha så blir det bra. Tvekar han och tar den ändå kommer han förmodligen fundera på om inte nån av Rolex modellerna var trevligare iaf...
Jag hoppas att jag kommer att bli bombsäker på någon av klockorna men än så länge är jag det inte, främst eftersom jag inte ännu ens sett en av mina ledande kandidater i verkligheten. Om jag inte är bombsäker kommer det att finnas en stor risk för att jag inte kommer att kunna sluta fundera på klockorna jag inte köpte (det är väl så man fastnar i träsket och blir en riktig samlare). Skall försöka följa hjärtat då jag tar mitt beslut och inte fundera på priset allt för mycket, men det är inte helt lätt då man också har två barn och en fru att försörja;)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Håller med. Men det handlar ju om den mentala resan oxå... Det är mycket psykologi när man ska välja klockor...
Absolut! Det finns en massa tankar och känslor som måste stämma. Men det gör ju resan mycket intressantare. Mycket roligare att köpa klockor än att handla livsmedel, även om där också finns en hel del valmöjligheter...
 
Topp