• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Rolex Explorer II skulle du välja? Hilfe!

jabla

Sarlacc
Gillar man klocka med härlig lume så....


image.jpg
Riktig lume är gröngul och kortvarig. ;)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Båda är riktigt snygga. Men rösten faller på 216570 just pga att den känns mer gedigen framförallt med avseende på länk/lås.
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Det här är superenkelt, testa båda och utan att tvekan kommer du känna vilken som passar dig bäst. Själv tänkte jag köpa nya 216570 och begav mig till Rob för att prova. Väl på handleden var den på tok för stor för mig och då har jag bl.a. haft IWC Aquatimer tidigare. När sedan 16570 åkte på var saken klar. Helt klart är det två grymma klockor, men väldigt olika och du känner bäst själv när du provat båda.
 

vonhall

Rolex
Var själv inne på att köpa en 16570 för något år sedan då jag verkligen gillade utseendet! Kunde dock inte motivera mig att betala de pengarna när länken kändes så billig och rasslig. Blev därför en 216570 som jag är oerhört nöjd med.
Tror därför att det är oerhört viktigt att du har provat bägge modellerna innan du köper så att det verkligen känns rätt!
 

corbendallasx

Friends of KS
Åsikterna i den här tråden går i sär som en svärm hagel :)

Den nya är för stor för min handled och då har jag inga problem att bära upp en Seiko Sumo. 16570 sitter dock som en smäck och när jag väl testade den kunde jag knappt få den av mig :)
Kan dock hålla med om länken, vet inte riktigt hur Rolex tänkte där. Känns som det går att få en bättre på Biltema... Till dess försvar skall dock sägas att den är jäkligt skön.

Den nya är fin, men röd är finare än orange och visarna på den nya är för svullna, inte bara GMT-visaren utan alla är galet tjocka. Jag tycker 16570 helt enkelt ser mer elegant ut.

Jag hade dock inte valt utan att testa båda :)
 

David

Bödeln
Till dess försvar skall dock sägas att den är jäkligt skön.

Dessutom håller den för precis vad som helst. Det finns flera decennier gamla exemplar i tusental därute som används dagligen. Har haft liknande konstruktioner från Citizen som efter något år av normalt slitage börjat gå sönder på olika sätt.

Det finns de som påstår att de nya är undermåliga baserat på hur svetskonstruktionen ser ut. Jag håller inte med, men tycker ändå att diskussionen är intressant.

bracletclasp.jpg


Mer info:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=170030
 

Peddjy

Cartier
Testa båda! Jag har 17,5 handleder. Fan blir att man använder Expyn varje dag har jag märkt. Men som sagt prova båda och känn efter!
ImageUploadedByTapatalk1405421866.452180.jpg
 

Garmon

Breitling
tycker att både två är grymt snygga, men föredrar den nya modellen. gmt visaren gör stor skillnad och trotts sina 42mm känns den inte så stor enligt mig. äger ingen själv men har provat vid ett par tillfällen. i mitt tycke är 216570 i svart en av de snyggaste klockorna som släppts på senare år.

men som andra redan skrivit, testa båda och avgör själv vilken du föredrar.
 

jandan

Panerai
Två ganska olika men ändå lika... Tycker den gamla är lite mer stilren vad gäller visare, medans den nya känns lite mer sommar.
Prova storleken och känn efter vad som känns rätt på din egen handled. Båda är som sagt snygga!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den nya är flera gånger vassare än sin föregångare.
Visst, den är större men jag upplever att boettens utformning gör att den bärs mer bekvämt ön en vanlig Sub-C.
e73af0b0d32a3e6276eac83003c7f680.jpg

58a0358dd84e09d5eb5c8b50810466bd.jpg
 

johning

Omega
Jag valde gamla 16570. Har, och har haft större klockor och tycker att de funkar utmärkt på min handled. Men just Exp2;an är nog den klocka som hittills är den behagligaste att bära.

Skulle jag köpa en ny Explorer 2 så skulle jag helt enkelt välja den som känns bäst. Det är helt enkelt en smaksak enl mig. Det som dock talar till "nya" modellens klara fördel är länken. De motargument jag läser är ofta något i stil med "Nämen den länken har jag bevistat sin duglighet under åren"
- Ja, visst. Säkert en väldigt bra och hållbar länk. Men den känns ändå som en gammal rasslig Volvo Amazon. Jag tycker känslan i länken helt enkelt känns "billig"
Att den sedan sitter otroligt bra och behagligt väger ju förvisso upp det hela en aning...

All In All: Är jättenöjd med klockan och den klär verkligen i både nato band och länk: Min vardagsklocka no 1! :D
 
Topp