Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

vilken Rolex klocka är det svårt att få tag på?

Diskussion i 'Diskussion' startad av xxx3, 27 september 2016.

1. xxx3
    Trådstartare

xxx3 Torpare

hej!
    jag har oftast hört och läst att det är svårt att få tag på vissa rolex klockor, Men vilka rolex klockor är det?

2. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    The white dial GMT...

sherwan, Falken, Dru och 1 annan gillar detta.
  3. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    För att svara lite mer seriöst, vet inte riktigt vad du menar med svåra att få tag på. Tänker du främst på sällsynta vintage-klockor eller? Slänger i så fall in en lista på några klockor som man inte direkt snubblar över varje dag: http://imgur.com/a/doy2J

Osclat, Zalath, Pauledward och 1 annan gillar detta.
  4. xxx3
    Trådstartare

xxx3 Torpare

har tex hört att en rolex 116718 är svår att få tag på finns det fler rolex klockor som är svåra att få tag på?

5. Joakim

Joakim Borgare

Tackar för det!

6. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Klassiska sportrollan finns normalt inte på lager hos AD. Ett par månaders väntan är inget onormalt. Dock är de nog inte svåra att få tag på. Tänk gmt sub sub-date

7. David

David Bödeln

Den enda som är någorlunda besvärlig att få tag på för tillfället är väl 1116500LN.

vaniljglass och Guskleto gillar detta.
  8. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Så länge vi inte talar om unika vintagepjäser så är det aldrig ett problem att få tag i rollar. Är bara en prisfråga. Men vill du bara köpa billigt så kan få vänta på både det ena och det andra.

Pauledward gillar detta.
  9. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Som @JohnDoe är inne på, så är det en kostnadsfråga. Svår att direkt få tag på till listpris? Ja. Svår att få tag på med några slantar extra på fickan? Nej, ligger till exempel ett gäng ute på Chrono24.

JohnDoe gillar detta.
  10. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    116710BLNR
    116610LV
    116500LN
    116660 D-Blu
    Hel/halvguld överlag är inte jättesvårt, men ovanstående är det oftast väntetid på några månader minst. (År på 116500LN.)

11. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Eller som det står i mitt inlägg ovan, några minuter på c24 om man är beredd att betala över listpris. ;) Än så länge lite oklart vad TS exakt är ute efter.

12. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Precis. Men bara losers betalat över listpris på en klocka som fortfarande produceras.

Hexagon, MånsT, wijkis och 4 andra gillar detta.
  13. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Eller de som har råd att inte bry sig. De brukar inte tillhöra kategorin loosers generellt.

MrRolex, Jolly, mace och 5 andra gillar detta.
  14. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Inget som är modernt är svårt att få tag på.
    Däremot kanske du inte kan klippa ett ex hos AD.

Senast ändrad: 27 september 2016
    yonsson gillar detta.
  15. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Jag personligen har svårt för människor utan tålamod, i synnerhet på bekostnad av en garanterat förlorande affär. Men det är bara jag.

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Många stockholmare verkar utgå ifrån vilka modeller som är ovanliga i STHLM, världen är ju däremot som vissa av oss vet större än STHLM. :)

Jolly, dnill, Freddie L och 3 andra gillar detta.
  17. David

David Bödeln

Eh, "få direkt men betala mer än listpris och bara på en skum hemsida som inte tillhör AD", vilket innebär att man inte kan kliva in i en butik över lunchen och titta på exemplaret man köper, är "svår att få tag på" i min bok.

18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Tja verkar som de flesta som köper nya Rolex här ändå köper på sådana sidor eftersom de är för snåla för att gå till en AD så vad är skillnaden. Folk köper ju seikos från obskyra leverantörer med tveksamt rykte för att spara några hundralappar.

19. David

David Bödeln

Som sagt, inte i min bok.

Skillnaden är väl dessutom just att folk gör det för att spara pengar, det rimmar illa med att betala mer än listpris.

20. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Mycket bra sagt.

Tripeiro. gillar detta.
  21. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    ????

cheesebrickz gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Alla utgår från vilka modeller som finns i butikerna i STHLM. Finns de inte där så är det generella svaret att det är "kölista" på flera månader. Samtidigt dyker flera nya inplastade exemplar upp på K&S samt finns på hyllorna i andra butiker i landet.

23. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Ah, var mer ett skämt på att jag inte fattar vad du menar med "värld utanför Stockholm". Ett banalt koncept. ;)

Hawk100, Oscaro och yonsson gillar detta.
  24. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Är det inte bara en prisfråga när det gäller vintagepjäser också? :rolleyes:

25. Zalath

Zalath Borgare

+ de som i praktiken är omöjliga att få tag på, som stål-DD och Deepsea Challenge.

26. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Om jag skulle vilja ha en DaytonaC inom en överskådlig framtid (inte bara tålamodskrävande kort utan överskådlig) så har jag inget val än att betala premium. Vad är en "förlorande affär" i sammanhanget? Jag är inte intresserad av klockor i vinstsyfte, jag köper klockor för att använda. Vill jag ha en daytona på armen så måste helt enkelt betala mer än listpris, antar att det resonemanget gör mig till en loser...

jarrebarre99 och Pauledward gillar detta.
  27. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Tvärtom. Losers står i kö. :D

Orson, Palenkovich och Tomas Eriksson gillar detta.
  28. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    "Betala premium" i detta fall innebär ca. 45-55% mer än listpris, och du kommer således omöjligt kunna få igen ens i närheten av det du la för klockan.
    Vi ser det på olika sätt. Jag ser en klocka, oavsett om det är en keeper eller inte, ur ett investeringsperspektiv. Det är inte en bostad eller liknande man MÅSTE ha. Det är en lyxvara. Jag ser det så att man inte tänker helt rakt om man köper en klocka man medvetet förlorar stort på, bara för att man vill ha den. Den kommer inte förändra ditt liv, den kommer inte göra mirakel åt dig.
    Skulle det skita sig totalt vet jag att jag kan få igen merparten av pengarna från dem.

yonsson och MånsT gillar detta.
  29. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag gissar spontant att du inte bor i Stockholm? Här ser de flesta bostaden som en investering, med god möjlighet till avkastning...

JLW och Lukkan gillar detta.
  30. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Går att tillämpa resonemanget på bostad också, många lägger mer på boende än vad de behöver och det kan också ses som lyxkonsumption. Men jag respekterar helt ditt sätt att se på det, och jag förstår att många inte själva skulle betala premium för en ny rolex.
    Jag ska inte tjaffsa mer än nödvändigt här, jag gillar ju dig och jag har uttryckt min åsikt :)

Floduttern och Echo Delta gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield