Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken ska jag välja ? Archimedes eller Lum-tec?.

Diskussion i 'Diskussion' startad av frasse, 18 mars 2015.

1. frasse
    Trådstartare

frasse Bonde

Hej tänke som mindre vetande fråga om råd ang klok köp. Har länge tittat på Archimede Pilot titan http://www.urtid.com/archimede/pilot-titan

Eller Lum-tec http://lum-tec.se/sv/m-auto/m69-auto-300

gillar Pilotklockor och även Lum-tec modellen. Men är i valet och kvalet. de kostar nästan samma ca 6000kr.

Ska mest ha den till vardags visst ibland är man på övning och skjuter lite i HV men annars är det väl inget som sliter på klockan.

Kommer ju inte bada med klockan i någon större mån.

har 20cm handled. gillar att piloten är så tunn och ogillar att lum-tec är så tjock. men men vilken är bäst vilken har bäst urverk osv.

2. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Jag skulle valt Archimeden. Dels tycker jag att pilotstilen är mycket snyggare, och så har den en lite mer rimlig storlek på 42mm. Stabilt ETA 2824-2 verk som bland annat används hos Certina och Tissot bland många andra.

Tror dock inte att Lum-Techen är något dåligt val heller, med ett Miyota 9015, som verkar användas i Citizen bland annat. Har dock alltför dålig koll för att avgöra om detta urverket är bra, men det kan jag tänka mig... Gillar heller inte designen, men det är ju subjektivt... :)

wotan gillar detta.
  3. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag röstar också på Archimeden, för jag har varit jättenöjda med dom jag ägt, och ångrar skarpt att jag sålde min pilotkronograf

4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag personligen skulle kolla lite närmare på laco eller stowa om jag var du.
    https://shop.laco.de/en/index.html både typ A och B är snygga.

Visste du för övrigt att laco och stowa var 2 av tillverkarna som sålde klockor till luftwaffe under WWII? laco, Stowa, Lange & söhne, wempe och Iwc är de fem som hade orignalkontrakten.

DrSbaitso, don segundo och yonsson gillar detta.
  5. don segundo

don segundo Biskop

Skulle nog valt Lum-tec av dessa två, helt utifrån utseende. Håller med slimjim att Stowa gör snygga flygare - har du kollat in dom?

6. frasse
    Trådstartare

frasse Bonde

Oj ja det var inte dåligt mkt snygga men dom Lack är dom bra 4000kr med nåt urverk laco 21 ? vad är det ? tyckte dom var fina kul att de var original konstruktörer. blir nog en sån, va glad jag är som hittade detta forumet. Tack

slimjim och Galaxy gillar detta.
  7. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Laco 21 är Miyota 821A som jag tror är typ jämförbart med ETA2824-2, dvs urverket som Archimeden hade. :)

8. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Av erfarenhet så kommer kronan på Archimeden att fastna, vara i vägen och till slut ryka om den skall bäras militärt.

Satsa på en klocka med kronskydd och ett hyggligt vattenskydd om den skall bäras i grönt, annars blir det bara fånigt.
    Men som allround säger jag Archimede isof och sen köper du en tålig beater som du kör till den gröna verksamheten.

9. frasse
    Trådstartare

frasse Bonde

Ok googlade lite och Miyota ska vissst ha -20 +40sek avvikelse varje dag och det är ju inte klokt anser jag Eta ska vara mer exakt ? var väl mest att de var misstänksamt billiga. får se.

10. frasse
    Trådstartare

frasse Bonde

Jo men är i grönt i snitt 15-20dar om året så det lär inte slitas så mkt. visst nu blir det tunga vapen (eller vad de nu kallar GRG och KSP58 utbildningen jag ska på nu i 8dar det kan slita lite för en vanlig klocka om man tänker på tryckskilnaden när man skjuter GRG48) Vad tycker du verkar vara en bra slit och släng för en skyttslusk ?

11. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Archimeden anser jag vara snyggast. Dock hade jag valt rn laco eller stowa istället!

DrSbaitso gillar detta.
  12. frasse
    Trådstartare

frasse Bonde

13. grodslukarenx

grodslukarenx Borgare

Från:
    Höllviken, Skåne
    Dusseldorf har fått fejkpatina, därav benämningen "Used look" Antar att det kräver en del arbete, och vissa vill ju att flygarur ska se äldre ut(WWII osv.)

14. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Klockan håller för grg skjutning.
    Casio g shock, Citizen aqualand, och Suunto är klockor som fungerar.

Hör med vår riksknekt meo_swe han har koll på detta .

StrawberryFields, DrSbaitso och meo_swe gillar detta.
  15. meo_swe

meo_swe Biskop

Precis som Jonte73 säger så kommer den där kronan fastna i vapenremmar, bildörrar,kvistar, andra soldater och snövaraner.
    I övrigt är det inga konstigheter med finare klockor. Jag jobbade två år som KSPmongo (58:an <3) med en glycine airman på armen.
    Ska du ha en beater rekomenderar jag gshock. Suunto är sjukt trevliga, men min erfarenhet är att knapplåset är lite sådär, och de har för många funktioner som inte är helt tillförlitliga. Dock har jag inte pillat på suunto på ca 4 år. Så ta det inte för färsk kunskap.

Ska du köra den militära stilen kan jag rekomendera CWC. De gör klockorna till britterna, så de är ju battle proven så att säga.
    Och innan flöjtisten StrawberryFields kommer hit, så kan du kolla på Sinn om du vill lägga ut några kronor till och få klockor som överlever allt mellan krig till frysar

Doncorleone, StrawberryFields och Jonte73 gillar detta.
  16. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Tjoff snyggt !

En rapport direkt från proffsen.
    CWC glömde jag och den hade jag valt idag om jag varit kvar i grönt.
    Tipset är att tråla Köp och sälj ;-)

17. xmb216bc

xmb216bc Friends of KS

Från:
    Framsidan
    MWC finns ju oxå

18. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag har själv haft en archimede. Trevlig klocka, men den dog lite för mig när jag läste på mer. Hade jag lagt lite mer pengar och köpt en Stowa hade jag nog haft den kvar (40mm funkar bättre på mig än 42, och kvalitet och historia är avgörande), och hade jag köpt en Laco hade jag haft historian men till ett lägre pris. Annars tycker jag som många andra nämnt - satsa på en klocka som mår bra av lite stryk. Jag hade en Seiko pilotklocka under min gröntjänst, och den var inte vacker efteråt.

Jonte73 gillar detta.
  19. nöt

nöt Biskop

Det där är ju en paneraiklon?

Mårtenssons ur Brookfield