• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken ska jag välja??

Vilken?

  • Tudor

    Röster: 37 61.7%
  • Sjöö Sandström

    Röster: 19 31.7%
  • Något annat

    Röster: 4 6.7%

  • Totala väljare
    60

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Kanske onödig tråd, men jag har ångest. Ska min nästa klocka bli en Sjöö Sandström Royal Steel Classic, eller en Tudor Sub 79090/76100? Klockorna är inte ens lika, men gillar dem lika mycket... Vad tycker ni?
image.jpg

image.jpg


(Bilder stulna från Google/Instagram)
 

SwedishMade

Cartier
Lite vintage Omega, en SKX och en Glycine Airman. Tror en flinga blir för dyr dock... :)
SS skulle jag enbart köpa beg. pga risk för värdefall. Dessutom är väl SS nästan helt okänt utanför Norden och därmed ytterligare svårsåld.

Däremot skulle jag vilja säga att sett till modell tycker jag bättre om SS:en. När jag ser den där Tudoren tänker jag Rolex Sub, och det är det ju inte...
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
SS skulle jag enbart köpa beg. pga risk för värdefall. Dessutom är väl SS nästan helt okänt utanför Norden och därmed ytterligare svårsåld.

Däremot skulle jag vilja säga att sett till modell tycker jag bättre om SS:en. När jag ser den där Tudoren tänker jag Rolex Sub, och det är det ju inte...
Tanken är lite att jag skulle köpa SSen ny i så fall, och sedan ha den som en keeper. Tudorn blir lite mer som en investering. :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Däremot skulle jag vilja säga att sett till modell tycker jag bättre om SS:en. När jag ser den där Tudoren tänker jag Rolex Sub, och det är det ju inte...
Tröttsam diskussion. Tudor står på sina egna ben och deras vintage sub & flingor är riktigt fina, oavsett storebror Rolex.

Jag hade valt en tudor alla dagar i veckan.. Om du hittar ett vettigt ex till ett vettigt pris, det har gått upp en del på senaste..
 

Selvedge

Rolex
SS skulle jag enbart köpa beg. pga risk för värdefall. Dessutom är väl SS nästan helt okänt utanför Norden och därmed ytterligare svårsåld.

Däremot skulle jag vilja säga att sett till modell tycker jag bättre om SS:en. När jag ser den där Tudoren tänker jag Rolex Sub, och det är det ju inte...
Just därför han ska välja tudor, underbar klocka för bra peng....
 

Wemb

Cartier
Klart att du ska köpa en Tudor!

Ge det ett par månader, sen kommer du att sälja den och jaga en Rolex sub istället.

Mellan de klockorna du listar så står Tudorn riktigt högt för mig!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Är det två klockor du vill ha så är det väl egentlihen bara vilken ordning som du ska köpa dem i som tvistas :)
 

SwedishMade

Cartier
För att svara på frågan med "lyx-guru"-nivå måste vi veta vad du har i övrigt i samlingen sedan tidigare. Handlar det om "första finare klockan" så är det också intressant att veta.
 

SwedishMade

Cartier
När jag tänker vidare på det val du tycker dig stå inför, så kan jag säga att jag nog har svaret, det är enkelt egentligen. Du vill ha elegans, sport, vattentäthet och stil. Du vill ha en Rolex Datejust med stålarmband. Det kombinerar egenskaperna hos båda klockor du är intresserad av. De finns i lite olika prisklasser beroende på ålder, samt det finns billigare också om man tittar på andra äldre modeller.

Då har du en grundsten i samlingen. Skulle du tröttna på den kan man ändra utseendet ganska radikalt genom att byta urtavla, kostar runt 3000 kr. Bara Rolex (vad jag vet) av lyxmärkena låter dig byta urtavla till annan färg och modell. När man byter till "romans" urtavla byts också visare till icke-lume modell, vilket betonar de eleganta aspekterna. Funkar också med läderarmband!

Don't settle with second best!

Lycka till!


Lånade bilder:
IMG_1717.jpg

misc.php

dd2951b4d178eef12aa1f0e07ecf1302.image.733x550.JPG

u2ajepyh.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Kanske onödig tråd, men jag har ångest. Ska min nästa klocka bli en Sjöö Sandström Royal Steel Classic, eller en Tudor Sub 79090/76100? Klockorna är inte ens lika, men gillar dem lika mycket... Vad tycker ni?
image.jpg

image.jpg


(Bilder stulna från Google/Instagram)
Ja det var minsann ett val mellan 2 helt olika klockor:) Jag tror du måste söka svaret hos dig själv. Vem är du och vad triggar dig? Är Svenskt, eget och ett modernare formspråk som tilltalar dig så gå för SS. Är det klassisk dykardesign och vintage du går igång på så är Tudor det självklara valet. Tänk på att även om de Tudor subbar du hänvisar till tillverkades ända in på 90-talet så är det väldigt mycket vintagekänsla i dom.
Sen så ska du inte lyssna på alla som hävdar ifall du väljer Tudor att du tar det "näst bästa" och du kommer bara att vilja byta upp dig med syfte på en Rolex sub. Jag har alltid undrat vad som driver denna åsikt. Är det klockan eller varumärket som är det viktigaste? Både Tudor och dess ägare kan stå på egna ben alla dagar i veckan.
Bjuder på en rykande färsk bonusbild.
Tudor.jpg

Sorry för felvänd bild. Vet faktiskt inte varför det blev så?
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Tack för alla utförliga svar! Det uppskattas. Som någon skrev tidigare är det nog så att jag vill ha båda i slutändan. Frågan blir då vilken jag köper först. Eftersom jag fyller jämt i höst så lutar det nog åt att hämta ut en ny SS från AD! Men får se hur det blir, man ändrar ju sig varje dag... ;)
 

SwedishMade

Cartier
...
Sen så ska du inte lyssna på alla som hävdar ifall du väljer Tudor att du tar det "näst bästa" och du kommer bara att vilja byta upp dig med syfte på en Rolex sub. Jag har alltid undrat vad som driver denna åsikt. Är det klockan eller varumärket som är det viktigaste? Både Tudor och dess ägare kan stå på egna ben alla dagar i veckan.

Jag är väl skyldig till detta och ser det som en personlighetsbrist hos mig själv. Visst står Tudor på egna ben.

Jag vill dock dela med mig av min erfarenhet / åsikt för att spara tid och pengar åt TS. Hur han är vet bara han själv.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vad får man ge för en 79090 i bra skick idag?
Räkna med 25+ med länk, närmare 30 för ett riktigt bra ex. Tittar du in hos de stora vintage handlarna t.ex. HQ Milton så är 3900USD utgångspriset numera. Troligen är prisnivån i Sverige lite lägre men det är inte ofta man ser någon till salu.
 
Topp