Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken ska jag välja??

Diskussion i 'Diskussion' startad av AdmAndrssn, 10 juni 2015.

?

Vilken?

1. Tudor

37 röst(er)
    62,7%
  2. Sjöö Sandström

18 röst(er)
    30,5%
  3. Något annat

4 röst(er)
    6,8%
  1. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Kanske onödig tråd, men jag har ångest. Ska min nästa klocka bli en Sjöö Sandström Royal Steel Classic, eller en Tudor Sub 79090/76100? Klockorna är inte ens lika, men gillar dem lika mycket... Vad tycker ni?
    image.jpg
    image.jpg

(Bilder stulna från Google/Instagram)

2. hedbrg

hedbrg Borgare

Vad har du i lådan idag? En tudor ska väl helst vara flinga, men dom är fina ändå :)

3. M021

M021 Friends of KS

Tudor sub.

4. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Lite vintage Omega, en SKX och en Glycine Airman. Tror en flinga blir för dyr dock... :)

5. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

SS skulle jag enbart köpa beg. pga risk för värdefall. Dessutom är väl SS nästan helt okänt utanför Norden och därmed ytterligare svårsåld.

Däremot skulle jag vilja säga att sett till modell tycker jag bättre om SS:en. När jag ser den där Tudoren tänker jag Rolex Sub, och det är det ju inte...

6. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Tanken är lite att jag skulle köpa SSen ny i så fall, och sedan ha den som en keeper. Tudorn blir lite mer som en investering. :)

7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tröttsam diskussion. Tudor står på sina egna ben och deras vintage sub & flingor är riktigt fina, oavsett storebror Rolex.

Jag hade valt en tudor alla dagar i veckan.. Om du hittar ett vettigt ex till ett vettigt pris, det har gått upp en del på senaste..

AdamST, Galaxy, Selvedge13 och 1 annan gillar detta.
  8. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Tudor av dem båda

9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Båda! :)

AdmAndrssn och Eurenius gillar detta.
  10. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Chansen är stor att du inte vill behålla klockan, oavsett vad du köper. Mina råd kan spara massor av pengar åt dig, men för all del, gör som du vill.

AdmAndrssn gillar detta.
  11. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Det är inte en diskussion, det är en personlig åsikt, som du inte behöver dela.

12. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Din okunnighet får stå för dig, korrekt.

13. masterfredde

masterfredde Torpare

Tudor en borde du gå på

14. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Just därför han ska välja tudor, underbar klocka för bra peng....

15. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Självklart ur ekonomisk synvinkel om han köper nytt. Köper han beg är det mer osäkert. SS kan gå att hitta till vrakpris, men lär vara trögare att sälja.

16. Wemb

Wemb Friends of KS

Klart att du ska köpa en Tudor!

Ge det ett par månader, sen kommer du att sälja den och jaga en Rolex sub istället.

Mellan de klockorna du listar så står Tudorn riktigt högt för mig!

AdmAndrssn gillar detta.
  17. Norra

Norra Borgare

Tudor.

18. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Är det två klockor du vill ha så är det väl egentlihen bara vilken ordning som du ska köpa dem i som tvistas :)

19. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Vad får man ge för en 79090 i bra skick idag?

20. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

För att svara på frågan med "lyx-guru"-nivå måste vi veta vad du har i övrigt i samlingen sedan tidigare. Handlar det om "första finare klockan" så är det också intressant att veta.

21. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Ja, så fungerar jag också. Men jag accepterar att "alla är olika", själv är jag inte alls på samma sätt att jag måste ha t.ex. "bästa bilen".

22. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

När jag tänker vidare på det val du tycker dig stå inför, så kan jag säga att jag nog har svaret, det är enkelt egentligen. Du vill ha elegans, sport, vattentäthet och stil. Du vill ha en Rolex Datejust med stålarmband. Det kombinerar egenskaperna hos båda klockor du är intresserad av. De finns i lite olika prisklasser beroende på ålder, samt det finns billigare också om man tittar på andra äldre modeller.

Då har du en grundsten i samlingen. Skulle du tröttna på den kan man ändra utseendet ganska radikalt genom att byta urtavla, kostar runt 3000 kr. Bara Rolex (vad jag vet) av lyxmärkena låter dig byta urtavla till annan färg och modell. När man byter till "romans" urtavla byts också visare till icke-lume modell, vilket betonar de eleganta aspekterna. Funkar också med läderarmband!

Don't settle with second best!

Lycka till!

Lånade bilder:

AdmAndrssn gillar detta.
  23. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Ja det var minsann ett val mellan 2 helt olika klockor:) Jag tror du måste söka svaret hos dig själv. Vem är du och vad triggar dig? Är Svenskt, eget och ett modernare formspråk som tilltalar dig så gå för SS. Är det klassisk dykardesign och vintage du går igång på så är Tudor det självklara valet. Tänk på att även om de Tudor subbar du hänvisar till tillverkades ända in på 90-talet så är det väldigt mycket vintagekänsla i dom.
    Sen så ska du inte lyssna på alla som hävdar ifall du väljer Tudor att du tar det "näst bästa" och du kommer bara att vilja byta upp dig med syfte på en Rolex sub. Jag har alltid undrat vad som driver denna åsikt. Är det klockan eller varumärket som är det viktigaste? Både Tudor och dess ägare kan stå på egna ben alla dagar i veckan.
    Bjuder på en rykande färsk bonusbild. Tudor.jpg
    Sorry för felvänd bild. Vet faktiskt inte varför det blev så?

AdmAndrssn och Gummo gillar detta.
  24. Floduttern

Floduttern Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tudorn! Sen kanske royal steel. [emoji4]

25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Självklart Tudor

26. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    SS av de två! Älskar just den versionen av Royal Steel

27. Divemaster

Divemaster Friends of KS

Från:
    westcoasten
    Tudor !!

28. AdmAndrssn
    Trådstartare

AdmAndrssn Stadsbo

Från:
    Luleå / Anderstorp
    Tack för alla utförliga svar! Det uppskattas. Som någon skrev tidigare är det nog så att jag vill ha båda i slutändan. Frågan blir då vilken jag köper först. Eftersom jag fyller jämt i höst så lutar det nog åt att hämta ut en ny SS från AD! Men får se hur det blir, man ändrar ju sig varje dag... ;)

29. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Jag är väl skyldig till detta och ser det som en personlighetsbrist hos mig själv. Visst står Tudor på egna ben.

Jag vill dock dela med mig av min erfarenhet / åsikt för att spara tid och pengar åt TS. Hur han är vet bara han själv.

AdmAndrssn och theargonaut gillar detta.
  30. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Räkna med 25+ med länk, närmare 30 för ett riktigt bra ex. Tittar du in hos de stora vintage handlarna t.ex. HQ Milton så är 3900USD utgångspriset numera. Troligen är prisnivån i Sverige lite lägre men det är inte ofta man ser någon till salu.

Mårtenssons ur Brookfield