Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken skruv för att ta bort krona och sen hela verket - Omega

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Joshua3, 28 januari 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Jaha nu har man gått och köpt sig en ultraljudstvätt men ett stort problem uppstår

Hur skruvar man ut verket?

Jag har fattat att det är en skruv? som håller kronan och kanske flera som håller verket, hur hittar jag först och främst kronskruven?

bifogar 2 bilder

en omega från 1953 och en seiko från 1969

elmaco gillar detta.
  2. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Trots att du budade hem denna skönhet under näsan på mig så ......

Skruvarna markerade i rött håller verket, den markerat i grönt skruvar du 1-1.5varv på för att få ut kronan/bommen.

På Seikon drar du ut kronan maximalt, ett litet bleck åker då ut på sidan av verket vid bommen-bara tryck på detta-klart!

Jonte73, eriksson850 och Sandkvist gillar detta.
  3. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
  4. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Tack, då är man visare :)

Jonte73 gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Skruva inte för mycket på skruven som håller kronan bara! Skruvar du loss den helt, så måste verket plockas isär ganska långt för att fästa den igen...

swedesoc gillar detta.
  6. Amme

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Om den ska tvättas måste man väl ändå plocka isär?

7. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Om du ska serva urverket, absolut! Men om du bara ska plocka ut urverket för att tvätta boetten ska du inte skruva ur skruven helt!!! (Det här gäller skruven som håller kronan (grönmarkerad). Självklart ska du skruva ur skruvarna som håller verket på plats i boetten (rödmarkerade))

8. Amme

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Ja så tänkte inte jag. Förmodade att det var därför han köpt tvätt och ville plocka ut urverket :)

9. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Om du känner dig osäker, så kan du kolla på den här videon. Den går igenom lite olika modeller och hur man plockar ur kronan.

10. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Har försökt detta på ett likadant urverk jag har men kronan vägrar röra sig mer än till läge två. Kan gammal olja/smuts göra att den fastnat i sitt normalläge? En visare har lossnat och jag tycker jag borde kunna ordna det själv men icke...

11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Vilken typ var det? Ifall det är skruv så kan det vara så att den behöver tryckas in med mejsel samtidigt för att dra ut kronan, detta efter att du skruvat ut 1,5-2 varv.

12. Bjudko

Bjudko Stadsbo

Det var en Omega med skruv, jag gav inte upp och gick på den igen. Då lossnade den efter lite fram och tillbaka vridningar på kronan. Detta är min farmors brors Omega, klockan är väl från 50-talet och han dog på 70-talet så det var ett tag sedan någon tog bort kronan, om ens någonsin :)

13. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Ok, var försiktig bara. Tråkigt att förstöra fint arvegods!

Bjudko gillar detta.