• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken skulle ni valt och varför? (2* Patek)

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Frågan är rent hypotetiskt och ska tas med en nypa salt. Jag var inne och provade dessa två skönheter idag och blev kär i båda. Suger efter en PP har aldrig varit större än nu. Jag funderar på att kliva på en 5167 i stål till att börja med på grund av ekonomiska skäl.

OxBOunx.jpg


6Q1yOuh.jpg
 

TicTack

Cartier
Jag har följt Aquanauten sedan dess lansering, har varit nära köp (tidigt 2000-tal när de var betydligt billigare, kvarts fanns för runt 30 000 kr, vilket jag övervägde), har aldrig köpt någon, nu har jag tröttnat på den, speciellt med gummiarmbandet. Skulle jag köpa den så skulle jag köra metallarmband eller svart läderarmband. Men då återstår urtavlan som är lite "too much".

Nautiliusen är fin. Riktigt fin. Dock skulle jag återigen köpa den med stålarmband - har för mig att man även kan få någon sorts gummiarmband med, möjligtvis gäller det om man köper lädervarianten. Men detta är väl för typ om man seglar en månad? Då kan man kanske välja en annan klocka? Den lär ju vara riktigt lättrepad med den "boettringen".


Dock denna Nautilus passerar kostnadsmässigt min gräns vad gäller klockor, iaf i dagsläget.

Jag skulle istället "slå ihop" de två alternativet, och välja en 3-handad Nautilus med stålarmband, där utbudet börjar någonstans under 100 kSEK.

http://www.chrono24.com/en/patekphilippe/nautilus--id2215069.htm

Kan du, som mig, tänka dig kvarts så blir det ännu billigare. De verkar börja runt 60 kSEK. Visst, inte jättestora klockor, men snygga. Klagar någon på storleken, kan du ju välja två strategier:
1) hävda att du inte behöver en "kompensationsklocka"
2) hävda att du ännu är så ung att du fortfarande ser ganska bra
 

jabla

Sarlacc
Av dessa två hade jag valt Aquanauten men skulle jag köpa en PP själv blev det en Nautilus i stål.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Utan att tveka så hade jag valt aquanauten, 5712 är fruktansvärt rörig. Skall man ha en nautilus så är det 5711 eller 5726 som gäller (eventuellt 5980 ifall man är ute efter kronograf). :)
 

JEK

Cartier
Frågan är rent hypotetiskt och ska tas med en nypa salt. Jag var inne och provade dessa två skönheter idag och blev kär i båda. Suger efter en PP har aldrig varit större än nu. Jag funderar på att kliva på en 5167 i stål till att börja med på grund av ekonomiska skäl.

OxBOunx.jpg


6Q1yOuh.jpg

Var fanns båda dessa inne samtidigt? :)
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
5167R skulle jag välja alla dagar i veckan. Föredrar den mer cleana Aquanauten. För en massa komplikationer hade jag nog gått mot något i Grand Complications serien.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Av dessa två Aquanauten,
däremot gillar jag 5711 mer än någon av dessa kandidater.
Precis som Singular så har jag svårt för komplikation-extravaganza:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
5167. Jag och komplikationsvarianter (och till den smartskalle som ska säga "men dô, centrumsekund och datum är ju också komplikationer" - ta dig i bajan, du vet vad jag menar) på lyxsportisarna rimmar tyvärr inte alls.

Kompikationer på sportur är lika dumt som... Sportur i ädelmetall och de är ju skittrista? Sedan är ju inte nautilusen ett riktigt sportur, bara boetten som är lite krafigare, verket är fortfarande ömtåligt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
5712 om man inte ser till vad de kostar. Men skulle jag köpa en Nautilus så hade jag nog valt en 5726 eller 5711 framför den.
 
Topp