• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Submariner?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
God dag alla rolexkunniga
Börjar allt mer förlika mig med tanken på att köpa min första Rolex. Tänker mig en budget på ca 25-30 kkr.
Får jag någon vettigt SUB för det? Vilken ref bör jag titta efter för mest pang för pengen?
Vill egentligen ha en SDDS men känner att sparkontot smärtas för hårt just nu.

Tacksam för åsikter och synpunkter.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Om man skulle göra det hela lite roligare och skaffa sig en klocka från sitt födelseår, 1981. Vad gäller då? Eller handlar det om höga "vintagepriser" då?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En vintagesub från -81 kostar inte mer än en modern 16610 om du jagar runt lite. Kolla efter 5513 med serienummer kring 6.5-7miljoner.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Köp en 14060. Du får en komplett för runt 30k.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1355321749.335044.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355321749.335044.jpg
    277.9 KB · Visningar: 740
  • ImageUploadedByTapatalk1355321764.553181.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355321764.553181.jpg
    161.4 KB · Visningar: 741

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
Grymt snygg. Bra bilder dessutom!

Men saknar du inte datumet?

No date är ju det enda som gäller med submariners imho. Cykloperna ser ju inte kloka ut. För mig är enda förklaringen till cyslops,

1: Oj då, vi gjorde datumet för litet
2: Vår huvudmålgrupp är gamla människor utan glasögon
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
yonsson skrev:
JakobZ skrev:
Grymt snygg. Bra bilder dessutom!

Men saknar du inte datumet?

No date är ju det enda som gäller med submariners imho. Cykloperna ser ju inte kloka ut. För mig är enda förklaringen till cyslops,

1: Oj då, vi gjorde datumet för litet
2: Vår huvudmålgrupp är gamla människor utan glasögon

Är faktiskt beredd att hålla med. Bör kanske tvinga av farsan hans sd istället;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
5512/13 med kupat plastglas är lösningen. SD är väl ok men då måste det vara en 1665. Safir-dwellers är tråkiga. ;)

4684306947_da72a4dbe7_b.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DW6900MS skrev:
En 5513 hade nog passat bra. Men börjar jag närma mig 40 kkr då?

Jag tror att JoberMan här på forumet har en 5513 som ska ut till försäljning...ta ett snack med honom, hans ex är grymt! :)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Så klart du ska ha en no date sub :) ,gammal eller ny är en smaksak. Här är en bild på min 14060m från 2012.

PB100330.jpg


Nicklas.S
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Sv: Vilken Submariner?

_jonte skrev:
NiklasArvid skrev:
Jag vet att det låter otroligt... Men det finns fortfarande en 5512 till salu för dryga 30!

https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=4& ... 512#p22324
Riktigt fin den där.. Men vad är grejen med tavlan och hur moddad/kosher är den egentligen?




En 5512 från 1964. Verket är korrekt för klockan.
Alla delar är Rolex original, visare, krona och insert bytta vid service, tom bandstiften är OEM...
Tavlan är rengjord, inget lume är kvar, kan vara så att index är bättrade med färg i efterhand?
Insert är faded av yours truly! ... ...men om du vill ha ett "garanterat" naturligt sol och saltblekt insert får du nog köpa ett nytt själv och flytta till barriärrevet i 50 år el så... :lol:

Om du lämnar klockan på service hos AD får du en 5512 luminova utbytestavla med målade index om du föredrar det
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Vilken Submariner?

NiklasArvid skrev:
_jonte skrev:
NiklasArvid skrev:
Jag vet att det låter otroligt... Men det finns fortfarande en 5512 till salu för dryga 30!

viewtopic.php?f=4&t=1760&p=22324&hilit=5512#p22324
Riktigt fin den där.. Men vad är grejen med tavlan och hur moddad/kosher är den egentligen?




En 5512 från 1964. Verket är korrekt för klockan.
Alla delar är Rolex original, visare, krona och insert bytta vid service, tom bandstiften är OEM...
Tavlan är rengjord, inget lume är kvar, kan vara så att index är bättrade med färg i efterhand?
Insert är faded av yours truly! ... ...men om du vill ha ett "garanterat" naturligt sol och saltblekt insert får du nog köpa ett nytt själv och flytta till barriärrevet i 50 år el så... :lol:

Om du lämnar klockan på service hos AD får du en 5512 luminova utbytestavla med målade index om du föredrar det

Ja, jo... :) Men just det där med tavlans färg, dvs att den är blågrå... hur kommer det sig?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
DW6900MS skrev:
Är också nyfiken på färgen. Hur kommer det sig? Blekt helt enkelt?

nä, inte så enkelt att den bara är blekt, det finns ju massor av tavlor från samma tidsperiod som varit mycket i solen som inte ser ut såhär, möjligen blev ytskiktet/lacken skadat när tavlan tvättades, och om det då var riktigt länge sen (vilket inte är så vanligt) så kanske den har förändrats efter det? who knows, jag tycker bara det är coolt o annorlunda! :p
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
DW6900MS skrev:
Är också nyfiken på färgen. Hur kommer det sig? Blekt helt enkelt?

nä, inte så enkelt att den bara är blekt, det finns ju massor av tavlor från samma tidsperiod som varit mycket i solen som inte ser ut såhär, möjligen blev ytskiktet/lacken skadat när tavlan tvättades, och om det då var riktigt länge sen (vilket inte är så vanligt) så kanske den har förändrats efter det? who knows, jag tycker bara det är coolt o annorlunda! :p


Kan verkligen hålla med om att det är coolt. Frågan är om jag tycker det är tillräckligt coolt...
 
Topp