• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken Superocean-variant ska jag välja?

A_man

Omega
asset-version-32d654eff5-a17365d1-c915-161a.jpg

De nya klockorna är väldigt fina, men inte direkt det jag letar efter. Jag söker gärna en stilren klocka med en så ren urtavla som möjligt, vilket också är anledningen till varför jag inte väljer chronografen. Less is more helt enkelt.

Men ett stort tack till er alla för alla tips så här långt!:happyhappy:
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Finns det några nackdelar med att ha en guldring?
Hur påverkar det servicen/reptåligheten/poleringsmöjligheterna?
Sticker ut nacken och säger: servicen (antar du menar kostnaden för denna) samt poleringsmöjligheterna är detsamma som för dina andra listade alternativ. Reptåligheten är en annan sak då guld är en mjuk metal men glöm inte att det används till alla sorters smycken inte minst vigselringar så FTW, vad du än väljer blir det repor, vad gör 800 micro repor vs 400?
 

jabla

Sarlacc
Nu är jag inte helt säker på att jag förstår hur du menar. Nr 4 och Nr 5 är samma klocka, skillnaden är just läderbandet och mesh.
Men jag håller med, jag tycker själv att Nr 5 är löjligt snygg, men är osäker på hur tåligt krokodillädret är.

Någon som har erfarenhet av krokodil-lädret?
Menade att nr 4 inte funkar på mesh.
 

svesam

Rolex
Ice skrev: ↑
Nej, den är inte svart. Den är grön/blå precis som bilden visar, det är nämligen en limited edition.

o_O
Tell me more, för den varianten har iaf jag aldrig sett...
Allra helst eftersom bilden visar en klocka med svart tavla precis som Eurenius påpekar
 

jandan

Panerai
Är själv väldigt svag för roséguld och mesh, tycker hela serien är väldigt lyckad!
Sen är ju vissa snyggare än andra...
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Välj vad som helst på mesh!!! Bajsbrunt och orange kommer va coolt på Breitlings Mesh... Alla repeterar detta tre gånger nu - allt är coolt på Breitlings mesh [emoji1]
 

A_man

Omega
Är det lätt att byta mellan läder- och stålband eller är det lite småpilligt?
  • Hur lång tid tar det? Behövs verktyg?
  • Kan man enkelt göra det på daglig-basis?
Är det någon som har erfarenhet av Breitlings krokodilläder?
  • Hur är hållbarheten/kvaliteten?
  • Hur skyddar man den mot väta, svett och slitage?
Kan man beställa ett ur med flera band från AD utan att det blir missmatch mellan serienr#?
  • Hur blir det med serienr om man köper ett ersättningsband i säg läder 2 år senare?
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Våga vara järv. Rose guld och krokodil band sedan har du Mesh att växla med . Kan inte bli bättre! :happyhappy::happyhappy:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är det lätt att byta mellan läder- och stålband eller är det lite småpilligt?
  • Hur lång tid tar det? Behövs verktyg?
  • Kan man enkelt göra det på daglig-basis?
Är det någon som har erfarenhet av Breitlings krokodilläder?
  • Hur är hållbarheten/kvaliteten?
  • Hur skyddar man den mot väta, svett och slitage?
Kan man beställa ett ur med flera band från AD utan att det blir missmatch mellan serienr#?
  • Hur blir det med serienr om man köper ett ersättningsband i säg läder 2 år senare?
Jag tror väl inte att Breitling är speciell i detta avseende...
- Byta band: Någon minut eller så beroende på hur mycket det krånglar. Det är bra att investera i ett bandstiftverktyg från några tior upp till två eller tre hundralappar.
- Daglig basis: Visst, varför inte?
- Skyddar mot väta etc.? Kolla in Hirsch de har ett läderband som är klassat för bad etc.
- Serie#: Spelar ingen roll, serie# följer klock-"huvudet". En del av grejjen med en klocka är just att man kan ta vilka band man känner för. Det finns folk hör som gör egna band och säljer för en liten peng.
 

A_man

Omega
Jag tror väl inte att Breitling är speciell i detta avseende...
- Byta band: Någon minut eller så beroende på hur mycket det krånglar. Det är bra att investera i ett bandstiftverktyg från några tior upp till två eller tre hundralappar.
- Daglig basis: Visst, varför inte?
- Skyddar mot väta etc.? Kolla in Hirsch de har ett läderband som är klassat för bad etc.
- Serie#: Spelar ingen roll, serie# följer klock-"huvudet". En del av grejjen med en klocka är just att man kan ta vilka band man känner för. Det finns folk hör som gör egna band och säljer för en liten peng.

Jag tror väl inte att Breitling är speciell i detta avseende...
- Byta band: Någon minut eller så beroende på hur mycket det krånglar. Det är bra att investera i ett bandstiftverktyg från några tior upp till två eller tre hundralappar.
- Daglig basis: Visst, varför inte?
- Skyddar mot väta etc.? Kolla in Hirsch de har ett läderband som är klassat för bad etc.
- Serie#: Spelar ingen roll, serie# följer klock-"huvudet". En del av grejjen med en klocka är just att man kan ta vilka band man känner för. Det finns folk hör som gör egna band och säljer för en liten peng.


Jag tänkte nog hålla mig Breitlings orginalband. Har du någon erfarenhet av hur deras krokodilläder (det dyrare bandet) är?

Vad gäller serienr, är enligt videon (3:45) nedan ett sätt att avgöra äktheten på en Brietling SOH att just kolla efter serienr på bandet. Det är därför jag frågar.

 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tänkte nog hålla mig Breitlings orginalband. Har du någon erfarenhet av hur deras krokodilläder (det dyrare bandet) är?

Vad gäller serienr, är enligt videon (3:45) nedan ett sätt att avgöra äktheten på en Brietling SOH att just kolla efter serienr på bandet. Det är därför jag frågar.

Jag fattar det som att serie# är för länken. Läderband kan du väl köpa orginal, men ingen kommer klandra dig om du även tar band från olika band-tillverkare. Band är en "förbrukningsvara" så det blir billigare och roligare i längden att leta utanför "orginalbanden".

Jag har aldrig ägt en Breitling, men har jag fel i mina påstående ovan så kommer någon att rätta mig :)
 

Hassler

Omega
Hirsch är dessutom de som gör Breitlings originalband, så ser inget fel med att köpa ett det står Hirsch på. Går ju alltid att byta till originalspännet om man skulle vilja. :)

Hursomhelst är originalbanden av hög kvalité och grova så att de ska hålla ett bra tag. Men som med alla läderband kan de ganska snabbt bli "tråkiga" om man badar/svettas mycket.

Tycker förövrigt att SOH är en grymt härlig serie. Personliga favoriterna är med grön bezel (grymt snygg grön färg i verkligheten) och svart tavla, eller rosébezeln och svarta tavlan.
 
Topp