Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken ultraljudsrengörare?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Clutch, 27 januari 2014.

1. Clutch
    Trådstartare

Clutch Torpare

Tjena bros,
    har varit lite smygis gällande dinkor men tänkte låta det bli ett lite mer publikt intresse så jag köpte på mig ytterligare ett par igår och idag på Tradera som är i rätt dassigt skick. Den ena tänkte jag fräscha till och behålla som ett kostymur om det blir ok, det andra kanske blir lite av en trade sale. Eller inte, vi får se.

Till frågan, jag tycker det verkar som att det är ultraljud och autosol som gäller för att få en ytrengöring att bli bra. Jag är inne på Kjell.com sida och ser att de har lite olika rengöringsmaskiner, frågan är hur stor effekt som är vettigt? Ska man gå på den som har 160w eller räcker det med lite mer beskedliga 50w?

guidning i frågan vore tacknämligt.

om det finns intresse kan jag posta lite före/efter bilder om jag lyckas hela vägen.

2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

3. Clutch
    Trådstartare

Clutch Torpare

Rätt Victor, jag hade läst tråden och tyckte den var lite tunn, men jag förstår din poäng. Hade hoppats på lite mer kött på benen just gällande vilken betydelse effekten har till exempel mer än "den funkar bra", "jag är nöjd", "köpte på Kjells rea". Kikar man på proffsgrejer kostar de hur mycket som helst så lite guidning, om någon har djupare kunskap, hade varit kanon.
    Väntar nu på tre vintage objekt av lite olika kvalitet och har två hemma som ska vårdas (och en på handleden som inte behöver vård ännu). Det finns ännu en tråd; http://klocksnack.se/threads/recension-av-ultraljudstvätt-bonusmaterial-efter-tre-år.597/ som ger lite mer detaljer... men egentligen inget svar heller på detta med effektens betydelse.

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tänkte även att om du istället skulle postat i den tråden så skulle du nog fått fler svar då där är folk som redan prenumererar på den tråden och som då har erfarenhet i ämnet

5. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

köpte på kejll och co funkar fint

Clutch gillar detta.
  6. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    Jag har den på 70w från Kjell och den behöver man köra länkar några ggr för att dom ska bli rena om dom är riktigt skitiga.

Clutch gillar detta.
  7. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Hur är det med tvätt överlag, slits klockan av att tvättas i badet? Och kan man tvätta en ren klocka som man köper bara "för att",

dvs. man kanske vill veta att den är helt tvättad, slits den av det?

8. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

vad har ni för häxbryggd i badet? Nån som sa hälften såpa, hälften varmvatten (kokhett) och en kork amoniak :)

nån som vet..

man vill ju inte tvätta bort en dykring tex.

9. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Är det så, generellt, att man skall behöva köra t.ex. en länk flera gånger för att gå den ren.
    I alla fall om den är riktigt ingrott skitig?
    Bör man blötlägga länken innan tvätten?

10. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna

Framförallt bör du se till att ha diskmedel i. Jag kör med Yes Ultra. Jag har inte experimenterat med andra medel, men det är möjligt att det finns bättre.

jabla gillar detta.
  11. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Hur mycket diskmedel?
    Några droppar eller 50/50? ;-)

12. Zacke

Zacke Friends of KS

Från:
    Solna
    En tesked ungefär, man vill ju inte att det ska bli lödder överallt :)

Minuteman gillar detta.
  13. Strindberg

Strindberg Biskop

När vi ultrar på jobbet är det yes original som gäller. Klart bäst av alla testade diskmedel, och vi har prövat ganska många. Typ en trsked räcker. Sen byter vi vattnen hyfsat ofta, så fort det börjar se grumligt ut.
    Man kan få köra flera gånger för dunderskitiga grejer, värst sitter skiten i meshlänk och i örhängen.
    Blötlägga innan hjälper sisådär, ofta är skiten fet och då tränger vattnet inte in ändå.

Min tjugofemöring i ämnet.

ViktorCalmen, _jonte, Clutch och 3 andra gillar detta.
  14. Clutch
    Trådstartare

Clutch Torpare

15. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    NOPE!!!
    Harprecis köpt den lilla tvätten,mest för att testa, och har kanske kört 5st verk totalt i den nu - de flesta körs i min stora maskin istället!

Köpte den för att slippa byta tvättvätskor och tanken var att ha den till boetter och länkar!

Clutch gillar detta.
  16. Clutch
    Trådstartare

Clutch Torpare

Tack för klargörande. Gillar du den so far.? Ebay?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

17. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Det är en budgetmaskin som funkar!
    Köpte min på bukten för ~180:- inkl. frakt
    Funkar absolut, men hur länge den håller får vi se!:)

eriksson850 och Clutch gillar detta.
  18. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Fan man kanske ska ha en bara för sakens skull??

eriksson850 och Clutch gillar detta.
  19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Är det en sådan som jag packade upp i tråden
    http://klocksnack.se/threads/uppackning-dadi-50w.15001/
    ?
    I så fall, hur står den sig jämfört med tvätten från Kjell?

McGyver gillar detta.
  20. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Så tänker jag.

eriksson850 gillar detta.
  21. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Jag har en tvätt från Biltema med värme (exakt samma tvätt säljs av en grossist för juvelerare för 2.5ggr pengarna) så Kjelles tvätt har jag inte provat. Kinesen för 180:- gör sitt jobb men den stora tvätten känns betydligt bättre rent kvalitetsmässigt - båda får dock jobbet gjort!

eriksson850 gillar detta.
  22. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Tack! :) Jag tycker det blir rent av kinatvätten, men var nyfiken om jobbet blev bättre med en dyrare maskin... Men då är det bättre kvalitetskänsla i själva bygget på en dyrare tvätt, som är den stora skillnaden.

23. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Här kommer ett till budgettips för er som tänkte köra urdelar... Istället för att köpa nätkorgar, så kör jag sådana här för 5 kronor styck :)

Tycker det funkar bra, även om jag skulle behöva en större för bryggorna

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/46956800/

alfgren, Gummo, Fixoflex och 4 andra gillar detta.
  24. Tre333

Tre333 Bonde

Ska köra min länk med en guldkedja. Gissar att Yes samt lite ammoniak funkar då? Köpte en rengörare från Kjell

25. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Precis samma jag använt mig av. Problemet jag upplevde var att små delar "rymde*" ibland. Verkar dock fungera bra för lite större delar.

Nu har jag gått över till korgar från Elma. De går på några hundra hos Cousins men man får väldigt bra kontroll på grejerna. Lätt att sortera in rätt skruv till där de hör hemma t.ex.
    PastedGraphic-1.png
    (https://www.cousinsuk.com/product/064mm-baskets-fittings).

_jonte gillar detta.
  26. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag kör Kjelles 160W. Just funktionen med värme har jag upplevt som en klart förbättrande komponent i processen.

27. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Jag tycker faktiskt inte IKEA´s tesilar har så stora maskor, även den minsta skruven klarar sig utan att rymma.
    Men du kanske har en annan modell?
    Min används dock mest om det är någon enstaka del som ska tvättas, annars kör jag på liknande behållare som dina fast modell vintage ;)

SAM_5395.JPG SAM_5403.JPG

_jonte gillar detta.
  28. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    De rymde genom "öppnings springan" efter som silen inte gick igen helt jämnt. Tror dock det var Clas Ohlsons jag testade. Ikeas kanske är bättre.

29. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Ok då förstår jag, Ikeas sluter iaf helt tätt på dem jag har.

30. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund

Den stora maskinen gör jobbet betydligt bättre med kallt bad och med värmen på så är skillnaden markant.
    Dock räcker de mindre kinamaskinerna gott och väl till mindre jobb - man får köra sakerna ett par ggr istället! :)