• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Under de senaste månaderna som jag har lurkat omkring här och gjort mig lite smått hemmastadd har jag märkt att det inte finns någon tråd som handlar om just detta. Nu kanske det visar sig att jag inte har lurkat omkring här tillräckligt mycket och att det visst finns en liknande tråd, isåfall får vi bara låsa den här och låta den dö. :)

Jag tänkte i alla fall att det kunde vara kul att ha en plats där vi kan berätta om vår första Rolex, vilken modell det var, när vi köpte den, varför vi valde just den modellen och så vidare. Gärna med bilder och lite historier!

Kanske är detta ett halvtaskigt försök som får noll svar eller så blir det bra...vi får se.[emoji38]

Kan väl börja med min klocka. Det är en Rolex 16710 BLRO som jag köpte i början av oktober. Personligen älskar jag utseendet, tycker det är väldigt speciellt med det röda/blå insertet, en färgkombination som har blivit väldigt typisk för Rolex och som finns kvar än idag.

Även fast det är en tråkig anledning till att köpa en klocka, så köpte jag denna till stor del för att den håller värdet bra. Jag har som plan att köpa en IWC 3878 Spitfire men när verkligheten kom ikapp kom jag på att det skulle ta lååång tid att spara ihop till resten, vilket ledde till att jag köpte och har denna under tiden! Nu har jag dock börjat svänga över till en 114060 istället, som ska få stanna resten av livet.[emoji16]

GMTn runt en slaktad kolv till min förra gokart.

ImageUploadedByTapatalk1419239184.564807.jpg


God jul!

Teodor
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
GMT Master II. Tyckte den var så grymt snygg. Uppgraderades till en SeaDweller några månader senare som jag fortfarande har kvar (lite mer än ett år sen).
 

Axwell

Omega
Min första var en vit 16570. Ville ha nått lite sportigare än en DJ och en schyst sommarklocka, och det var just vad det blev för den såldes i höstas till förmån för en 114060. Hur som helst var det en riktigt trevlig klocka som jag lätt kan se mig äga igen i framtiden! :)

DSC_3809.JPG
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Det blev en 16710. Mångsidig klocka där man ändrar utseende snabbt genom att byta insert samt att den passar till det mesta.
 

Veratio

Cartier
Min första var en guld/stål Datejust med champagnetavla. Naturligtvis jubilée. Fruktansvärt ful klocka, men det är många år sedan!

Efter den har jag haft ett par subs och en GTM-II.


Niclas L
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
I början av min "klockkarriär" så var Rolex inte på kartan för mig. Egentligen inte så mycket för prislappen, utan att det kändes "snobbigt"... Detta forumet får en dock snabbt att ändra åsikt/komma till insikt! :D

Gillar vintage & de nya sport-Rollarna med maxi-case är än idag inget som lockar mig. Så i mitt fal blev det en 5513 som köptes via KS efter lite jakt.

Så här såg/ser den ut:



Den är numera såld till en forumkändis. "Bytte upp" mig till en 1675 Pepsi & efter det så fick Subben ligga i windern mest hela tiden, tyvärr. Men måste erkänna att jag saknar den... Min 1:a Rolex... :(
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Min första rolex var en 16610 F-serie som jag köpte av Dr watch. Hade sålt av en "samling" stoppur av märket Heuer
och det man bar för tillfället.
Efter det har det blivit en hel del modeller och vissa med flera olika ex.
Känns som man måste ha en eller fler rolex i lådan.
/j
 

Ninen79

Audemars
Min första var en Gmt 16700 anledningen jag köpte var priset var billigt. Fullset och sv såld för 25k och detta var 2012. Sålde vidare till Tony på Luxury watches för 25k, kan skylla på att jag inte kunde mycket om rolexpriser på den tiden:banghead:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Lång historia kort: den första hittade jag vid Bergs slussar en sommar när vi åkte Göta kanal, en DJ 1603. Lämnades till polisen i Sthlm, fick tillbaka den efter tre mån. Byttes senare mot en speedy.
Nästa en till DJ 1603 köptes 2012, nu såld.
Tredje den jag har nu, Gmt Master 16700 :D
Fjärde? Står skrivet i julstjärnorna ;)
 

Minuteman

Rolex
Min första (som jag köpte för bara ett par månader sedan) är en DJ 1601.
Kändes som ett "lagom" första steg in i rolexvärlden.
47d2318a7c1cdd651c4d63469322603e.jpg

Förvånad att det inte är fler DJ i denna tråd. Hade nog trott att det var en av de vanligaste instegsrollarna :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Min första var en 14060.
Sommarjobbade som en gris 2002 med siktet inställt på en klassisk sub.
Hade en SMP men jag kunde inte släppa tanken på denna ändå.
Så när alla kompisar hängde på stranden, krogen och levde livet jobbade jag övertidstimme efter övertidstimme. När septemberlönen sedan kom gick jag samma dag till Bergströms i Göteborg och plockad ut den. Känslan var oslagbar!
Sedan dess har det blivit tre SD's, en klassisk GMT II, en SUB C, en GMT II C den nya explorern och en DJ.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min första Rolle var och är en Sea Dweller som jag bytte till mig för några år sedan. Finns fortfarande kvar och kommer antagligen aldrig att lämna. Om inte mina gamla ögon börjar kräva förstoringsbubbla...
Lite coolare,lite hårdare, lite mer än en Sub..
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Topp