Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bjoerlin76, 22 december 2014.

1. Bjoerlin76
    Trådstartare

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Under de senaste månaderna som jag har lurkat omkring här och gjort mig lite smått hemmastadd har jag märkt att det inte finns någon tråd som handlar om just detta. Nu kanske det visar sig att jag inte har lurkat omkring här tillräckligt mycket och att det visst finns en liknande tråd, isåfall får vi bara låsa den här och låta den dö. :)

Jag tänkte i alla fall att det kunde vara kul att ha en plats där vi kan berätta om vår första Rolex, vilken modell det var, när vi köpte den, varför vi valde just den modellen och så vidare. Gärna med bilder och lite historier!

Kanske är detta ett halvtaskigt försök som får noll svar eller så blir det bra...vi får se.[emoji38]

Kan väl börja med min klocka. Det är en Rolex 16710 BLRO som jag köpte i början av oktober. Personligen älskar jag utseendet, tycker det är väldigt speciellt med det röda/blå insertet, en färgkombination som har blivit väldigt typisk för Rolex och som finns kvar än idag.

Även fast det är en tråkig anledning till att köpa en klocka, så köpte jag denna till stor del för att den håller värdet bra. Jag har som plan att köpa en IWC 3878 Spitfire men när verkligheten kom ikapp kom jag på att det skulle ta lååång tid att spara ihop till resten, vilket ledde till att jag köpte och har denna under tiden! Nu har jag dock börjat svänga över till en 114060 istället, som ska få stanna resten av livet.[emoji16]

GMTn runt en slaktad kolv till min förra gokart.

ImageUploadedByTapatalk1419239184.564807.jpg

God jul!

Teodor

Tangiye, DaniellaB, Dixie och 11 andra gillar detta.
  2. InFeFe

InFeFe Friends of KS

116610ln för mer Rolex blir det inte. I mina ögon den ultimata rollen för de pengarna. :)

3. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    116610LN på grund av allt gott jag hade hört och läst om modellen.

4. mlundstrom

mlundstrom Stadsbo

GMT Master II. Tyckte den var så grymt snygg. Uppgraderades till en SeaDweller några månader senare som jag fortfarande har kvar (lite mer än ett år sen).

5. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Rolex 16610. För att det var en klassiker. Köpte en ny 2005.

6. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

114060 såg bilder på den i dagensklocka och kände att en sån måste jag köpa.

7. Axwell

Axwell Bonde

Min första var en vit 16570. Ville ha nått lite sportigare än en DJ och en schyst sommarklocka, och det var just vad det blev för den såldes i höstas till förmån för en 114060. Hur som helst var det en riktigt trevlig klocka som jag lätt kan se mig äga igen i framtiden! :)

DSC_3809.JPG

DaniellaB, Dixie, rillesnille och 5 andra gillar detta.
  8. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Explorer 1 114270 riktigt grym såldes endast för att mycket vill ha mer... ;)

9. Bjoerlin76
    Trådstartare

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Bra med inlägg! Kul med så många svar :)

10. konkas

konkas Friends of KS

En 16710 som jag köpte ny 1998. Jag betalade 23´om jag minns rätt.

rillesnille, Luckyluciano, Matts och 2 andra gillar detta.
  11. thewallin

thewallin Friends of KS

Från:
    Trelleborg
    Köpte 114060 förra veckan, klassisk modell, kommer inte att bli omodern, bra värde, snyyyyyyyyyyyyygg :)

Bluefade, Snårtas och JayLar gillar detta.
  12. aleks

aleks Friends of KS

Det blev en 16710. Mångsidig klocka där man ändrar utseende snabbt genom att byta insert samt att den passar till det mesta.

13. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    asså hallå, vart fan är alla bilder!?

Erik1 gillar detta.
  14. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton

DaniellaB, Bjoerlin76 och Jonulf gillar detta.
  15. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Tack!:) Nu följer alla Guskletos exempel och rättar in sig i ledet!:D

Icaras, EmmaE och Guskleto gillar detta.
  16. Ricrob

Ricrob Friherre

Min första Rolle var en Sub 16613LB från 2001, för att tvåton är det enda som gäller.

gruby, Kniven och Apansson gillar detta.
  17. Veratio

Veratio Bonde

Från:
    Malmö
    Min första var en guld/stål Datejust med champagnetavla. Naturligtvis jubilée. Fruktansvärt ful klocka, men det är många år sedan!

Efter den har jag haft ett par subs och en GTM-II.

Niclas L

18. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

I början av min "klockkarriär" så var Rolex inte på kartan för mig. Egentligen inte så mycket för prislappen, utan att det kändes "snobbigt"... Detta forumet får en dock snabbt att ändra åsikt/komma till insikt! :D

Gillar vintage & de nya sport-Rollarna med maxi-case är än idag inget som lockar mig. Så i mitt fal blev det en 5513 som köptes via KS efter lite jakt.

Så här såg/ser den ut:

Den är numera såld till en forumkändis. "Bytte upp" mig till en 1675 Pepsi & efter det så fick Subben ligga i windern mest hela tiden, tyvärr. Men måste erkänna att jag saknar den... Min 1:a Rolex... :(

DaniellaB, rillesnille, paradis och 2 andra gillar detta.
  19. Rber

Rber Biskop

20. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Min första rolex var en 16610 F-serie som jag köpte av Dr watch. Hade sålt av en "samling" stoppur av märket Heuer
    och det man bar för tillfället.
    Efter det har det blivit en hel del modeller och vissa med flera olika ex.
    Känns som man måste ha en eller fler rolex i lådan.
    /j

21. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Det bor helt klart en liten gubbe i den där unga vältränade kroppen!!! :)

Ricrob gillar detta.
  22. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Min första var en Gmt 16700 anledningen jag köpte var priset var billigt. Fullset och sv såld för 25k och detta var 2012. Sålde vidare till Tony på Luxury watches för 25k, kan skylla på att jag inte kunde mycket om rolexpriser på den tiden:banghead:

Luckyluciano och christian-h gillar detta.
  23. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Lång historia kort: den första hittade jag vid Bergs slussar en sommar när vi åkte Göta kanal, en DJ 1603. Lämnades till polisen i Sthlm, fick tillbaka den efter tre mån. Byttes senare mot en speedy.
    Nästa en till DJ 1603 köptes 2012, nu såld.
    Tredje den jag har nu, Gmt Master 16700 :D
    Fjärde? Står skrivet i julstjärnorna ;)

icalle, zeke_varg och Erik1 gillar detta.
  24. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Jag hittade en 16710 med box and papers från Nymans på Blocket, resten är som vi säger historia!

aleks och Aquaracer2 gillar detta.
  25. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Min första (som jag köpte för bara ett par månader sedan) är en DJ 1601.
    Kändes som ett "lagom" första steg in i rolexvärlden.
    Förvånad att det inte är fler DJ i denna tråd. Hade nog trott att det var en av de vanligaste instegsrollarna :)

Chatastropher gillar detta.
  26. Alarik

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Min första var en 14060.
    Sommarjobbade som en gris 2002 med siktet inställt på en klassisk sub.
    Hade en SMP men jag kunde inte släppa tanken på denna ändå.
    Så när alla kompisar hängde på stranden, krogen och levde livet jobbade jag övertidstimme efter övertidstimme. När septemberlönen sedan kom gick jag samma dag till Bergströms i Göteborg och plockad ut den. Känslan var oslagbar!
    Sedan dess har det blivit tre SD's, en klassisk GMT II, en SUB C, en GMT II C den nya explorern och en DJ.

Karatekid, WHU, mega och 2 andra gillar detta.
  27. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Min första Rolle var och är en Sea Dweller som jag bytte till mig för några år sedan. Finns fortfarande kvar och kommer antagligen aldrig att lämna. Om inte mina gamla ögon börjar kräva förstoringsbubbla...
    Lite coolare,lite hårdare, lite mer än en Sub..
    image.jpg image.jpg image.jpg

Scaramanga, Kejsaren, Bojke och 17 andra gillar detta.
  28. Chuck

Chuck Friends of KS

Min första var en 116610LN, en drömklocka som jag fick möjlighet att köpa ny hos AD. Saknar känslan måste göra om det.... Hos Rob E då :D

Guskleto, Kniven och Selvedge13 gillar detta.
  29. Selvedge13

Selvedge13 Friends of KS

Från:
    Jönköping
    Började så här(keeper) image.jpg
    Sen har det fortsatt:-( image.jpg image.jpg
    Trodde man var nöjd där,men nu har ju Uffe gått och köpt en underbar daytona så vi får se var det landar.......

Andersml, Dixie, Kniven och 3 andra gillar detta.
  30. Mike

Mike Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Rolex 16610. Var drömklockan då och det höll i några år, men har nu vandrat vidare mot annat.

Mårtenssons ur Brookfield