• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag köpte min första Rolex 1984 hos Nymans ur i Västerås. Sportmodeller var inte så populära på den tiden så Milgauss
och Daytona var det inte tal om, utan jag skulle givetvis ha en Datejust eftersom den såg ut som en "riktig" Rolex.
Valet föll på denna Datejust ref 16014 som kostade 8200 kr.
Rolex16014Bild10.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min första var som så många andra en 1601, fast med slät glasring. Klockbudgeten var inte så stor på den tiden vilket gjorde att denna modellen var den som rymdes inom budget.

Var ute efter en med vit tavla men som bekant är de sällsynta. Tror det var vikgul som han sno en sådan av glassen strax innan jag hade funderat klart. En tid senare kollade jag som hastigast genom k&s under en fikapaus på jobbet och hittade denna som jag slog till på timmar eller minuter snarare efter att den kommit ut på forumet. På den vägen är det, nästan två år och 8 Rolex senare...

tbZdj2y.jpg
 

paradis

Audemars
Min första Rolex var en Rolex Detejust med President armband. Köpte den 1985 ,privat av Hukes i Malmö. Hade den i några år ,ock sålde ville ha Day-Date,men köpte något helt annat. Den såg exakt ut som den här på bild. :rolex: (Inte min ) :)
983-1.jpg
 

Simpatico

Rolex
Min första Rolex köptes i oktober genom KS av den trevliga andheg. Tusen tack.
En Rolex 6480 från 1967 på underbara 34mm.
Blev helt tagen den första gången jag så Andheg la upp en bild här och när den kom ut på K/S sidan så var det bråttom att
ta hem affären.
Tavlan är helt magisk och en skön harmoni i hela klockan.

IMG_1936.JPG


Grymt nöjd och en 34mm måste man ju alltid sparas.
 

Randel

Cartier
Min jakt började för ungefär 15 år sedan. Jag hade köpt en Omega SMP begagnad (nästan helt ny) och hade just träffat en kollega som var klock-tokig och hade 10-15 vettiga klockor vid den tiden (bland annat en PP Nautilus av något slag, diverse Omega, Rolex, Ulysse Nardin etc.). Jag hade totalt snöat in på en Breitling Chronomat Crosswind i guld/stål med den där extra UTC-länkbiten vilket i efterhand känns ytterst tveksamt rent estetiskt, men vafan. Jag hade NÄSTAN klippt en sådant beggad, men min kära kollega fick mig på bättre tankar, och allt föll på plats en dag i maj 2001 (om jag minns rätt): Jag var nere i Tyskland och köpte en Porsche Boxster av en mycket trevlig ung tysk, och på armen hade han en Sub i guld/stål med blå urtavla. Jag insåg att det kändes grymt schtekigt och att det såklart var en sådan jag borde skaffa :D Men, väl hemma i Sverige insåg jag att en 1675 i guld/stål från vettigt årtal var betydligt billigare än en Sub i liknande utförande och då började jag scouta. Det slutade med att jag köpte en helt nyservad 1675 från 1978 från en snubbe på "sales corner" på www.timezone.com. Jag minns att jag betalade 17k för den inklusive en sladdrig Jubilee-länk (jag slapp momsen, men minns inte riktigt hur det gick till). Jag köpte till en beggad Oysterlänk till och använde klockan en hel del under ett antal år. Jag gillade verkligen urtavlan på den klockan, den var så oerhört vacker med bra djup och med sina "nipple dials". Det jag gillade mindre med den var att länken inte kändes så solid (jämfört med de moderna länkarna) och spännet i pressad plåt som jag alltid tyckt känts undermåligt.

I våras kände jag att guldet blev för mycket bling, så jag bytte den mot en 116710 och är extremt nöjd :)

Jag har även haft en 1601 och köpte en 116200 till min fru i höstas som jag själv använder lite sporadiskt. Det är en helt fantastisk klocka tycker jag, jäklar vad DJ har utvecklats genom åren och jag tycker att Rolex lyckats väldigt bra med att behålla själen i den men samtidigt gjort den något mer modern.

På listan ligger en Sub eller SD, eftersom det känns som klockor alla borde äga eller ha ägt någon gång. Vi får se, ingen stress, men Rolex har alltid, och kommer alltid, att legat mig varmt om hjärtat :)
DSC_4458.jpg

DSC_5887.jpg

DSC_5890.jpg
 

Aron

Omega
En submariner 16610lv var min första. Köptes i slutet av sommaren i år och följdes upp av en sea dweller 116600 ett par månader senare, båda finns kvar och kommer nog att fortsätta med det :)
 

R0B

Panerai
116613LB blev min första, köpt här på forumet tidigare i år. Förhoppningsvis får den sällskap av en till rolex-broder innan året är slut!
image.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För snart 2 år sedan inhandlades den första Rolexen. Valde mellan Submariner, Explorer 2 och Gmt Master och ville ha en klocka att åldras med (40 års present). Valet föll på Gmt Master pga mångsidigheten man får genom att byta insert och att jag tyckte att det hände lite mer på tavlan med den röda visaren. Vridbart insert var också en fördel.



image.jpg

image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det är min 16713 Root Beer N-Serial från 1991.
Det stod mellan denna skönhet och en 16613 "Bluesy".
Jag ansåg att denna var lite mer alldaglig än en Bluesy och sticker inte lika mycket i ögonen. Mer av en "osynlig" klocka.
Fel hade jag. Folk lägger märke till den mer än en helgulds DayDate...

Hur som helst, min käraste Root Beer! Jubilée är fantastiskt ;)
Rolex 16713 by BadkarsPiraten, on Flickr
Rolex through Magnifying glass 1 by BadkarsPiraten, on Flickr
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Min första var en 16700 med Coke-ring. Ville ha nått annat än sub. Tror detta var 2008 nånstans och den kostade nog ca 28k beggad om jag minns rätt

Sedan dess har jag provat på
* sub 14060M - bra allround
* DJ 16200 svart tavla - mkt bra dress/sport
* SD 16600 - kungen! Sugen igen på en
* DJ 1603 blå tavla - mysig
* Daytona 116520 svart tavla - bling o stek. Funderar på 16520 med vit tavla, som är sportigare
* Sub 1680 - el classico!
* GMT 1675 pepsi - sköning överlag
* GMT 116710 BLNR - bling o tool i ett
* DD 1803 silver tavla o läder - Gubbstek


Har kvar 1680 o 1803, men latent sugen på 16600 och 16520 som sagt
 

bestcoast

Omega
Min första rolex var en datejust 1603, köptes helt enkelt för att priset var rätt. Den såldes någon månad senar. Saknar den ändå lite!
Klocka nummer två blev en 16710 av samma anledning som de flesta skrivit tidigare, mångsidighet och att den är så jävla snygg!
1603
image.jpg

16710 som lär följa med mig länge!
image.jpg
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Min första blev en 16710, av samma anledning som för övriga talare, ska man bara ha en klocka är den ultimat enligt mig. Håller för allt och går att byta utseendet på väldigt mkt. Jag trodde den skulle vara kvar resten av livet (naivt) men insåg allt eftersom att jag är mögelkille, min nyaste klocka är nu 12 år äldre än mig. Nu till lite bilder!
16710 - min första rolex, finns kvar på forumet.
image.jpg


Nuvarande samlingen
9411/0 - nästan rolex, en riktigt rolig klocka, favoriten!
image.jpg


1803 - estetiskt en av de finaste klockorna som finns, jag är dock lite ovan med guldet än så länge.
image.jpg


Och slutligen, en gammal bucherer med full kalender.
image.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Min första, enda och nuvarande är denna 1601 från 72. Innan köpet velade jag som fan mellan i sub, GMT, DJII och DDs. Jag var iaf ganska säker på att det inte skulle bli en DJ då det ju är damklockestorlek men nu när jag har den så är jag nöjd. Bara jag får tag i några länkbitar till så blir det ett jättefint GW-häng.
20141201_155837.jpg
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    48.4 KB · Visningar: 118

Zed

Swissera
Professional Dealer
Min allra första är en LV som fortfarande finns kvar i min ägo trots att uppemot 60-70 Rolexar passerat. LV:n har dock varit den enda som haft en säker plats i lådan till nyligen då en födelseårsDD inhandlades. Varför köpte jag en LV. Ja, det var inte meningen att det skulle bli en sådan egentligen. Vid årsskiftet 2009/2010 snackades det mycket om att man var idiot om man köpte en Sub av den gamla modellen när Rolex nu skulle presentera den nya Subben. Jag funderade länge över det och kom fram till att en LV var klockan som "sjöng" mest till mig. Jag gillade dessutom att det är en jubileumsklocka till den mest ikoniska klockan någonsin.

Anledningen till att den inte kommer att säljas är för att det är min första Rolex och för att mitt namn står på garantikortet. Ett Rolexköp var och är en så pass stor händelse för mig att jag tycker att det är värt att den första får stanna.

Här är en bild på från uppackningen för fem år sedan. Det är även en random serie vilket gör den rätt unik.



Så här ser den ut idag.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
116610LV för _exakt_ ett år sedan av en trevlig KS:are. Valde den för att jag gillade den gröna färgen och ville testa en klassiker. Känns som en keeper! Men man ska aldrig säga aldrig...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Min första blev en 16710, av samma anledning som för övriga talare, ska man bara ha en klocka är den ultimat enligt mig. Håller för allt och går att byta utseendet på väldigt mkt. Jag trodde den skulle vara kvar resten av livet (naivt) men insåg allt eftersom att jag är mögelkille, min nyaste klocka är nu 12 år äldre än mig. Nu till lite bilder!
16710 - min första rolex, finns kvar på forumet.
image.jpg


Nuvarande samlingen
9411/0 - nästan rolex, en riktigt rolig klocka, favoriten!
image.jpg


1803 - estetiskt en av de finaste klockorna som finns, jag är dock lite ovan med guldet än så länge.
image.jpg


Och slutligen, en gammal bucherer med full kalender.
image.jpg

Snyggt ghost insert på 16710an. Kanske man skulle pröva. Kom inte riktigt överens med blekt Pepsi på min. Passar inte så bra på en nyare klocka med blank tavla.
 
Topp