• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken var din första Rolex och varför valde du den?

Boris Balkan

Fark you!
P1020459.JPG


16800 - för att jag inte visste bättre. :woot:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
16750 plexi/wg, fick som dellikvid i ett byte med en PP... ...fett underwhelmed, sladdrig jävla länk, keff vridring, oprecis känsla i kronan, fula index... flippade rätt pronto... ...nu sisådär 15 vintage rolex senare och även safirare har jag en varmare relation till märket...;)

 

jabla

Sarlacc
Min Datejust köpte jag för tio år sedan. Det är ju en klassisk modell tilsamans med subben men då ville jag ha en badsäker klocka som inte såg ut som en dykare. Att inte vilja ha en dykare är nog mitt livs sämsta inställning, blev erbjuden en kvarliggande SD på utförsäljning 1979 för 2500:- men avstod och en DJ kostade 4000:- så det blev ingen Rolex då men 2005 köpte jag min första.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Blev för snart två veckor sedan en 116710LN aka GMT2C för min del.
Ville ha en modern Rolex, mycket pga finish och upplevd byggkvalitet jmfrt med äldre) och valde mellan Sub C och GMTC och som en "joker" Expy2(216570).
Blev GMT2C pga att jag hittade en fin beggad först och valde att slå till.

Det jag gillar med denna klocka är att den är ovanligare än en Sub men ändå en ikonisk modell samt att jag gillar GMT-komplikationen.
Att den även ligger plattare på handen och har något mer avsmalnande luggar än SubC är ytterligare en bonus.

Har faktiskt varit nära att slå till på olika rollar under flera års tid men aldrig blivit något pga olika omständigheter.

Hade exempelvis bestämt mig för en Explorer 2 40mm för kanske 5 år sedan.
Hade då en Omega Seamaster 300m som skulle flippas till förmån för en Explorern.
Problemet var bara att jag blev så jäkla underwhelmed av klockan(främst lönk och viklås) att Omegan fick hämga med ett par år till...
 

thomastheswede

Audemars
Rolex Röd-sub från 1974 av polare, allt original inklusive kvitto från originalköpet 1974 i Malmö.

Vare sig jag eller polaren hade en aning om att den var samlarobjekt, så jag köpte den för 11000, sålde för 25000, och nu värd... 100000?

Merde.

Arrrghhhh. Rätt inställning i alla fall, lev på minnet istället för att deppa ihop. Och btw, värdet är nog en bra bit högre än 100 idag bara för att strö lite salt i såret. :dead:
 

niclashill

Cartier
Arrrghhhh. Rätt inställning i alla fall, lev på minnet istället för att deppa ihop. Och btw, värdet är nog en bra bit högre än 100 idag bara för att strö lite salt i såret. :dead:


He he, inga problem, jag fick mer än dubbelt vad jag gav, så just då var det ok. Grejen är att jag tror inte den kunde säljas för mer än 30-40 under 1999 faktiskt. Röd-subben har ju haft en skön resa från 99 till nu värdemässigt.
 
P

Philippe Stern

Guest
Köpte min första Rolex 1997. Tror klockan var från 1983. 7 000 kr fick jag betala för denna skönhet då. Var dock med svart urtavla. Bytte till denna istället. Behöll den till 2011 då det blev en Datejust II.
Min gamla DJ.JPG
 

kirex

Cartier
Anledningen till mitt första Rolex-inköp var att jag alltid velat ha en Rolexklocka. Men när jag för ett antal år sedan började kolla vilka modeller som fanns, som jag gillade, hittade jag först endast Submarinern. Jag blev helsåld på LV-modellen 50 annual jubileé med den gröna bezelringen, men slog aldrig till. Tiden gick och jag fastnade för andra klockor. Fick upp ögonen igen för den nya 116610 LV och tyckte den gröna tavlan och den gröna bezelringen var väldigt snygga tillsammans. Provade en, och insåg att den såg lite liten ut på min handled. Kolla även på GMT Master II med svart/blå bezelring när den kom. Men samma sak igen, det klickade inte. Fick dock en väldig ha-känsla när nya Deepsea Deep Blue presenterades i somras. Fick inte tag i Deep Blue men en Deepsea skulle jag bara ha. Rätt storlek 44 mm och otroligt snygg med sin svarta bezelring och kraftiga uppbyggnad. Fick tag i en ny svart Deepsea till bra pris och slog till. Kände mig inte helt tillfreds, ville ha Deep Blue. Vet inte vad som for i mig men jag kollade med min ÅF om han inte kunde skaffa en Deep Blue till samma pris. Jag visste då att Deep Blue var några 1000-lappar dyrare. Han tog mitt bud och nu består min klocksamling av två Deepsea!
s rolex s och db.jpg
 

David74

Omega
Min första och hittills enda Rolex. Inköpt på Nymans Ur i januari år 2000. Varför valet föll på den här modellen var att jag ville ha en klocka som funkar vid alla tillfällen. Tycker den funkar lika bra till kostym som på tennisbanan som när man hänger i baren. Om man ser till värdeutveckling borde man väl köpt en Sub eller en GMT. Men jag är fortfarande sjukt nöjd med klockan efter 15 år. Den klocka som får absolut mest tid på handleden.

182152c3839c384d26bc862aa3f3d9c5.jpg
 

jabla

Sarlacc
Min Datejust köpte jag för tio år sedan. Det är ju en klassisk modell tilsamans med subben men då ville jag ha en badsäker klocka som inte såg ut som en dykare. Att inte vilja ha en dykare är nog mitt livs sämsta inställning, blev erbjuden en kvarliggande SD på utförsäljning 1979 för 2500:- men avstod och en DJ kostade 4000:- så det blev ingen Rolex då men 2005 köpte jag min första.

Och först nu kommer en bild på den. :sorry:

DJ_Rf.jpg
 

UNO

Panerai
En Datejust som jag inte köpte själv, jag fick den när jag var igenom cellgiftbehandling + konvalescens.
Hade tittat på en Air-King innan men så blev det en Datejust.
Sålde den några år senare när jag inte ville bli påmind hela tiden.
Gjorde misstaget att belöna mig med en 16613 efter en omänsklig period för att sedan inse att man bara ska glömma och gå vidare.
M a o TT Sub:en fick gå.
 

TCB

Cartier
Min första Rolex var en submariner guld/stål med blå tavla. Detta var ett bra många år sedan. Jag gick i gymnasiet och hade extrajobbat på helgerna och ett helt sommarlov för att ha råd.
Klockan var ca 10 år gammal då jag köpte den och skicket var något som jag hade skakat på huvudet åt idag men jag kan säga att jag aldrig känt ett sådant lyckorus som då den vart min! Fint minne.
 

OBRKV

Cartier
En 1601 med mattsvart urtavla och guldindex som köptes här på forumet. Registrerade mig på KS strax efter att jag köpte min lägenhet. Det blev lite pengar över som egentligen skulle gå till inredning etc (snålade kanske lite undermedvetet på vissa saker som fick köpas senare). Anledningen var väl egentligen för att priset var rätt och mest för att den hade just den tavlan jag ville ha. Svart och guld. Drömmen var väl egentligen en 1803, men började med 1601 för att klättra till något.

Här är första bilden jag tog på den. Sämst bild, men jag var väl ivrig med att sätta på mig den.
rolex2.jpeg
 

Oniel

Panerai
Detta är min första och ända rolex. Läste på länge och valde mellan sub, gmt och Sea-dweller. Valet föll på det sistnämnda då den är lite ovanligare än en sub men samtidigt en klassisk och ren klocka.
image.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag ville ha en Sub, men störde mig på den fula datumbubblan. Jag ville även ha glidlock och den keramiska ringen, så lotten föll på 114060. Kärlek!
Men... sålde den, eftersom jag slutade upp med tre subbar :)
Kändes lite onödigt att låsa upp pengarna på det sättet, när det finns så många andra klockor där ute...


FullSizeRender (5).jpg
 

Oniel

Panerai
Jag ville ha en Sub, men störde mig på den fula datumbubblan. Jag ville även ha glidlock och den keramiska ringen, så lotten föll på 114060. Kärlek!
Men... sålde den, eftersom jag slutade upp med tre subbar :)
Kändes lite onödigt att låsa upp pengarna på det sättet, när det finns så många andra klockor där ute...


FullSizeRender (5).jpg

Snyggaste suben enligt mig då man slipper datumbubblan.
 
Topp