Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken Zenith är denna?

Diskussion i 'Vintage' startad av TomasJ, 28 mars 2014.

1. TomasJ
    Trådstartare

TomasJ Torpare

Hej!

Jag är ny här på forumet. Har nyligen blivit intresserad av gamla klockor, men min kunskap om dessa är ytterst låg. Satt tidigare och tittade på gamla Omega Seamaster från 1960-tal men när jag berättade detta för min pappa fick jag reda på att han tydligen hade en gammal guldklocka i bankfacket där den legat de senaste 20 åren.

Har sökt runt på internet, hittat lite liknande men inte exakt så jag frågar er här om någon vet någon mer info om det jag sitter med. Det var en examenspresent till en examen som borde ägt rum cirka 1972, vet dock inte om den var nyinköpt till det eller om den var äldre.

Använt ytterst få gånger så band och allt borde vara original
    Baksidan är helt plan förutom texten waterproof. Bilderna är lite halvtaskiga, men kan ta bättre om det behövs.

Zenith1.jpg Zenith2.jpg

Josef B, Aquaracer2, easy rider och 8 andra gillar detta.
  2. Andsan

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Hej

Den var väldigt fin och urtavlan är nog ganska ovanlig. Jag tror att det sitter ett urverk med beteckningen 2522 PC Cal 71 28 juveler. För att vara helt säker måste du skruva bort locket. Då ser du vilket urverk det är samt även serienummer vilket kan datera klockan till ett visst år. Jag gissar 1961-1966

Om du tänker använda denna bör du lämna in för service, för det är säkert inte gjort sedan den var ny.

Grattis!

Anders.S

Ariste och NiklasArvid gillar detta.
  3. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ser mycket fin ut! Vilket skick! Kul med chronometerverk!

4. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Fin! Inte helt vanligt med solitt guld och kronometercertifierat verk i gamla Zeniths, kul!

Ariste och NiklasArvid gillar detta.
  5. Kettil

Kettil Biskop

Fantastiskt fin! Onyxindex(?) och utan gravyr. Toppen! Verk 2522 som Andsan gissar, alt 2542 PC. Jag sätter dock min gissning till runt 1970.
    Edit: Det är uppenbart en s k jubilé modell och därför är det ovanligt att den inte har gravyr. Vid närmare eftertanke kan det vara en Captain som är utgiven som jubileumsmodell.

Icaras, Ariste och NiklasArvid gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Riktigt fin! Som sagt; serva och använd.

7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Stämmer in i lovkören, grattis som tusan! Riktigt fin klocka! :)

8. watchowner

watchowner Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Fantastisk klocka.

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Superfint!

10. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Grym! :) slit den med hälsan

11. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jag har en liknande dock inte chrono och min är graverad på baksidan. Kör ett mocka cammo från Singular på den, supernöjd.

image.jpg image.jpg

12. sneer

sneer Stadsbo

very nice Zenith with f = 28800 A/h. It will be cal 2562PC (1972-75) or 2572 (1975-78)

yonsson gillar detta.
  13. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Ruggigt trevlig, ett svart kroko, service på den och du är hemma :)

14. Viking

Viking Borgare

Snygg! var rädd om den. Här har du en till guld Zenith chronometer från 60-talet.

Ariste, Thorn och Aquaracer2 gillar detta.
  15. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Grym klocka !!

Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk