• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket är det mest misskötta klockmärket?

fc2

Rolex
Klockföretagen utvecklas hela tiden, tar nya skepnader och ändrar sin försäljningsstrategi men ibland går det fel. Väldigt fel. Men vilket märke har enligt dig blivit mest misskött eller till och med misshandlat? Motivera också gärna vad du tycker att ditt/dina förslag på märken gjort för fel.

Som trådskapare hör det till att jag börjar.

Movado: De gick från att tillverka fina ur med månfas och andra läckerheter samt kronografer med cal. 95M till... ja, vad man nu ska kalla det de gör idag.
95M_0235.jpg

cal. 95M.

Longines: Kanske inte ett märke som många ser som misskött men om man tänker på varifrån de kom, med cal. 13ZN, CH30 och 12.68 och ser på dagens uppsättning av ETA- och V. 7750-bestyckade klockor blir man lite ledsen. Idag får jag känslan av att de mer fyller en lycka mellan Tissot och Omega och mer ses som en legokloss i Swatch märkesuppsättning än det fina märke som det en gång var.
longines13zn_1-600x600.jpg

cal. 13ZN.

Andra förslag skulle kunna vara märken som ständigt ger ut olika "Limited Edition", såsom Omega och AP, men jag tycker inte de knepen är nog för att kalla ett märke direkt misskött. Känns mer girigt än något annat.

fc2
 

tomasb

Breitling
Även om jag ogillar APs marknadsstrategi så skulle jag inte kalla det misskött..än. Breitling däremot. Snacka om att gå från toppen till botten.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Omega.

Dom mjölkar på special modeller, och orden limited edition tycker jag inte har något att göra på klockor som dessa att göra.
Att kalla en klocka som görs i 15'007 exemplar för limited edition är samma som att kalla en Volvo 740 för limiterad upplaga.
Ogillar deras Bond mjölkade också, detta håller hand i hand med punkten innan.

Dom har blivit ett plojj-märke tycker jag vilket är synd, för jag gillar verkligen många av deras modeller.
Men deras sätt att sköta företaget gör att jag inte vill köpa någon.
 

MånsT

Rolex
TAG Heuer? Heuer gick från sanslöst trevliga modeller såsom Carrera, Autavia och Camaro på 60-70-talet. Gick åt pipsvängen när TAG kom i i bilden vilket resulterade i klockor som Formula 1 CR7 här under. Alltså, allvar...? Ronaldo är ju inte ens en formel 1-förare.
CAZ1113.FC8189_TAG-HEUER-FORMULA-1-MOOD-PACKSHOT-CR7-LIMITED-EDITION.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
TAG Heuer? Heuer gick från sanslöst trevliga modeller såsom Carrera, Autavia och Camaro på 60-70-talet. Gick åt pipsvängen när TAG kom i i bilden vilket resulterade i klockor som Formula 1 CR7 här under. Alltså, allvar...? Ronaldo är ju inte ens en formel 1-förare.
CAZ1113.FC8189_TAG-HEUER-FORMULA-1-MOOD-PACKSHOT-CR7-LIMITED-EDITION.jpg
Men TAG tillverkar grejer till Formel 1. o_O
TAG räddade väl Heuer från en säker undergång? Håller dock med dig om att de släppt många märkliga modeller sedan TAG kom in i bilden.
 

tomasb

Breitling
Tvärt om har de ju de senare åren släppt trevliga modeller. Tror de frodas som märke. Eller menar du på något annat sätt?

Tänker märkets framgång, innovation och varumärke under 30- sent 70 tal och därefter. Visst har man sent omsides börjat se över urverk m.m. nu men det tog 35 år av katastrof innan man började reagera.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
TAG Heuer? Heuer gick från sanslöst trevliga modeller såsom Carrera, Autavia och Camaro på 60-70-talet. Gick åt pipsvängen när TAG kom i i bilden vilket resulterade i klockor som Formula 1 CR7 här under. Alltså, allvar...? Ronaldo är ju inte ens en formel 1-förare.
CAZ1113.FC8189_TAG-HEUER-FORMULA-1-MOOD-PACKSHOT-CR7-LIMITED-EDITION.jpg
Jag håller till viss del med, men jag tycker TH har börjat skärpa till sig och släpper fina modeller med anspelning på sitt fina arv. Dessutom spinner man vidare på motorsport/kronograf arvet med avancerade häftiga verk;
image.jpg

http://www.calibre11.com/tag-heuer-mikrogirder-10000/
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag tror du syftar på mig och jag tycker inte det är kommersiellt framgångsrikt att göra som Omega gör.
Jag tror dom gräver sin grav. Jag tror att folk, precis som mig, kommer att tappa förtroende för dom.

Jag menade flera i tråden ;) Man får ändå skilja på det Omega gör, limited editions skyr både du och jag som pesten men deras genomsnittliga kund tycker sådant är coolt. Om man hade redovisar hur många limiteds Omega pumpar totalt för den genomsnittlige kunden så tror jag hans intresse för märket svalnat, men den genomsnittlige kunden har inte ett sådant intresse så han känner bara till någon enstaka limited därav att det är uppskattat.
 

MånsT

Rolex
Men TAG tillverkar grejer till Formel 1. o_O
TAG räddade väl Heuer från en säker undergång? Håller dock med dig om att de släppt många märkliga modeller sedan TAG kom in i bilden.
TAG räddade Heuer? Inte omöjligt, är inte tillräckligt påläst för att veta. Visst pysslar de med formel 1, fast en "special edition" kunde ju varit med en av McLarens förare, stallet de sponsrar!
 

fc2

Rolex
Tycker det är tråkigt att swatch group inte återuppväcker Lemania. Det arvet är värt att förvaltas

Just det, glömde det mest misskötta märket av alla, Lemania. Tänkte ta med det när jag för några dagar sedan klurade på tråden men glömde. Tack!

Ingenjörens märke tillsammans med JLC. Kvalitet för massorna.
 

Icebreaker

Breitling
Definitivt Tag Heuer. Att gå från Monaco med Steve Mcqueen som front till denna gräsliga CR7.
Sen är väl många andra en smaksak personligen avskyr jag vägen Breitling tagit, men det är inte att missköta ett klockmärke det är att missköta stil.
 

tomasb

Breitling
Definitivt Tag Heuer. Att gå från Monaco med Steve Mcqueen som front till denna gräsliga CR7.
Sen är väl många andra en smaksak personligen avskyr jag vägen Breitling tagit, men det är inte att missköta ett klockmärke det är att missköta stil.

Nej, men att negligera sitt arv och sin tradition till fördel för blaffiga klockor med i bästa fall okey urverk (Vilket man sysslade med under större delen av 80,90 och 00-talet) är att kraftigt missköta märket. Jämför en klassisk top time med en Breitling for Bentley och det är fan så man gråter.
 

Greven

Audemars
Definitionen av misskött kan tolkas lite olika. Ett företag kan ju vara ekonomiskt sätt framgångsrikt men ändå förlorat sin själ och tappat det unika som kanske fanns från början. Kan Breitling klassa in på den listan? Jag anser nog det. Anrikt företag från slutet av 1800-talet, som jag idag är osäker på åt vilket håll de är på väg? All respekt till alla ägare av Breitling på forumet och jag skall lägga till att jag ägt Breitling så de finns absolut bra modeller, men generellt så känns Breitling, om inte missskött, åtminstone inte på väg åt helt rätt håll. Har ingen djupare analys än det. Det var mina 2cent, som det brukar heta ;)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Breitling däremot. Snacka om att gå från toppen till botten.
Är inte helt säker på vad du syftar på men enligt mitt tycke så har breitlings nya generation floppat när de kommer till utseende och jag tycker inte alls att dom tilltalar mig på samma sätt som deras tidigare generationer. Dom är fortfarande riktigt välgjorda klockor men designen tycker jag ser ut som riktat till en 10 åring. Jag är egentligen helt frälst i märket men den enda jag kan tänka mig köpa av deras senaste upplaga är deras Avenger II Seawolf. Om den bara fanns med blå siffer urtavla :(
 

JohnFors

Omega
Hublot, fast det beror ju helt hur man ser på saken ur en rent kommersiell synpunkt är dom ju fantastiska måste vara ett av dom klockmärken som det går bäst för? Visst dom har flera modeller som är jävligt komplicerade och välgjorda men det hela förstörs lite av att dom också tillverkar såna kopiösa mängder limited editions till diverse fotbollslag och idrottsprofiler vilket egentligen är samma klockor med olika färgkombinationer vilket gör det ännu värre. Men ägs man av LVHM group får man väl finna sig i att vara en lyxprodukt utan själ.
 

Icaras

Rolex
Omega, tyvärr. Har nämnt det många gånger tidigare men någonstans kan man tycka att Omega bör ta en funderare kring sina släpp. Limited editions, hyllningsmodeller osv i massor. Det är få modelller/varianter av modeller som känns riktigt genomtänkta. De har förvisso släppt många bra serier som Aqua Terra och Planet Ocean, men behövs det verkligen 40 varianter av varje? :oldman:

Sen håller jag med fc2 om att märken som till exempel Longines har gått från att ha byggt klassiker till att bli en hjälpande byggkloss i Swatch Group, trist.
 

par

Patek
2-Faktor
Hublot, fast det beror ju helt hur man ser på saken ur en rent kommersiell synpunkt är dom ju fantastiska måste vara ett av dom klockmärken som det går bäst för? Visst dom har flera modeller som är jävligt komplicerade och välgjorda men det hela förstörs lite av att dom också tillverkar såna kopiösa mängder limited editions till diverse fotbollslag och idrottsprofiler vilket egentligen är samma klockor med olika färgkombinationer vilket gör det ännu värre. Men ägs man av LVHM group får man väl finna sig i att vara en lyxprodukt utan själ.

Samtidigt har de ju aldrig varit något annat och vill antagligen inte var något annat. Så ur synpunkten misskött håller jag inte med dig oavsett om jag gillar modellerna eller ej.
 

JohnFors

Omega
Samtidigt har de ju aldrig varit något annat och vill antagligen inte var något annat. Så ur synpunkten misskött håller jag inte med dig oavsett om jag gillar modellerna eller ej.

Nej det är väl mer ur mitt eget synsätt på vad klockor i den prisklassen borde vara men å andra sidan skulle inte andra märken ha samma status om dom inte marknadsförde sig på det sättet
 
  • Like
Reactions: par
Topp