Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilket är ditt långsiktiga klockmål?

Diskussion i 'Diskussion' startad av fc2, 29 november 2013.

1. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Blev inspirerad av tråden "Ett långsiktigt mål..."

Vad har du för långsiktigt mål för din samling? Kan finnas flera anledningar till att det där klockköpet inte kan göras just nu - brist på pengar, ovanlig modell som sällan kommer upp till försäljning eller kanske en enstaka klocka ägd av någon kändis som du väntar ska komma ut på marknaden. Definiera gärna vad ni anser som långsiktigt; ett år, fem år eller kanske tio år?

Som trådskapare så hör det väl till att jag börjar. Mitt långsiktiga mål är en Breguet 3237/5237. Klassisk modell med mitt favoritverk (Lemania 2310), märke med ofantligt mycket historik i ryggen samt ett väldigt klassiskt utseende på klockan. Långsiktigt här är kring fem till tio år, och då är det begagnat som gäller. Anledningen till att denna klocka är satt som ett långsiktigt mål är givetvis pengabrist som det så ofta är när vi pratar Breguet.

Vad har du för långsiktigt mål och hur länge kommer du att vänta?

Naeslund och par gillar detta.
  2. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    Mitt mål är en PP 5970, troligtvis ett mål jag aldrig kommer nå men aspirerar till att nå det! För mig representerar den det allra bästa och snyggaste inom klockvärlden.

vikgul, ZQT, par och 1 annan gillar detta.
  3. morrism

morrism Friends of KS

Målarn gillar detta.
  4. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Jag har fyra mål faktiskt! En JLC Reverso, Rolex GMT Pepsi och AP Royal Oak samt en patinerad vintage Rolex, tex Rolex Precision 6024.

Allt detta vill jag ju såklart ska komma så fort som möjligt, jag har tiden på min sida dock. Som 19 åring har jag rätt många år kvar ;)

5. fc2
    Trådstartare

fc2 Borgare

Fin. Har samma verk (som bas) som den 5237 som jag skrev om i första posten.

Frosse gillar detta.
  6. acce1999

acce1999 Friends of KS

Långsiktiga klockmål? klockgröt varje morgon, kanske... :p:D

Skämt åsido. Känner mig ganska nöjd med det jag har, men det beror kanske på att jag nådde ett sådant mål för många år sedan och har kunnat njuta av att "vara där(här)" länge nu.

Detta är inte samma sak som att jag inte kommer att köpa något nytt framöver... Och jag tror att något sådant - i form av mål - skulle kunna vara en PP Nautilus med vit tavla. Eller något annat. :D

A

7. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Mitt långsiktiga mål är antingen en Tudor Snowflake Submariner eller en Rolex GMT 1675, såklart skulle jag helst vilja ha båda. Det är de klockor som jag känner skulle komplettera de jag har nu på bästa sätt. Långsiktigheten här tror jag ligger på två år för en av dem och tre-fyra om båda ska in i samlingen.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Isat guld.

Målarn gillar detta.
  9. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Mål? Du menar att vi kommer att bli nöjda nångång?

iPhone | Tapatalk

yonsson, Karatekid, Naeslund och 1 annan gillar detta.
  10. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Fantiserar ibland om att äga en enda klocka, bära den varje dag och vara helt och hållet nöjd med det...det långsiktiga målet är i så fall att hitta den.

Karatekid och JayJay gillar detta.
  11. n1tro

n1tro Friends of KS

En PP Nautilus, helst då i komplement till en schysst Daytona samt en Submariner. Två kvar.... ; /

12. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mitt långsiktiga klockmål är att min son och dotter, eller iaf en av dem, ska dela mitt intresse och att det blir något som man kan ha gemensamt.

Jag ville ge min son hans första klocka i julklapp, men frun tyckte att det var för tidigt.

Men han fyller fyra i maj. Och då ska han nog få en fin klocka med hundar på eller något sånt som han uppskattar... Urverket är nog av underordnad betydelse... ;)

Laurentius, Karatekid och Erik F gillar detta.
  13. JayJay

JayJay Biskop

Långsiktigt i det här sammanhanget är för mig en tidshorisont på mer än fem år. Mitt "mål" på den tiden är att bygga upp en klockgarderob bestående av 3-6 klockor av bättre kvalité vilka på ett bra sätt kompletterar varandra. Utöver dessa ska jag även fortsatt ha lite andra "roliga" klockor.
    Jag har redan idag en ganska klar bild av hur olika varianter av en sådan garderob skulle kunna se ut. Det som är gränssättande är naturligtvis det ekonomiska. För att nå dit krävs för min del en hel del prioriteringar. Prioriteringar som efter låt säga två inhandlade kan bli väldigt svåra att motivera för hustrun.
    Det finns en till faktor som potentiellt hotar projektet och det är ett svalnat intresse. För egen del har jag av ovan nämnda skäl inte möjlighet att utöva klockexprimenterande i den utsträckning jag önskar. Om detta inträffar är det ju å andra sidan så praktiskt att detta i sådant fall självsanerar problemet... detta har emellertid inte inträffar ännu trots över två års aktivt klocksurfande, köpande och säljande. Kanske just för att jag ännu inte varit i närheten av dessa långsiktiga mål.

14. Den ultimata trion bestående av lyxsportis (redan fixad, SubC), en dressare och en vardagsklocka hägrar alltid (uppsättningen ändras också alltid), har ingen planering att bygga upp någon större samling än så.....

Sedan kommer jag nog alltid ha lite vintagedressare och en och annan lågbudget liggande och skräpa och är lite sugen på en äldre vintage chrono...

15. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Vad är skillnaden på vardagsklocka och i detta fallet lyxklockan?

16. Lyxsportis är en sport/dyk klocka typ SubC (men skulle kunna vara en PO m.fl men bör klara 300m och hänga med på badsemestrar) medans en vardagsklocka skulle kunna vara en klocka ytan dykring, tänk DJ typ, AP RO osv....

Och dressarn en klocka på typ kroko...

17. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Då är jag med. Subben fyller ju dock båda funktionerna.. om man vill :)

18. Subben fyller ju egentligen alla tre behoven.... :cool:

19. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Nja.

20. Och hade man en stor budget så skulle trion kunna vara:

SubC,
    PP 5711 eller AP RO
    PP 5970

Skulle nog vara ganska nöjd då...

21. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Långsiktiga målet är utan tvekan en Patek. Men ser fram emot alla delmål påvägen! :D

Mårtenssons ur Brookfield