• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket ingrepp är enklast?

Zthlm

Omega
Ska försöka få igång en klocka med ett EB 8021-verk i. Balansaxeln är av i klockan jag vill få ordning på. Till mitt förfogande har jag ett reservverk som är i det närmsta komplett samt diverse universalverktyg, dock inte visar-avdragare (om det är nödvändigt?).

Till sak hör att det är olika klockor sett till utseendet.

Vilket av följande bör jag som nybörjare välja?

1. Byta ut den trasiga balansen mot balansen från reserv-verket.
2. Flytta hela verket.
3. Något annat som jag inte hittills tänkt på.

Egentligen kanske den egentliga frågan är vad som kräver minst - lossa och montera balansen från den ena klockan till den andra eller lossa och montera tavla ink visare från den ena klockan till den andra?

Tack för möjligheten att få hjälp med detta KS :heart:
 

Fadershan

Patek
Tjena! Jag tror jobben i alt 1 vs alt 2 är ungefär likvärdiga. Dock är ju alt 1 det helt klart mer riskfyllda jobbet. Men jag som totalnovis har ju gjort det och det gick bra så. Funkar reservdelsverket bra?
 

Zthlm

Omega
Okej tack för svar!
Har inte provat det närmare än att jag sett att det går efter uppvridning. Det saknar en KIF-fjäder som jag måste flytta från verket med den trasiga balansen. Lossandet/Monteringen av denna är tyvärr oundvikligt oavsett hur jag väljer att göra. Men kan ju passa på att fråga om det är något jag borde ge mig på eller låta någon mer erfaren göra? Har läst lite på nätet och många verkar ha haft problem med att få den på plats utan diverse specialverktyg...
 

Zthlm

Omega
image.jpg
Lossade på verket. Måste oavsett lossa på stötsäkringen (?)

Hur f*n är denna fjäder/låsring konstruerad, hur lossar jag på den?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Om jag förstår problemet rätt så det är balansaxeln som är trasig skulle jag flytta balansbrygga med balans från den hela till det trasiga verket om det är samma verkkaliber. Det borde väl vara enklast. Skruva 2 skruvar.
 

Zthlm

Omega
Fan vilken amatör jag är som lät ivern ta över.. Lossade på en skruv och lossade balansbryggan på det trasiga verket. Ser det ut att vara i sin ordning, dvs går det att rädda eller bara att lägga med projektet?

Såg nu en rekommendation om att lossa två skruvar, vilka är detta?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Fan vilken amatör jag är som lät ivern ta över.. Lossade på en skruv och lossade balansbryggan på det trasiga verket. Ser det ut att vara i sin ordning, dvs går det att rädda eller bara att lägga med projektet?

Såg nu en rekommendation om att lossa två skruvar, vilka är detta?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Den ena du just lossat och så den andra bryggskruven på bryggan med den hela balansen och skruva sen fast den i det verket som skulle lagas. Det borde väl fungera tycker jag.
 
B

Banankontakt

Guest
Hade några bilder jag tagit på en kif. Men på bilderna du visar saknas ingenting vad jag kan se. Men det är lite svårt att se på mobilen. Det ser ut som allt är där och det bara är en balans utan stötsäkring.
IMG_3104.JPG
IMG_3223.JPG
IMG_3225.JPG
IMG_3226.JPG
IMG_3227.JPG
 

mega

Rolex
Hade några bilder jag tagit på en kif. Men på bilderna du visar saknas ingenting vad jag kan se. Men det är lite svårt att se på mobilen. Det ser ut som allt är där och det bara är en balans utan stötsäkring.
IMG_3104.JPG
IMG_3223.JPG
IMG_3225.JPG
IMG_3226.JPG
IMG_3227.JPG
Vad är det korrekta sättet att ta bort mässingssäkringen på ? Finns det verktyg eller "bänder" man med någonting som passar in i urgröpningarna ? Är helt rudis på detta men blir nyfiken. Grymma bilder.
 

Zthlm

Omega
Det löste sig hyfsat!! Flyttade först hela balansbryggan Ink balans men klockan gick fortfarande inte. Därefter flyttade jag tillbaka balansen rill reserv-verket och bytte tavla och visare. Så nu är reserv-verket i istället.

Dock saknas fortfarande kif-fjädern men sitter lite kludd där istället. Inte "by the book" jag vet...

Tack för vägledning iaf :)

image.jpg
 

rogart-63

Patek
Du skulle nog montera en kif spring på juvelen annars är nog risken stor att du tappar juvelen? Satt bara lite Rodico ovanpå . Lite oortodox sätt vore att limma fast den ? Men inget jag rekommenderar.
 
Topp