• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket klockmärke är mest övervärderat?

Greven

Audemars
Utveckla gärna och kom med lite konkreta exempel. Har ägt Hublot och kan inte på något sätt säga att verket håller sämre precision än tex de Rolex jag förfogat över.

Tycker det är humor att det alltid är Hublot som får utstå denna typ av kritik......när andra märken tar bättre betalt för sina modeller.........utan för den saken skull innehålla bättre verk...

Hej. Sant att Hublot får en del stryk här på KS. Kanske oförtjänt, det är möjligt. Det blir ju lätt i denna typ av ämne att kommentarer bidrar till något negativt och det är ju förstås inget bra. Men det är samtidigt också lite av charmen, att vi alla har olika uppfattning, men att man också kan ändra uppfattning. Jag trodde till exempel inte att jag skulle känna så starkt för Seiko som jag gör i dagsläget. Så jag kan ändra mig, du får gärna omvända mig. :)

Så till din önskan om utveckla resonemang. Jag har aldrig ägt en Hublot vill jag bara inleda med. Jag har provat och testat och forskat en hel del kring märket, men inte haft en Hublot under en längre tid.

Det är sant att även andra använder ETA-verk. Det är dock prissättningen i korrelation till verket som får mig att tveka. Sedan tycker jag att designen på deras flesta modeller (inte alla) är inte tilltalar mig pga att klockorna är för stora, ofta för färgstarka, blingiga med och att de envisas med limited edition. Måhända jag har blivit vilseledd av deras marknadsföring och känslan av att de riktar sig till en målgrupp som inte är jag. Min uppfattning när jag läst på om Hublot är att för mig tar de ett för högt pris jämfört med både kvalitetsnivån men också för en design som inte tilltalar mig. Men samtidigt så finns det ju en målgrupp som är villiga att betala, som uppskattar design, material och verk, så egentligen skulle man kunna säga att de har rätt prissättning, det är bara att just jag inte vill lägga ned de pengarna på just detta märke.

Sorry om jag trampat någon Hublot-ägare på tårna, inte min mening, men som sagt det blir ju lätt så i denna typ av trådar. Gärna fram nu med motargument och omvänd mig till en Hublot-älskare som inom kort börjar sukta efter Big Bang-modeller. ;)
 
Jag tycker dom flesta swiss made klockorna e över prisade oris e vad jag tycker mycket klocka för pengarna breitling e bra köp för den som passar .... Men resten av alla swiss mede klockor nääää inte värt men det e vad jag tycker har själv två breitling e mycket mycket nöjd med dom o har en ny inköpt oris ny model för året med blå tavla med svart ring kan inte klaga på den men som sagt det e vad jag tycker

Vad jobbigt det var att läsa din post.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att gapa om att en klocka är över prisad pga ett ETA verk är ju löjligt. Vad tror man att man betalar för? Skulle det vara bättre att en IWC Ingy kostar 75,000kr istället för 50? Är det roligare att en Hublot blir ett sällan köps märke? Saker kostar och det kostar att utveckla, designa, branda, patentera osv osv.. Hublot tillsammans med vissa andra ligger långt fram vad gäller utvecklingen av nya material och hur man kombinerar ämnen för att få stryktåliga och fräcka klockor och det är Hublots grej, inte att göra high end verk.. De kan säkert, skulle de vilja så skulle de göra det, men det är inte deras grej just nu. Man kanske landar där i slutändan och uppenbarligen så säljer man rätt bra så sorry @Chuck och ni andra, osar lite okunskap.. men visst, alla har en känsla men en fråga till er. Är det enbart urverk som styr pris på en klocka?

För att man ska kunna kalla nått övervärderat så bör man ha mycket på fötterna. När det kommer till nyköp.. vad är utvecklings- och produktionskostnad i förhållande till kund pris? Har man ett 500% påslag skulle jag absolut kalla de för överprisat. Har det 100% påslag så näe, det skulle jag nog inte. När det kommer till vintage så kan man lätt kolla på Rolex och undra om inte denna tillverkare är överprisad. Well.. tillgång, efterfrågan, historia, skick ... finns så många variabler att ta ställning till att det sällan finns ett enkelt eller helt korrekt svar.

Mina tankar dock..
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej. Sant att Hublot får en del stryk här på KS. Kanske oförtjänt, det är möjligt. Det blir ju lätt i denna typ av ämne att kommentarer bidrar till något negativt och det är ju förstås inget bra. Men det är samtidigt också lite av charmen, att vi alla har olika uppfattning, men att man också kan ändra uppfattning. Jag trodde till exempel inte att jag skulle känna så starkt för Seiko som jag gör i dagsläget. Så jag kan ändra mig, du får gärna omvända mig. :)

Så till din önskan om utveckla resonemang. Jag har aldrig ägt en Hublot vill jag bara inleda med. Jag har provat och testat och forskat en hel del kring märket, men inte haft en Hublot under en längre tid.

Det är sant att även andra använder ETA-verk. Det är dock prissättningen i korrelation till verket som får mig att tveka. Sedan tycker jag att designen på deras flesta modeller (inte alla) är inte tilltalar mig pga att klockorna är för stora, ofta för färgstarka, blingiga med och att de envisas med limited edition. Måhända jag har blivit vilseledd av deras marknadsföring och känslan av att de riktar sig till en målgrupp som inte är jag. Min uppfattning när jag läst på om Hublot är att för mig tar de ett för högt pris jämfört med både kvalitetsnivån men också för en design som inte tilltalar mig. Men samtidigt så finns det ju en målgrupp som är villiga att betala, som uppskattar design, material och verk, så egentligen skulle man kunna säga att de har rätt prissättning, det är bara att just jag inte vill lägga ned de pengarna på just detta märke.

Sorry om jag trampat någon Hublot-ägare på tårna, inte min mening, men som sagt det blir ju lätt så i denna typ av trådar. Gärna fram nu med motargument och omvänd mig till en Hublot-älskare som inom kort börjar sukta efter Big Bang-modeller. ;)
Känner igen mig själv i det du säger om Seiko, de har växt i mina ögon sedan jag började här på forumet :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej. Sant att Hublot får en del stryk här på KS. Kanske oförtjänt, det är möjligt. Det blir ju lätt i denna typ av ämne att kommentarer bidrar till något negativt och det är ju förstås inget bra. Men det är samtidigt också lite av charmen, att vi alla har olika uppfattning, men att man också kan ändra uppfattning. Jag trodde till exempel inte att jag skulle känna så starkt för Seiko som jag gör i dagsläget. Så jag kan ändra mig, du får gärna omvända mig. :)

Så till din önskan om utveckla resonemang. Jag har aldrig ägt en Hublot vill jag bara inleda med. Jag har provat och testat och forskat en hel del kring märket, men inte haft en Hublot under en längre tid.

Det är sant att även andra använder ETA-verk. Det är dock prissättningen i korrelation till verket som får mig att tveka. Sedan tycker jag att designen på deras flesta modeller (inte alla) är inte tilltalar mig pga att klockorna är för stora, ofta för färgstarka, blingiga med och att de envisas med limited edition. Måhända jag har blivit vilseledd av deras marknadsföring och känslan av att de riktar sig till en målgrupp som inte är jag. Min uppfattning när jag läst på om Hublot är att för mig tar de ett för högt pris jämfört med både kvalitetsnivån men också för en design som inte tilltalar mig. Men samtidigt så finns det ju en målgrupp som är villiga att betala, som uppskattar design, material och verk, så egentligen skulle man kunna säga att de har rätt prissättning, det är bara att just jag inte vill lägga ned de pengarna på just detta märke.

Sorry om jag trampat någon Hublot-ägare på tårna, inte min mening, men som sagt det blir ju lätt så i denna typ av trådar. Gärna fram nu med motargument och omvänd mig till en Hublot-älskare som inom kort börjar sukta efter Big Bang-modeller. ;)
Du är tok för diplomatisk! Du menar ju självklart att det är en skit klocka om man läser imellan raderna ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Varför kan man inte bara få uttrycka sitt ogillande till ett visst märke? Denna tråd är väl ändå till för det. Tycker man det är stötande att ens favoritmärke dras i smutsen bör man väl undvika en tråd med detta ämne? Diplomati är överskattat!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Varför kan man inte bara få uttrycka sitt ogillande till ett visst märke? Denna tråd är väl ändå till för det. Tycker man det är stötande att ens favoritmärke dras i smutsen bör man väl undvika en tråd med detta ämne? Diplomati är överskattat!
Du kanske ska läsa ditt inlägg igen och se om det besvarar den fråga som står i ämnesraden.
Nu står det inte ogillar utan det står Övervärderat. Stor skillnad och svaren blir därefter.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Hej. Sant att Hublot får en del stryk här på KS. Kanske oförtjänt, det är möjligt. Det blir ju lätt i denna typ av ämne att kommentarer bidrar till något negativt och det är ju förstås inget bra. Men det är samtidigt också lite av charmen, att vi alla har olika uppfattning, men att man också kan ändra uppfattning. Jag trodde till exempel inte att jag skulle känna så starkt för Seiko som jag gör i dagsläget. Så jag kan ändra mig, du får gärna omvända mig. :)

Så till din önskan om utveckla resonemang. Jag har aldrig ägt en Hublot vill jag bara inleda med. Jag har provat och testat och forskat en hel del kring märket, men inte haft en Hublot under en längre tid.

Det är sant att även andra använder ETA-verk. Det är dock prissättningen i korrelation till verket som får mig att tveka. Sedan tycker jag att designen på deras flesta modeller (inte alla) är inte tilltalar mig pga att klockorna är för stora, ofta för färgstarka, blingiga med och att de envisas med limited edition. Måhända jag har blivit vilseledd av deras marknadsföring och känslan av att de riktar sig till en målgrupp som inte är jag. Min uppfattning när jag läst på om Hublot är att för mig tar de ett för högt pris jämfört med både kvalitetsnivån men också för en design som inte tilltalar mig. Men samtidigt så finns det ju en målgrupp som är villiga att betala, som uppskattar design, material och verk, så egentligen skulle man kunna säga att de har rätt prissättning, det är bara att just jag inte vill lägga ned de pengarna på just detta märke.

Sorry om jag trampat någon Hublot-ägare på tårna, inte min mening, men som sagt det blir ju lätt så i denna typ av trådar. Gärna fram nu med motargument och omvänd mig till en Hublot-älskare som inom kort börjar sukta efter Big Bang-modeller. ;)

Det var lite som jag misstänkte, du uttrycker dina personliga funderingar och känslor kring märket....helt ok tycker jag.....men det är ju svårt att sätta en kvalitetsstämpel på design. Det du tycker ser ut som en påse skridskor tycker jag är innovativt och vackert. Att debattera design är kanske lite roligt, men har inget med kvalitet att göra mina ögon. Att sedan Hublot retar gallfeber på folk iom sin marknadsföring.........är ju fantastiskt :)

Krasst är Hublot, enligt mig, en av branschens mest innovativa, finurliga, mest framgångsrika märken........
 
Jag jämför gärna Hublot med Beats hörlurar. Smart produktplacering. Går dock att få mycket roligare för de pengarna...

Lite nyfiken, vad får du för roligare klockor för samma pengar än Hublot förutsatt att du tittar efter klockor i liknande stil?

Designmässigt så är Hublot grymma, älskar dom...

Hur boetten är uppgyggd i lager är riktigt coolt på Big Bang
F0DBC667-19B5-4767-A114-5FBCDB9159FA_zpsktkbojmf.jpg


Classic Fusion är också överjävligt snygg, särskilt i keramik...
img_0736-jpg.97321
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Lite nyfiken, vad får du för roligare klockor för samma pengar än Hublot förutsatt att du tittar efter klockor i liknande stil?

Liknande stil? Om det är endast utsidan och "stilen" man är ute efter, så är väl Hublot ett bra val, I guess.

Jag köper inte en klocka som bara är snygg, i så fall hade jag jag nöjt mig med en parfymklocka.
 
Liknande stil? Om det är endast utsidan och "stilen" man är ute efter, så är väl Hublot ett bra val, I guess.

Jag köper inte en klocka som bara är snygg, i så fall hade jag jag nöjt mig med en parfymklocka.

Varför nämner du inte Panerai som byggt hela sin framgång med lågprisverk? Hublot har ju sina nya Unicoverk numera i vissa serier och har likasom Panerai börjat göra sina egna verk...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Varför nämner du inte Panerai som byggt hela sin framgång med lågprisverk? Hublot har ju sina nya Unicoverk numera i vissa serier och har likasom Panerai börjat göra sina egna verk...
Jag kollar som sagt på helheten när jag köper en klocka. Den här limiterade-kändis-image-grejen, likt Beats lurarna är inget som tilltalar mig.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Mja, jag syftade mer på klockans utseende, och hur den är byggd :)

Då borde väl vintage Rolex vara övervärderade? Ofta rassliga som skallerormar och dyrare än när dom var nya? Det är ju inte så att designen och verket blivit bättre medans de har suttit på armar runt om i världen.

Pratar vi övervärderade från tillverkaren eller från konsumenterna?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag kollar som sagt på helheten när jag köper en klocka. Den här limiterade-kändis-image-grejen, likt Beats lurarna är inget som tilltalar mig.
Bland det första som det nya Panerai gjorde var en LE till Sly Stallone, och de har på senare år sponsrat The Expendables och Schwarerneger. De vill framstå som de manliga Hollywoodskådisarnas favorit, och de lyckas bra med det.

Personligen älskar jag Panerai, men man kan inte avfärda Hublot för att de jobbar med en kändisimage, det gör banne mig alla märken
 
Bland det första som det nya Panerai gjorde var en LE till Sly Stallone, och de har på senare år sponsrat The Expendables och Schwarerneger. De vill framstå som de manliga Hollywoodskådisarnas favorit, och de lyckas bra med det.

Personligen älskar jag Panerai, men man kan inte avfärda Hublot för att de jobbar med en kändisimage, det gör banne mig alla märken

För att inte tala om AP...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du kanske ska läsa ditt inlägg igen och se om det besvarar den fråga som står i ämnesraden.
Nu står det inte ogillar utan det står Övervärderat. Stor skillnad och svaren blir därefter.
Hur menar du, är design inte en komponent i prisvärdhet? Jag förväntar mig rimligen att en klocka som kostar mycket pengar ska vara väldesignad, av samma anledning som jag förväntar mig mindre i fråga om designval när jag köper en billig klocka. Sen är design givetvis subjektivt, men det skulle jag påstå att trådämnet också är. Vissa faktorer är såklart rent objektiva som materialval, urverk etc, men i bedömningen av prisvärdhet kommer dessa objektiva faktorer ändå att vägas subjektivt. Teoretiskt sett kan ju de objektiva faktorerna t.om. vara irrelevanta i den subjektiva bedömningen av prisvärdhet, men då kan man iofs ifrågasätta om åsikten är så välgrundad.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Varför nämner du inte Panerai som byggt hela sin framgång med lågprisverk? Hublot har ju sina nya Unicoverk numera i vissa serier och har likasom Panerai börjat göra sina egna verk...

Man kan ju argumentera för att Panerai byggt sin historia med fina urverk (tänk 6152/A, Kampfswimmer mfl) men att man byggt sin framgång med billigare urverk men på något vis behållit sin prestige (Vilket är rätt obegripligt egentligen, när man tänker efter. Breitling tappade ju en stor del av sitt varumärke sen man gjorde exakt samma sak). Det är ju egentligen bara en varumärkesfråga.

Skillnaden mellan Panerai, Breitling och Hublot är väl att de första två har sin historia att luta sig på (även om Breitling inte tycks fatta det) medan Hublot är en produkt skapad ur ingenting för en publik som värdesätter exklusivitet utan substans (lite som valfritt haute couture-klädmärke med få undantag). Både Breitling och Hublot har dock på senare år precis som du säger börjat med inhouse (liksom Panerai).
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Då borde väl vintage Rolex vara övervärderade? Ofta rassliga som skallerormar och dyrare än när dom var nya? Det är ju inte så att designen och verket blivit bättre medans de har suttit på armar runt om i världen.

Pratar vi övervärderade från tillverkaren eller från konsumenterna?
Jag är inte inne på vintage, och håller med om att det känns stundtals lite väl dyrt med äldre Rolexar, till exempel GMT Pepsi, efter prishöjningen.

Bland det första som det nya Panerai gjorde var en LE till Sly Stallone, och de har på senare år sponsrat The Expendables och Schwarerneger. De vill framstå som de manliga Hollywoodskådisarnas favorit, och de lyckas bra med det.

Personligen älskar jag Panerai, men man kan inte avfärda Hublot för att de jobbar med en kändisimage, det gör banne mig alla märken

Jag är kluven till Panerai, visst, alla försöker förmedla en image, det är det som säljer, men kollar jag helheten, så är Panerai fortfarande mer ok i min bok :)
 

Babinus

Cartier
Lite OT-inblandning: Det blir ofta diskussioner kring "design" där parterna pratar förbi varandra. Inte bara här. Det kan möjligen bero på att ordet "design" ofta används lite olika, inte minst på svenska och engelska. När vi pratar om design i Sverige menar vi oftast estetiska lösningar. På engelska betyder däremot design oftast även rent tekniska lösningar.

Inte för att jag vet om det var sådana missförstånd här, men det förekommer ofta.
 
Topp