• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket klockmärke (armbandsur) har påverkat utvecklingen mest?

Sbys

Omega
Bläddrade lite i boken; De underbara uren igår när tankarna började vandra.

Till min fråga.
Finns det något klockmärke som har påverkat den moderna utvecklingen (sedan 1900) av armbandsur mer än Rolex?

- Första precisions-armbandsuret
- Första vattentäta armbandsuret
- Första automatiska armbandsuret

Jag tror inte det.

Vilken/vilka andra händelser har snarlik dignitet tycker ni?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bläddrade lite i boken; De underbara uren igår när tankarna började vandra.

Till min fråga.
Finns det något klockmärke som har påverkat den moderna utvecklingen (sedan 1900) av armbandsur mer än Rolex?

- Första precisions-armbandsuret
- Första vattentäta armbandsuret
- Första automatiska armbandsuret

Jag tror inte det.

Vilken/vilka andra händelser har snarlik dignitet tycker ni?
Det där är en vald sanning.
 

Sbys

Omega
Det där är en vald sanning.
Vald sanning? Jag skriver att jag tror det är så, när blev tror en sanning?

Rolex är väl det första armbandsuret som i början av 1900-talet blev certifierat av OWRC?

Rolex tillverkade väl den första vattentäta armbandsklockan i sin Oyster i mitten på 20-talet?

Och var det inte Rolex som i början av 30-talet utvecklade och patenterade det automatiska urverket som det ser ut idag?

Jag kan självklart ha fel, men jag tror det var så. Där av min fråga.
 

Enellios

Cartier
Harwood
IMG_3462.jpg


Mitt första inlägg här på forumet, bortsett från min korta presentation, hamnar här hos er i Vintagedelen.
Bjuder på ett gäng bilder på min Harwood, som om inte alltför länge borde fylla 100 år. Klockan bör vara tillverkade under 1920-tal. Tillverkaren, John Harwood, var den första att använda sig utav automatiska urverk i armbandsur.

Tyvärr går klockan inte i dagsläget, så om ni har bra tips på vart man skulle kunna vända sig för hjälp med detta i Stockholmsområdet... Hojta gärna till!

Här finns läsning om märkets historia, för den historieintresserade.
IMG_3474.jpg
IMG_3462.jpg IMG_3467.jpg IMG_3469.jpg IMG_3475.jpg

Champagneflaskan är lika gammal den ;)

/ E
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vald sanning? Jag skriver att jag tror det är så, när blev tror en sanning?

Rolex är väl det första armbandsuret som i början av 1900-talet blev certifierat av OWRC?

Rolex tillverkade väl den första vattentäta armbandsklockan i sin Oyster i mitten på 20-talet?

Och var det inte Rolex som i början av 30-talet utvecklade och patenterade det automatiska urverket som det ser ut idag?

Jag kan självklart ha fel, men jag tror det var så. Där av min fråga.
Vem är/var owrc? Högpresterande verk har funnits länge och när lanserade Rolex sitt flrsta egna verk?

Inte första vattentäta uret, har funnits många mer eller mindre lyckade varianter. Däremot köpte de upp ett fungerande patent på skruvkronan som fick det vattentäta uret praktiskt.

Iom att Harwood försvann från marknaden öppnade det upp för andra att låna av patentet. Rolex lanserade en lyckad piggy back-variant med full (360 grader) rotor.

Så visst lanserade Rolex med sin Bubbleback det första moderna vattentäta automatiska armbandsuret. MEN ofta går folk på Rolex egenskrivna historia som förvränger allt något, Rolex valda sanning. Rolex har en stor roll i armbandsurets utveckligt och framgången bestod till stor del att köpa och kombinera andras ideer. Det är aldrig svart eller vitt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko! Första komersiella quartz om jag inte missminner mig.
SEIKO
1969 - Första automatiska kronografen (tätt följt av Zenith med flera).
1969 - Första kvartsklockan

Blancpain (1735, första tillverkaren)
1953 Första moderna dykarklockan (vridring mm). Rolex håller dock inte med.

Det ovan är väl däremot inte facit för vilka som påverkat utvecklingen mest. Spontant tänkte jag Bregeut men även Casio har ju i och med att de brutalsänkte priserna på kvartsklockor tagit armbandsuret från att vara något lyxigt till något som alla hade och har råd med. Därför svarar jag nog Breguet, Casio och SEIKO, SEIKO har väldigt många "worlds first".

Edit: Blancpain är för övrigt det äldsta
 

Vesper

Rolex
SEIKO
1969 - Första automatiska kronografen (tätt följt av Zenith med flera).
1969 - Första kvartsklockan

Blancpain (1735, första tillverkaren)
1953 Första moderna dykarklockan (vridring mm). Rolex håller dock inte med.

Det ovan är väl däremot inte facit för vilka som påverkat utvecklingen mest. Spontant tänkte jag Bregeut men även Casio har ju i och med att de brutalsänkte priserna på kvartsklockor tagit armbandsuret från att vara något lyxigt till något som alla hade och har råd med. Därför svarar jag nog Breguet, Casio och SEIKO, SEIKO har väldigt många "worlds first".

Edit: Blancpain är för övrigt det äldsta
Är inte Vacheron det äldsta som fortfarande är verksamma?
 
Är inte Vacheron det äldsta som fortfarande är verksamma?

Beror på hur man ser det då de haft år helt utan verksamhet alls, men fortfarande varit ett "aktivt" företag i bemärkelsen att de inte är nedlagt.
Blancpain var nerlagt och existerade egentligen inte på ett bra tag innan SG blåste in nytt liv och pengar i det.
Begreppet "kontinuerligt bruk" är rätt subjektivt och kan tolkas olika.

Efter att ha läst genom denna tråd har jag valt att INTE flika in med diverse info huruvida information stämmer eller inte eftersom mycket av källorna är otydliga, har ändrats själva av företagen för prestigens skull (t ex om vem som var först med något så ändrades årtalen av produktion i efterhand i alla dokument osv.) och att en del som kommenterat har kända lutningar för eller emot vissa märken.
Återkommer om/när jag kan hitta lite tydligare fakta som INTE kommer från en bok som skrivits i utbildningssyfte.
(Eftersom det är en del som är vrålkåta på att skrika efter en källa på nätet när de borde veta att merparten av all historia om ut-branschen finns i böcker. Gamla böcker.)
 

M.U

Rolex
På senare år patek med sin grand master chime? Sen bidrar ju alla till att klockindustrin utvecklas, det är genom konkurrens de förs framåt och skapar nytt.
 

Sbys

Omega
Beror på hur man ser det då de haft år helt utan verksamhet alls, men fortfarande varit ett "aktivt" företag i bemärkelsen att de inte är nedlagt.
Blancpain var nerlagt och existerade egentligen inte på ett bra tag innan SG blåste in nytt liv och pengar i det.
Begreppet "kontinuerligt bruk" är rätt subjektivt och kan tolkas olika.

Efter att ha läst genom denna tråd har jag valt att INTE flika in med diverse info huruvida information stämmer eller inte eftersom mycket av källorna är otydliga, har ändrats själva av företagen för prestigens skull (t ex om vem som var först med något så ändrades årtalen av produktion i efterhand i alla dokument osv.) och att en del som kommenterat har kända lutningar för eller emot vissa märken.
Återkommer om/när jag kan hitta lite tydligare fakta som INTE kommer från en bok som skrivits i utbildningssyfte.
(Eftersom det är en del som är vrålkåta på att skrika efter en källa på nätet när de borde veta att merparten av all historia om ut-branschen finns i böcker. Gamla böcker.)
Så sant. Det finns nog en del skruvande på årtal och definitioner på när, var och hur.
 
Topp