Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilket kronografurverk är "bäst"

Diskussion i 'Vintage' startad av Matts, 21 juni 2015.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Saknar en kronograf i lådan och söker rätt brett men skulle behöva lite vägledning av er vintagerävar här på forumet. Kollar man 60- och 70-talare så hittar man ju flera roliga och ibland lite udda märken och det jag kanske främst skulle behöva era synpunkter på är vilket urverk som är "bäst". Gissar att blir lite subjektivt och jag pratar inte om finishen utan snarare om servicekostnader, tillgång på reservdelar etc. Vad jag alltså snarare behöver hjälp med är väl vad jag ska akta mig för. Så... Landeron, Lemania, Venus, Valjoux, ETA m.fl. Vilket föredrar ni, vilka ratar ni.

Tack på förhand

Matts

Grafton gillar detta.
  2. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    ETA med kronomodul hatar jag personligen.

fc2, Echo Delta, Matts och 1 annan gillar detta.
  3. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    ETA borde vara ett ganska säkert val om du tänker reservdelar etc. Jag tycker dock att bäst är Lemania. Hur det är med reservdelar vågar jag inte säga något om.

Matts gillar detta.
  4. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Det är då inte något ETA-verk då jag inte anser att ett verk är "Bra" bara för att det är lättservat och det finns många delar tillgängliga. (Allt för många sätter likhetstecken mellan stort utbud & lågt pris med bra kvalité.)

Enligt mig är det antagligen en av Zeniths kronoverk, eller Lemania's gamla kronografverk då dessa levererades till VÄLDIGT många olika företag.
    ALS Datograph är inget att bua heller.
    Om man ser på endast funktion så är väl antagligen Rolex 4130, då jag mig aldrig sett ett kronografverk som håller så pass bra. (Rolex-praxis på funktionen, men tillhörande mindre smickrande utseende.)

Ako, Mernis Bajra, Simpatico och 1 annan gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hörru! Vet du vilken forumdel du postar i?

krämbulle, Galaxy och Warwian gillar detta.
  6. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Självklart, jag är inte korkad.
    Läs om mitt inlägg så berör jag relevanta ämnen. (Lemania, inte ETA.)

7. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Säker? Tycker du pratar om ETA, Lange och Rolex kronografverk?

8. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Ja? Vart vill du komma, då dina kommentarer inte direkt tillför något medans jag försöker hjälpa TS om hans frågor.

Sandkvist och Camo00 gillar detta.
  9. Martin Nordskov Nielsen

Martin Nordskov Nielsen Torpare

Valjoux 7733 og 7734 er der rimeligt mange reservedele til og hvis de går helt i stykker, så kan man eventuelt købe en donor klocka, uden at det koster en formue. De lidt bedre kolonnehjulsværker Valjoux 23 og 72x er mere lækre men lidt mere problematiske at få reservedele til.

Valjoux 7733

Valjoux 726

Grafton, alexndr, NiklasArvid och 2 andra gillar detta.
  10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Att du råkade svara fel. Ingen stor sak, men bättre om vi håller oss innom rätt ramar.

11. fc2

fc2 Borgare

Skulle säga att Lemania 1873 (Omega cal 861) borde vara ett starkt kort. Skulle hellre säga Lemania 2310 (Omega cal 321) men där är det svårare med delar. 861, eller 1861, tillverkas fortfarande i stora upplagor och har så gjorts sedan 1968 och har klarat NASA's förnyade tuffare krav som kom -72 så det tål en del stryk. Finns dessutom i roliga varianter såsom cal 910/911 eller med månfas och datum

_jonte, NiklasArvid och Echo Delta gillar detta.
  12. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag gillar el primero rent allmänt , har dock inte koll på reperation då mina bara går och går - 10 år + .

13. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Zenith brukar ofta vara de inom branschen som hyllas för utomordentligt bra kronografer, det finns antagligen en rätt vettig anledning till att Rolex använt deras verk ett tag!
    Som @fc2 säger så är nog Lemanias "Omega-kronografer" rätt högt upp på listan. (1/861 & 321)
    1861 > 7750 på alla tänkbara sätt, utom att det är dyrare.

NiklasArvid och Ako gillar detta.
  14. fc2

fc2 Borgare

Finns nog en anledning till att PP, VC, Breguet och UN (en limited edition på 80-talet) alla använt Lemania 2310/2320 i olika versioner. Om man tittar på AP's tourbillonkronografer så ser man att de verkar tagit en del av "kronografdelarna" och använt de.

7750 ser jag som massproduktion för Svenssons, 1861 är något helt annat enligt mig. 7750 jämför jag hellre med ETA-verk med modul eller liknande.

Ingen som diskuterat 1185 med varianter ännu. Inte riktigt vintage kanske men intressanta iaf. 5100 vore intressant att höra åsikter om, likväl Lemania 1341 (Omega 1040, Breguet 1350). Sedan har vi klassikerna 33.3 samt 15TL. Förstnämnda användes av Lemania, Omega och Tissot på 40- och 50-talen medan senare även användes av andra, bla enligt mig de mest eftertraktade type 20, J. Auricoste. Övriga 20 hade som bekant V. 22.

Echo Delta gillar detta.
  15. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för alla synpunkter. En Speedmaster står väl högt upp på listan men jag är rädd att plånboken inte är tillräckligt stor för ett 321-verk. Vad är egentligen skillnaden mellan 321 och 861 verken? Sen är jag vansinnigt svag för pandatavlor, även reversed. Rolex Daytona är tyvärr också utanför budget just nu. Zenith kan kanske vara ett alternativ till en Speedmaster.
    På de lite äldre, mindre ( 36-38 mm dia) så har jag sett Landeron och Venus verk av olika referenser/kaliber är det värt att ge sig på som förhållandevis nybörjare i vintageträsket. Prisbilden är ju roligare på lite udda märken som t ex den här med Landeronverk.

Tack chrono24 för lånet av bilderna
    image.jpg image.jpg

Grafton gillar detta.
  16. fc2

fc2 Borgare

17. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tackar!!

18. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Om du inte riktigt nördat in dig på ett speciellt verk tycker jag du skall gå efter utseende. Visst är det trevligt att titta på tex ett val 72 men är det värt typ 6' extra?

Senast ändrad: 22 juni 2015
    Martin Nordskov Nielsen och Matts gillar detta.
  19. Olaa

Olaa Stadsbo

fc2 och Matts gillar detta.
  20. Martin Nordskov Nielsen

Gummo och Matts gillar detta.
  21. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo, det är en av de modeller jag spanar efter, är inte lika vanliga som 3570 modellen men sen är det ju det där med pandatavlor... :) Då budgeten är lite ansträngd så började jag snegla åt lite äldre kronografer mellan 5 och 10 tusen och där finns ju lite skoj. För dom pengarna är det ju inte hela världen att kosta på en service heller under förutsättnng att det finns delar och kunnande tillgängligt.

Olaa gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    El primero såklart! Kronograf+ hi beat = cool! Visarna går omlott och ligger i olika nivåer vilket även det ger coolpoäng. Ingen hackfunktion dock vilket vissa säkert kan störa sig på

Grafton, uppkorkat och Matts gillar detta.
  23. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den är fin den där!

24. Martin Nordskov Nielsen

MKII Speedmaster cal. Omega 861 er et billiger Omega alternativ

Eller min egen favorit:
    Måtte låne et billede da min er til service:-(

jhellstrom, Aquaracer2, Grafton och 2 andra gillar detta.
  25. fc2

fc2 Borgare

Speedmaster MkII eller MkIII är väldigt bra alternativ.

26. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har aldrig testat en mkII eller III så jag vet inte riktigt vad jag tycker om boetten. Den ligger ute på till försäljning, eller hur Martin?

27. fc2

fc2 Borgare

MkII har jag aldrig ägt men äger en MkIII och den boetten har... wrist presence som de säger. Stor, tung men går absolut att ha till vardags. Om du inte måste gå i skjorta dvs. En MkIII är helt enkelt en annorlunda pjäs som fungerar bra om man redan har ett gäng klockor men vill ha något annorlunda. Roligare boett än MkII, MkIV och Mk 4.5.

yonsson och Matts gillar detta.
  28. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Inte direkt något budgetval när det gäller att serva - men är förvånad att ingen nämnt 13ZN än.

fc2 och Gummo gillar detta.
  29. Martin Nordskov Nielsen

Du har ret angående kassen/boetten og jeg er selv mere til en dykkerkrans/tachymeter! Jeps den der er billede af har jeg til salg her på siden (Det var nu ikke tænkt som skjult reklame:)).
    Hvis du gerne vil undgå at bruge for mange penge, så vil jeg stadig pege på Valjoux 7733/7734, da de er meget stabile (Har selv ejet nogen som jeg ikke regner med der nogensinde har fået service) og hvis alt går galt så kan man købe hele værker rimeligt billigt.
    Den her Bulova 7733 på ebay er ikke helt tosset:
    http://www.ebay.de/itm/1971-Bulova-...662?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d59f4a876

Matts gillar detta.
  30. Martin Nordskov Nielsen