• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket nato?

Quercus

Breitling
Hej!
Som så många andra känner jag att det vore skönt att få en paus nu under sommaren från stållänken.
Beställde iaf några nato-band från singular och idag anlände dem. Vill nu höra era åsikter på vilket band ni tycker passar bäst.

Klockan i fråga är en submariner 14060M och de tre nya banden är:
Nato svart
Nato mocka choklad
Nato skinn honung

Vet att många tycker att de borde vara skottpengar på de som monterar av länken på sin sport-rolex, om man dessutom har i åtanke att besudla den med ett skinn-armband bör man snarast utföra en seppuku om man skall ha någon heder i behåll.
VIlle bara säga att jag är medveten om det och länken kommer småningom att åka på igen.

Men nu till frågeställningen:
Vilket av de tre ovannämnda armband tycker ni passar bäst?
Om svaret är inget, så så hurdant armband bör jag istället testa (förutom stållänken)?
Vad bär du för armband nu under sommartid?

Bilder och motiveringar uppmuntras:)


Bandbyte


Mocka




Skinn
Observera hur armbandet på något sätt speglades i visarna.




Svart nato


Tack för mig!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tycker de flesta såg rätt trevliga ut.

Jag gillar mörkblå och grå naton oxå

3DB15834-3A9F-408F-A339-0AB5BD299115-24937-00000BC43C3AA341_zpsd5db08ab.jpg


5B66CB1F-548D-4CA8-9C7F-0C48186DB3B5-18656-000008F839FCA8FC_zps853d17a4.jpg


Sen har jag provat perlon-band
C2FED94A-5E42-4CE6-8C9A-1B17B300261A-29990-00000E2784D4218B_zps9974fa19.jpg


Samt vintage-läder
37397DA8-B0A0-4FE3-879D-F815F3780782-24474-00000B793D83ECA2_zpsc02b8fc8.jpg
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tycker att alla tre är vinnarkombos, men om jag bara fick välja ett hade jag nog sagt mocka - känns roligast för tillfället (och fan så skönt).
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Snyggast måste jag säga var mockabandet men tror att det svarta i tyg blir bäst under sommaren med tanke på värmen och ev badande, just my 2 cents.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tycker nog svart nato. Mocka och läder passar bättre till lite äldre klockor, enligt mig.
Du borde investera i ett gummi, perfekt på sommaren!
 

jabla

Sarlacc
Av de tre ovan tycker jag Nato passar bäst, det är det enda som tåler ett dopp och vitsen med en sub är ju att den tåler vatten.
Tycker också att du skall pröva ett gummiband.
 
U

urinvånaren

Guest
Svart perlonband eller svart Nato, jag flippade själv ut fullständigt i en annan tråd, och blev tillrättavisad på ett vänligt men bestämt sätt på livets underbara klockarmbandsstig!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mockat va riktigt snyggt tyckte jag, även om man ska undvika allt annat än bondnato och länk på sub!
 

Quercus

Breitling
Fina bilder! JS_80

Har du något tips på gummiband? Varit lite sugen på ett rubber b. Har inte sett något irl så vet inte om de är prisvärda. Ett isofrane kan man ju dock få ganska billigt och de ser okej ut, tycker jag.
 

Quercus

Breitling
Mockat va riktigt snyggt tyckte jag, även om man ska undvika allt annat än bondnato och länk på sub!

Håller med dig om mockat. Skinn-armbandet var lite av ett långskott men passade bättre än vad jag hade förväntat mig. Ska ge det en chans någon dag iaf.

Har ett Bond-Nato men måste erkänna att jag inte riktigt gick ihop med den. Tror att jag blir less väl snabbt på armband med flera färger. Även om de är väldigt neutrala färger.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fina bilder! JS_80

Har du något tips på gummiband? Varit lite sugen på ett rubber b. Har inte sett något irl så vet inte om de är prisvärda. Ett isofrane kan man ju dock få ganska billigt och de ser okej ut, tycker jag.
Vad gäller gummiband så säljer singular tropic tror jag

Klicka på hans banner på vår web
 

Quercus

Breitling
Svart nato blir sällan fel, men de andra kombinationerna funkar inte alls om du frågar mig.

easy rider har rätt.

Tack för det ärliga svaret!

Har märkt att många tycker som dig/er att skinn och mocka kan fungera på äldre klockor men inte på nyare.
Gäller detta även om det vore en äldre sub? Vart går isf gränsen? Annars kan jag tycka att submariner är ju en klocka som till utseendet är väldigt lika sina föregångare.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag föredrar enfärgade naton, gärna i mörka/dova färger. Har ett gäng randiga och färgglada som jag sällan använder

Keep it clean är mitt råd
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tack för det ärliga svaret!

Har märkt att många tycker som dig/er att skinn och mocka kan fungera på äldre klockor men inte på nyare.
Gäller detta även om det vore en äldre sub? Vart går isf gränsen? Annars kan jag tycka att submariner är ju en klocka som till utseendet är väldigt lika sina föregångare.
Det brukar passa bäst på plexisubbarna med matt tavla - dvs de som är mindre blingade (tex vitguldsindex och blank tavla)
 

Quercus

Breitling
Det brukar passa bäst på plexisubbarna med matt tavla - dvs de som är mindre blingade (tex vitguldsindex och blank tavla)

Ah okej! Tack för att du klargjorde det:)
Antar att det är dags att fara på jakt efter en vintage rolex. Man vill ju inte ha köpt armband i onödan.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
qe2u6e9u.jpg


Här är läder på en vintage sub.

ry3u6u8u.jpg


Singulartropic. Dock tror jag det är samma sak där, tropic är bäst på vintage men det kan vara värt ett försök, speciellt eftersom de är väldigt prisvärda.
Ett isofrane däremot kommer bli fint som snus, vågar jag nästan lova.
 
U

urinvånaren

Guest
qe2u6e9u.jpg




Här är läder på en vintage sub.

ry3u6u8u.jpg


Singulartropic. Dock tror jag det är samma sak där, tropic är bäst på vintage men det kan vara värt ett försök, speciellt eftersom de är väldigt prisvärda.
Ett isofrane däremot kommer bli fint som snus, vågar jag nästan lova.


Snyggt!
 

Quercus

Breitling
Svart perlonband eller svart Nato, jag flippade själv ut fullständigt i en annan tråd, och blev tillrättavisad på ett vänligt men bestämt sätt på livets underbara klockarmbandsstig!

Haha, var förberedd på någonting sådant.
Ska ge dem en ärlig chans iaf. Får bli upp till mitt framtida jag att eventuellt skämmas över hur jag som andra post skapade "den där Nato armbands-tråden".
 

mace

Cartier
2-Faktor
Att subben skulle passa bättre på läder för att den är vintage är ju egentligen trams då den aldrig kommit på läder, varken då eller nu. Snarare är det väl vanligare att äldre vintage med risiga länkar, fel länkar eller klockor som skaffats head only, sätts på något som känns vintage, dvs ett läder/mocka med grova sömmar. Det är väl lika fel, bara mer accepterat för att fler har det så? Är man ortodox ska klockan sitta på länk, punkt. (Såvida man inte har en milsub.)

Så, bär klockan som DU tycker är skönt och som DU tycker är snyggt.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Så bara för att man föddes naken ska man fortfarande gå runt näck?

Enligt mig så passar helt enkelt läderstrap/nato BÄTTRE på vintageklockor än nyare dinkor, av egen erfarenhet. Detta mest på grund av det JS_80 nämnde; matt tavla, målade index och plexi.

Själv bär jag min sub på länk 85% av tiden.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Så bara för att man föddes naken ska man fortfarande gå runt näck?

Enligt mig så passar helt enkelt läderstrap/nato BÄTTRE på vintageklockor än nyare dinkor, av egen erfarenhet. Detta mest på grund av det JS_80 nämnde; matt tavla, målade index och plexi.

Själv bär jag min sub på länk 85% av tiden.

Easy now mr Rider. Jag menade passa bättre som i att det vore mer korrekt på vintage - tycker man det är snyggare med läder mot matt & målat; varsågod. Tycker någon annan att det är snyggt mot blankt & vitguld; fine. DET var liksom kontentan: ha de du själv tycker är snyggt, för att säga att något är mer rätt är lite tramsigt.

Sen när jag ändå trampar på tår: att rättfärdiga ett band, och hävda att det är det enda, för att "det var ett sådant som Bond bar" är som att köpa en ny Mustang, smälla på replikafälgar och tro man är Bullitt. :blackeye:

Det sista gäller ju verkligen inte dig, så sitt lugnt nu. Och med det sagt; din klocka är fantastisk!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag är lugnet själv. Har precis varit och hämtat länken till min GMT hos Rob. Den åkte på direkt ;)

Jag köper ditt resonemang om att det är bäraren som avgör, dock bad han ju om våra åsikter.

För övrigt var jag ju den som smällde på ett mesh på min gamla DJ och tyckte det var snyggt, tvärtemot vad 95% här gjorde.
 
Topp