Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilket nato?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Quercus, 28 maj 2013.

1. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Hej!
    Som så många andra känner jag att det vore skönt att få en paus nu under sommaren från stållänken.
    Beställde iaf några nato-band från singular och idag anlände dem. Vill nu höra era åsikter på vilket band ni tycker passar bäst.

Klockan i fråga är en submariner 14060M och de tre nya banden är:
    Nato svart
    Nato mocka choklad
    Nato skinn honung

Vet att många tycker att de borde vara skottpengar på de som monterar av länken på sin sport-rolex, om man dessutom har i åtanke att besudla den med ett skinn-armband bör man snarast utföra en seppuku om man skall ha någon heder i behåll.
    VIlle bara säga att jag är medveten om det och länken kommer småningom att åka på igen.

Men nu till frågeställningen:
    Vilket av de tre ovannämnda armband tycker ni passar bäst?
    Om svaret är inget, så så hurdant armband bör jag istället testa (förutom stållänken)?
    Vad bär du för armband nu under sommartid?

Bilder och motiveringar uppmuntras:)

Bandbyte

Mocka

Skinn
    Observera hur armbandet på något sätt speglades i visarna.

Svart nato

Tack för mig!

Criss Cross gillar detta.
  2. JS

JS Friends of KS

Tycker de flesta såg rätt trevliga ut.

Jag gillar mörkblå och grå naton oxå

Sen har jag provat perlon-band

Samt vintage-läder

John R gillar detta.
  3. mace

mace Stadsbo

Tycker att alla tre är vinnarkombos, men om jag bara fick välja ett hade jag nog sagt mocka - känns roligast för tillfället (och fan så skönt).

4. gruby

gruby Friends of KS

Snyggast måste jag säga var mockabandet men tror att det svarta i tyg blir bäst under sommaren med tanke på värmen och ev badande, just my 2 cents.

5. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Jag tycker nog svart nato. Mocka och läder passar bättre till lite äldre klockor, enligt mig.
    Du borde investera i ett gummi, perfekt på sommaren!

6. mace

mace Stadsbo

+1. Grå naton tycket jag personligen är snyggast eftersom de ligger närmast en länk i färgsättning. Spex-naton går helt bort för mig, som Denke sa - blir som spexiga slipsar.

7. JS

JS Friends of KS

På svart tropic-gummi

8. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Av de tre ovan tycker jag Nato passar bäst, det är det enda som tåler ett dopp och vitsen med en sub är ju att den tåler vatten.
    Tycker också att du skall pröva ett gummiband.

9. urinvånaren

urinvånaren Guest

Svart perlonband eller svart Nato, jag flippade själv ut fullständigt i en annan tråd, och blev tillrättavisad på ett vänligt men bestämt sätt på livets underbara klockarmbandsstig!

10. ZQT

ZQT The Banker

Mockat va riktigt snyggt tyckte jag, även om man ska undvika allt annat än bondnato och länk på sub!

11. På med länken!

12. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Fina bilder! JS_80

Har du något tips på gummiband? Varit lite sugen på ett rubber b. Har inte sett något irl så vet inte om de är prisvärda. Ett isofrane kan man ju dock få ganska billigt och de ser okej ut, tycker jag.

13. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Svart nato blir sällan fel, men de andra kombinationerna funkar inte alls om du frågar mig.

easy rider har rätt.

14. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Håller med dig om mockat. Skinn-armbandet var lite av ett långskott men passade bättre än vad jag hade förväntat mig. Ska ge det en chans någon dag iaf.

Har ett Bond-Nato men måste erkänna att jag inte riktigt gick ihop med den. Tror att jag blir less väl snabbt på armband med flera färger. Även om de är väldigt neutrala färger.

15. JS

JS Friends of KS

Vad gäller gummiband så säljer singular tropic tror jag

Klicka på hans banner på vår web

16. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Tack för det ärliga svaret!

Har märkt att många tycker som dig/er att skinn och mocka kan fungera på äldre klockor men inte på nyare.
    Gäller detta även om det vore en äldre sub? Vart går isf gränsen? Annars kan jag tycka att submariner är ju en klocka som till utseendet är väldigt lika sina föregångare.

17. JS

JS Friends of KS

Jag föredrar enfärgade naton, gärna i mörka/dova färger. Har ett gäng randiga och färgglada som jag sällan använder

Keep it clean är mitt råd

18. JS

JS Friends of KS

Det brukar passa bäst på plexisubbarna med matt tavla - dvs de som är mindre blingade (tex vitguldsindex och blank tavla)

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  20. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Ah okej! Tack för att du klargjorde det:)
    Antar att det är dags att fara på jakt efter en vintage rolex. Man vill ju inte ha köpt armband i onödan.

21. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Everest-gummit såg intressant ut!
    Vet du om armbandet från länken ovan passar till de "äldre" modellerna också?

22. easy rider

Här är läder på en vintage sub.

Singulartropic. Dock tror jag det är samma sak där, tropic är bäst på vintage men det kan vara värt ett försök, speciellt eftersom de är väldigt prisvärda.
    Ett isofrane däremot kommer bli fint som snus, vågar jag nästan lova.

vaniljglass gillar detta.
  23. urinvånaren

urinvånaren Guest

Snyggt!

24. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Vet inte med de 4siffriga modellerna men någon med en gammal sub eller gmt kanske kan prova om ett 93150 oyster med 501 ändläkar passar.

25. Quercus
    Trådstartare

Quercus Torpare

Haha, var förberedd på någonting sådant.
    Ska ge dem en ärlig chans iaf. Får bli upp till mitt framtida jag att eventuellt skämmas över hur jag som andra post skapade "den där Nato armbands-tråden".

26. mace

mace Stadsbo

Att subben skulle passa bättre på läder för att den är vintage är ju egentligen trams då den aldrig kommit på läder, varken då eller nu. Snarare är det väl vanligare att äldre vintage med risiga länkar, fel länkar eller klockor som skaffats head only, sätts på något som känns vintage, dvs ett läder/mocka med grova sömmar. Det är väl lika fel, bara mer accepterat för att fler har det så? Är man ortodox ska klockan sitta på länk, punkt. (Såvida man inte har en milsub.)

Så, bär klockan som DU tycker är skönt och som DU tycker är snyggt.

27. easy rider

Så bara för att man föddes naken ska man fortfarande gå runt näck?

Enligt mig så passar helt enkelt läderstrap/nato BÄTTRE på vintageklockor än nyare dinkor, av egen erfarenhet. Detta mest på grund av det JS_80 nämnde; matt tavla, målade index och plexi.

Själv bär jag min sub på länk 85% av tiden.

28. mace

mace Stadsbo

Easy now mr Rider. Jag menade passa bättre som i att det vore mer korrekt på vintage - tycker man det är snyggare med läder mot matt & målat; varsågod. Tycker någon annan att det är snyggt mot blankt & vitguld; fine. DET var liksom kontentan: ha de du själv tycker är snyggt, för att säga att något är mer rätt är lite tramsigt.

Sen när jag ändå trampar på tår: att rättfärdiga ett band, och hävda att det är det enda, för att "det var ett sådant som Bond bar" är som att köpa en ny Mustang, smälla på replikafälgar och tro man är Bullitt. :blackeye:

Det sista gäller ju verkligen inte dig, så sitt lugnt nu. Och med det sagt; din klocka är fantastisk!

easy rider gillar detta.
  29. easy rider

Jag är lugnet själv. Har precis varit och hämtat länken till min GMT hos Rob. Den åkte på direkt ;)

Jag köper ditt resonemang om att det är bäraren som avgör, dock bad han ju om våra åsikter.

För övrigt var jag ju den som smällde på ett mesh på min gamla DJ och tyckte det var snyggt, tvärtemot vad 95% här gjorde.

Letarbil, mrMyagi och mace gillar detta.
  30. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Tycker mockanatot blir toppen!

Mårtenssons ur Brookfield