• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket verk håller längst?

Smulan

Rolex
Finns det någon uppfattning om vilket automatiskt verk som håller längst vid normal användning (utan service)? Fel kan man väl definiera som att klockan inte längre klarar specen. Likaså intressant veta vilken klocka som tål stryk bäst av automater? Tack på förhand.
 

POO

Panerai
Jag serva ett ETA 2784???? som satt i en flinga förra året, klockan höll tiden ok men hade dålig gånreserv, knappt ett dygn ungefär, enligt urmakaren var den förmodligen alldrig servad innan. Klockan var från 76.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Riktigt individuellt.
Men handlar ju mkt om under vilka förhållanden urverket är ihopsatt,

Skulle gissa att de flesta kvalitetsverk ihopsatta under omsorgsfulla förhållanden är relativt likvärdiga.

Sen är det ju olika serviceintervaller beroende komplikationer och ex frekvens.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag serva ett ETA 2784???? som satt i en flinga förra året, klockan höll tiden ok men hade dålig gånreserv, knappt ett dygn ungefär, enligt urmakaren var den förmodligen alldrig servad innan. Klockan var från 76.

Intressant! En OT fråga då, vad gick en sådan service loss på? Har samma fenomen på min Flinga men ännu sämre gångreserv :S
 

POO

Panerai
Intressant! En OT fråga då, vad gick en sådan service loss på? Har samma fenomen på min Flinga men ännu sämre gångreserv :S

Det fick bytas en del grejer så de gick väl loss på 2500 ungefär och sen plus arbete. Kunde varit mycket värre.

I efterhand var jag lite förvånad att klockan gick alls, när jag fick tillbaka grejerna som bytandes så var fjädern av, kan kanske ha gått itu vid byte dock, och flera kugghjul saknade tänder.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag röstar på 3135 på allt vad det gäller. Men 1570 och 3035 har jag också varit i kontakt med och aldrig haft problem heller.
Sen är väl 2824 ETA pålitigt.
 

plattfot

Rolex
En fråga nästan omöjlig att ge ett bra svar på. Tror man kan hitta urverk från de flesta tillverkare som tickat på i 40-50 år utan service. En bekant till mig har en Omega Seamaster (visserligen manuell) som han fick när han fyllde 18 (eller om det var 20) och burit dagligen, utan att serva. Han fyller 80 inom kort.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har en manuell zenith som är minst 40 år gammal, den är just nu inne på sin första service. Men det var mest för säkerhets skull, det var inget fel på den. Höll tiden bra och 50h gångreserv.
 
C

China

Guest
Finns det någon uppfattning om vilket automatiskt verk som håller längst vid normal användning (utan service)? Fel kan man väl definiera som att klockan inte längre klarar specen. Likaså intressant veta vilken klocka som tål stryk bäst av automater? Tack på förhand.


Då får du börja botanisera bland föraktade Asiatiska urverk som bokstavligen spöar skiten ur allt som Schweizarna har tillverkat. Enkla konstruktioner som är tillverkade i bra material, och tillverkare som lämnar livstids garanti på urverken, men som inte har särskilt hög status. T.ex. Dixmont Guangzhou DG28/38 ligger ganska bra till och Crotons modifierade DG28 (G-29) är närmast intill ett outslitligt urverk. Lämnar vi automater så har Seagull livstidsgaranti på sina tourbillon, för kaffepengar servar tillverkaren urverket om det mot förmodan skulle behövas.

En annan het kandidat är Seiko 7S26B, som har potential att ticka på i 10-15 år utan servicebehov, och när det är dags för service så handlar det inte om några större kostnader. Kanske är det här något att fundera på då Schweizarna verkar ha siktat in sig på 33% regeln, service av en klocka ska ligga på 33% av inköpspriset.

Annars så är tipset vintage, kvalitén är generellt sett mycket hög på urverk från 1930-50talet. Sedan är tidshållning i förhållande till servicebehov ibland en helt annan femma.
 

joey

Cartier
Intressant frågeställning, men som redan nämnts är det så lever alla klockor så pass olika liv att det är svårt att göra en vetenskaplig jämförelse baserat på enskilda individers erfarenheter.

Med det sagt känner jag till en del Rolexägare som aldrig servat sin Rolle, trots att de haft den i över tio år.

Mitt modifierade Valjoux 7750 har suttit oservat i min Panerai sen jag köpte den för över tio år sedan (ja, jag är en dålig människa) och jag behöver aldrig ställa om den. Alltså aldrig! Förutom mellan sommar- och vintertid. Den klockan har dessutom fått smaka (löprundor, golf, tappat den etc). 7750 känns som en riktig arbetshäst.
 
Topp