Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilket verk håller längst?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Smulan, 14 maj 2013.

1. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Finns det någon uppfattning om vilket automatiskt verk som håller längst vid normal användning (utan service)? Fel kan man väl definiera som att klockan inte längre klarar specen. Likaså intressant veta vilken klocka som tål stryk bäst av automater? Tack på förhand.

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Intressant fråga, ska bli kul att se vad kunniga svarar. Dock kanske lite svårbedömt?

4. POO

POO Präst

Jag serva ett ETA 2784???? som satt i en flinga förra året, klockan höll tiden ok men hade dålig gånreserv, knappt ett dygn ungefär, enligt urmakaren var den förmodligen alldrig servad innan. Klockan var från 76.

5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Riktigt individuellt.
    Men handlar ju mkt om under vilka förhållanden urverket är ihopsatt,

Skulle gissa att de flesta kvalitetsverk ihopsatta under omsorgsfulla förhållanden är relativt likvärdiga.

Sen är det ju olika serviceintervaller beroende komplikationer och ex frekvens.

6. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Intressant! En OT fråga då, vad gick en sådan service loss på? Har samma fenomen på min Flinga men ännu sämre gångreserv :S

7. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Ja den får ju bara lovord vad gäller tillförlitlighet!

8. POO

POO Präst

Det fick bytas en del grejer så de gick väl loss på 2500 ungefär och sen plus arbete. Kunde varit mycket värre.

I efterhand var jag lite förvånad att klockan gick alls, när jag fick tillbaka grejerna som bytandes så var fjädern av, kan kanske ha gått itu vid byte dock, och flera kugghjul saknade tänder.

9. calzone

calzone Biskop

1520 då åsikter ?

10. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Jag röstar på 3135 på allt vad det gäller. Men 1570 och 3035 har jag också varit i kontakt med och aldrig haft problem heller.
    Sen är väl 2824 ETA pålitigt.

Seikoman87 gillar detta.
  11. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    1570/1575 i mina ögon/öron

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    1570 får min röst, 1520 är föregångaren som förbättrades och blev 1570.

13. calzone

calzone Biskop

1520 är skit med andra ord som går sönder lätt etc ?

14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Nej det är bra grejer också. Vad jag menade var att 1570 bygger på 1520 men är ytterligare lite bättre.

15. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    En fråga nästan omöjlig att ge ett bra svar på. Tror man kan hitta urverk från de flesta tillverkare som tickat på i 40-50 år utan service. En bekant till mig har en Omega Seamaster (visserligen manuell) som han fick när han fyllde 18 (eller om det var 20) och burit dagligen, utan att serva. Han fyller 80 inom kort.

16. calzone

calzone Biskop

Bättre i hållbarhet eller tidshållning ?

17. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag har en manuell zenith som är minst 40 år gammal, den är just nu inne på sin första service. Men det var mest för säkerhets skull, det var inget fel på den. Höll tiden bra och 50h gångreserv.

18. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Förbättrat är kanske rätt ord, vet inte om det har med hållbarhet eller tidshållning att göra men någon annan här på forumet kan säkert svara på detta.

Seikoman87 gillar detta.
  19. China

China Guest

Då får du börja botanisera bland föraktade Asiatiska urverk som bokstavligen spöar skiten ur allt som Schweizarna har tillverkat. Enkla konstruktioner som är tillverkade i bra material, och tillverkare som lämnar livstids garanti på urverken, men som inte har särskilt hög status. T.ex. Dixmont Guangzhou DG28/38 ligger ganska bra till och Crotons modifierade DG28 (G-29) är närmast intill ett outslitligt urverk. Lämnar vi automater så har Seagull livstidsgaranti på sina tourbillon, för kaffepengar servar tillverkaren urverket om det mot förmodan skulle behövas.

En annan het kandidat är Seiko 7S26B, som har potential att ticka på i 10-15 år utan servicebehov, och när det är dags för service så handlar det inte om några större kostnader. Kanske är det här något att fundera på då Schweizarna verkar ha siktat in sig på 33% regeln, service av en klocka ska ligga på 33% av inköpspriset.

Annars så är tipset vintage, kvalitén är generellt sett mycket hög på urverk från 1930-50talet. Sedan är tidshållning i förhållande till servicebehov ibland en helt annan femma.

Mr.Sund, Smulan och jabla gillar detta.
  20. joey

joey Stadsbo

Intressant frågeställning, men som redan nämnts är det så lever alla klockor så pass olika liv att det är svårt att göra en vetenskaplig jämförelse baserat på enskilda individers erfarenheter.

Med det sagt känner jag till en del Rolexägare som aldrig servat sin Rolle, trots att de haft den i över tio år.

Mitt modifierade Valjoux 7750 har suttit oservat i min Panerai sen jag köpte den för över tio år sedan (ja, jag är en dålig människa) och jag behöver aldrig ställa om den. Alltså aldrig! Förutom mellan sommar- och vintertid. Den klockan har dessutom fått smaka (löprundor, golf, tappat den etc). 7750 känns som en riktig arbetshäst.

Mårtenssons ur Brookfield