• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilket verktyg passar bäst?

bykr89

Cartier
Behöver ett ordentligt bandstiftsverktyg till min Seamaster 300. Fick något gratisskräp när jag köpte band. Antar att det ges bort för man råkat köpa på sig en låda med skiten.

Bergeon har jag förstått är the shit.
Men vilken av alla modeller?
Vill också ha råd om luppar. Snygga luppar kanske mattsvarta. Inget Kjell o Co.
Är det några andra verktyg man måste ha hemma?
 

rogart-63

Patek
Behöver ett ordentligt bandstiftsverktyg till min Seamaster 300. Fick något gratisskräp när jag köpte band. Antar att det ges bort för man råkat köpa på sig en låda med skiten.

Bergeon har jag förstått är the shit.
Men vilken av alla modeller?
Vill också ha råd om luppar. Snygga luppar kanske mattsvarta. Inget Kjell o Co.
Är det några andra verktyg man måste ha hemma?
Bergeon 6767 bandverktyg is the shit. Och köp svarta Bergeon luppar:) Köp inte vita. Det är bara shit :)
 

Bazsy

Cartier
6767 finns i S och F variant men har du flera klockor är mitt tips att köpa den ena och köpa till bytbara huvud i de andra storlekar. Alltså du köper en S och sedan extra huvud av båda varianter för F. Extra huvud är ganska billiga.
 

Bazsy

Cartier
Dubbelpost men separat fråga:
Vad använder ni för att justera Seikos metallband som sitter t.ex. på PADI-n? Då tänker jag mest på att sätta ihop bitarna igen efter förkortning. Då det är inget problem att trycka ut dem. Det är den typen som har en ögla som sitter i den yttre delen och stiftet ska tryckas in i den så man måste hålla emot med något. Ficka använda en annan stift med den tjockare sidan samt en 6767 för att trycka på öglan men det kändes inte helt rätt. Det måste finnas lämpligare verktyg för detta eller?
 

Psykel

Patek
Dubbelpost men separat fråga:
Vad använder ni för att justera Seikos metallband som sitter t.ex. på PADI-n? Då tänker jag mest på att sätta ihop bitarna igen efter förkortning. Då det är inget problem att trycka ut dem. Det är den typen som har en ögla som sitter i den yttre delen och stiftet ska tryckas in i den så man måste hålla emot med något. Ficka använda en annan stift med den tjockare sidan samt en 6767 för att trycka på öglan men det kändes inte helt rätt. Det måste finnas lämpligare verktyg för detta eller?
När jag justerade länken på min Sumo så tryckte jag på den "solida" änden av stiftet med ett bandverktyg och änden med hylsan med en liten skurvmejsel, som var smal nog för att gå i hålet men bred nog för att inte glida "in i" hylsan. Tryckte med båda verktygen samtidigt och hylsan satt perfekt!
Hoppas det inte var alltför luddigt beskrivet. :D
 

Bazsy

Cartier
När jag justerade länken på min Sumo så tryckte jag på den "solida" änden av stiftet med ett bandverktyg och änden med hylsan med en liten skurvmejsel, som var smal nog för att gå i hålet men bred nog för att inte glida "in i" hylsan. Tryckte med båda verktygen samtidigt och hylsan satt perfekt!
Hoppas det inte var alltför luddigt beskrivet. :D
Tack! Beskrivningen är bra. Jag undrar bara om du råkar veta vad r rätt storlek för skruvmejsel :)
 

Psykel

Patek
Tack! Beskrivningen är bra. Jag undrar bara om du råkar veta vad r rätt storlek för skruvmejsel :)
Väldigt bra fråga! Typ 1mm eller nåt i den stilen. Den jag använde var ganska på pricken lika bred som hålet i länken. Jag kan tänka mig att en insexnyckel av rätt storlek borde funka fint också.
 
Topp