• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill ha tips på klockor med sjöfartsanknytning

Hej!

Är rätt ny på klocksnack och skulle behöva lite hjälp. Skulle vilja ha tips på klockor med sjöfartsanknytning/ nautisk anpassning. Som ligger inom min budget på 13.000kr, Har haft Omega och Sinn i funderingarna.
 

Hubbatix

Cartier
Första tanken som ploppade upp var Mühle SAR.

http://www.muehle-glashuette.de/en/functional-wristwatches/nautical-wristwatches/sar-rescue-timer/

M1-41-03-MB_1024x1600_01.png
 

Thorn

Friends of KS
Jag skulle väl säga portuguese men ligger ju inte riktigt i det prisspannet, men det är ju en klocka med ett rejält stycke sjöfartsanknytning.
http://www.iwc.com/en/collection/portuguese/
Annars har väl i princip varje märke en regatta/yachting klocka och där finns ju mycket att hämta på vintage sidan.

Har inte Singular en hel del regatta klockor?
 

Thorn

Friends of KS
Lemania elvstrom sailing regatta är ju en klocka som ser bra ut och ligger innanför prisspannet annars.

Men vet inte riktigt om regatta och yachting är det du tänker på när du menar sjöfart? Köp en suunto med barometer och kompass annars så är du hemma.
 

Randel

Cartier
Min absoluta favorit är utan tvekan Ulysse Nardin "Marine Chronometer"! Jag har älskat den sedan jag såg den på bild för första gången vilket måste varit minst 10 år sedan. Det är väl tveksamt om du hittar den för 13k beggad, men som andra sagt: spara ihop några tusenlappar till för under 20k med länk ska du kunna hitta den för. Jag tycker för övrigt att Ulysse Nardin är en väldigt spännande tillverkare, och den marina kopplingen i just den här modellen är ju uppenbar :)
18996-10.jpg
 

ArneF

Omega
Sedan finns ju STOWA, som har tillverkat marina klockor sedan 75 år i Tyskland. En av modellerna har 2824-2 urverk. där du kan välja basic eller top - klass! Allt inom din budget.
 
Det har inte blivit något inköp efter inlägget, jag har fått ett stark ha begär på en "Oris Divers Aquis Date Svart Ø43 mm".
Men får tacka för alla intressanta förslag som har kommit:).



Någon som skulle vill sälja av sin Oris diver Aquis ?

OrisAquis.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Min absoluta favorit är utan tvekan Ulysse Nardin "Marine Chronometer"! Jag har älskat den sedan jag såg den på bild för första gången vilket måste varit minst 10 år sedan. Det är väl tveksamt om du hittar den för 13k beggad, men som andra sagt: spara ihop några tusenlappar till för under 20k med länk ska du kunna hitta den för. Jag tycker för övrigt att Ulysse Nardin är en väldigt spännande tillverkare, och den marina kopplingen i just den här modellen är ju uppenbar :)
18996-10.jpg
Jag gillar den modellen, funkar även fint på gummi.

Se likheten med marinkronometern
vsDKnUA.jpg
 

Man

Rolex
Det har inte blivit något inköp efter inlägget, jag har fått ett stark ha begär på en "Oris Divers Aquis Date Svart Ø43 mm".
Men får tacka för alla intressanta förslag som har kommit:).



Någon som skulle vill sälja av sin Oris diver Aquis ?

OrisAquis.jpg

Vill tyvärr inte sälja min. Är alldeles för nöjd med den! Du kanske helt enkelt förtjänar en ny. Eller så kan nån annan sälja sin. Ser stor ut på bilden? Synvilla kanske.
Mvh
 
Roligt att du är väldig nöjd över klockan, jag letar i första hand efter en begagnad Oris diver. Hittade bilden på nätet men tror att storlek stämmer mycket väl med klockans 43mm. Doms val av att fotografera kan få den att kännas större? Är begagnat priset inte långt ifrån nypriset, så väljer jag hellre att köpa ny:) Du har inga bilder på din Oris diver Aquis som du skulle vilja dela med dig av?
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Ulysse Nardin är en väldigt spännande tillverkare, och den marina kopplingen i just den här modellen är ju uppenbar :)
18996-10.jpg

Gillar Ulysse N som f-n med, men får en svag vibration av att man måste gå omkring med rosa byxor och guldkedja runt varje vrist, led, ankel och lem för att bära upp den där...
 
Topp