• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill se lite Heuer!

JohanHLM

Rolex
Lade ut en WTB på lite allt möjligt däribland Heuer Carerra som var en drömklocka för något år sedan men därefter lagts åt sidan. Nu har suget dock kommit tillbaka med kraft!

Är egentligen främst på jakt efter en 60-tals Carerra med svart tavla men har bl.a. blivit erbjuden en Heuer 1153S (cal. 12) i bra bruksskick. Problemet är att det är något fel med microrotorn och det automatiska uppdraget fungerar därmed inte (urverket fungerar dock utmärkt då den dras upp manuellt). Jag kommer använda klockan en hel del och finns det risk att den tar skada av att dras upp manuellt dvs. är den egentligen inte gjord för att dras upp manuellt allt för ofta?
Vad är rimligt att betala för denna i nuvarande skick?

Passa nu även på att slänga upp lite härlig bilder på de Heuer som finns eller har funnits hos dig och ge en liten kommentar om retro- och kvalitetskänsla!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det var dåligt gensvar på denna tråd så jag får väl bjuda på en Carrera. Näst efter Rolex Daytona och Speedmaster så tycker jag att Heuer tillverkade några av dom coolaste chronograferna. 60-tals modellerna är dom vackraste medan 70-talarna är mer 70-tals coola. Tror hellre du ska satsa på ett fungerande ex. En schysst Heuer ligger på ca 10.000 kr.

Här är min Carrera från ca 1972.
7ZCUSDD.jpg


10sG5N5.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Du har ju klockor att visa upp i alla trådar jag startar gällande ev. kommande köp :)

Några bra tips på var man ska leta?
Verkar ju tyvärr inte vara så många här som sitter på en.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft två riktigt fina.

Den ena var denna 1163. Lite osäker på verket, tror det var cal 11 eller 12 med microrotor.




Den andra var denna 2446C med manuellt valjoux 72-verk. Helt övergrym vintagechrono som jag ångrar bittert att jag sålde. Har försökt köpa tillbaka den flera gånger men den är på irrfärder i Storbrittanien numera...





Gillar vintage Heuer, de har det IMO...
 

JohanHLM

Rolex
Jag har haft två riktigt fina.

Den ena var denna 1163. Lite osäker på verket, tror det var cal 11 eller 12 med microrotor.




Den andra var denna 2446C med manuellt valjoux 72-verk. Helt övergrym vintagechrono som jag ångrar bittert att jag sålde. Har försökt köpa tillbaka den flera gånger men den är på irrfärder i Storbrittanien numera...





Gillar vintage Heuer, de har det IMO...

Riktigt fina båda två!
Gillar framförallt de Carerra och Autavia modeller som har lite längre bandhorn likt din nedre bild (även om det kanske är mer racing över den andra boettformen) Verkar dock inte finnas så många 60-tals carerra till salu utan det mesta är 70-talare likt den som Criss Cross har.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor

Japp! Vad vill du?!? ;)

Jo´rå, gamla Heuer är lite coola.

Snygga klockor i denna tråden.

Här är min 1153:a från ca. -72. Min fördelseårsklocka som jag köpte i 40-årspresent till mig själv förra sommaren. Har visat den en hel del här på forumet, men hör kommer några bilder i repris.

På racingstrap i Mustangen:
(där kommer den till sin rätt hela vägen...)



På sin original Guy Freres BoR-länk:



Och här ihop med lite kusiner (?) från samma år-tionde:



Köpte den av Thomas på Heuer Heritage förra våren. Dock för lite mer än 10 000 (vilket jag tycker låter billigt för en automatisk Carrera med cal 11/12-verk).
Jag gav runt 20, fast då var ju länken med som ju betingar ett visst värde oxå.

Finns mycket andra fantastiska gamal Heuer...
Camaro tex:



Tyvärr inte min & ännu snyggare med Panda dial.

Å självklart en coolaste av de coola... Monaco:


(egen-googlad bild... Uppenbarligen...)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Apropå priset 10.000 kr så är det vad min lite slitna manuella Carrera värderades till. Såg ett par andra Heuers på Kaplans som gick för ca 9000 kr för ett par år sedan. Men är värdet högre nu så blir jag bara glad :)
 

JohanHLM

Rolex
den här klockan (http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=698283&plT=69858093&AuktID=20689) var jag nära på att bjuda hem och sedan auktionen i maj 2011 har jag alltid ångrat att jag inte vågade gå längre. Min budget var betydligt mindre på den tiden, och vågade därför inte bjuda mera. Men det är världens vackraste klocka om du frågar mig.
Riktigt, riktigt fin!
Den kommer du nog tyvärr aldrig att se igen i närheten av det priset :(
 
Topp