Laddar...
Nymans Ur 1851

Vincent & Scale - nytt svenskt klockmärke

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av Mikethebike, 27 december 2016.

1. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Jag är ny här på forumet. Jag har länge gått och funderat på vilken klocka jag ska köpa. Har idag en Sjöö Sandström Royal Steel men ville ha något "mer". Älskar gediget hantverk (även om jag inte kan något själv om hantverket i sig) och snygg, gärna minimalistisk design. Har fastnat för ett helt nytt svenskt klockmärke vid namn Vincent & Scales. Historien bakom märket är intressant i sig. Karl-Erik Sax är en utbildad civilingenjör i mekanik och har vid sidan om sina toppjobb inom svensk industri utbildat sig till urmakare. Han har haft bland de allra bästa urmakarna i Europa som sina mentorer och lärare. För ett tag sedan sa han upp sig från sin anställning för att satsa fullt ut på sitt egen tillverkade klocka. Han har ritat allt, beställt delarna från de bästa leverantörerna och monterar ihop allt själv. Det har lett fram till att han nu fått de 10 första klockorna - Vincent & Scales Observatory A-1088. Jag föll direkt för denna klocka och har nu köpt nr. 5 av hans 10 producerade klockor.

Mina intryck så här långt (tänk på att jag är nybörjare och använder säkert fel terminologi emellanåt...): Klockan ligger förpackad i en minimalistisk låda av massiv valnöt. Ger ett väldigt lyxigt intryck. En fastsatt platta i rostfritt berättar serienumret på klockan. I lådan finns också bruksanvisning och certifikatet från Observatoire de Bescanson. Varje klocka har ett unikt certifikat och detta är tydligen strået vassare än COSC eftersom observatoriet testar hela klockan och inte bara urverket. Klockan i sig är ganska stor, 42 mm och 11 mmm tjock men den rena designen gör att jag tycker den passar alldeles utmärkt som dressare. Urverket är ett modifierat Technotime TT738. Hela klockan är i rostfritt stål med safirglas även på baksidan. The balance cock (är det brygga på svenska?) har handgravyr gjort av en konstnär, mycket snyggt. Uret är automatiskt. Frekvensen är 4 Hz (28800 vph) och gångreserven hela 120 timmar. De enda komplikationerna (heter det så?) är sekundvisare och datum. Mer fakta på deras hemsida: http://www.vincentandscales.com/

Klocka känns riktigt skön och har ett för mig subtilt och minimalistiskt uttryck. Inget som sticker ut (och så vill jag ha det). Skulle vara kul att höra vad ni tycker och tror om detta nya klockmärke. Priset? 86.000:-

IMG_3496.JPG IMG_3497.JPG IMG_3498.JPG IMG_3499.JPG IMG_3503.JPG IMG_3506.JPG IMG_3507.JPG IMG_3508.JPG IMG_3509.JPG IMG_3512.JPG IMG_3520.JPG IMG_3521.JPG

Gummo, Andy7750, Wozzor och 3 andra gillar detta.
  2. BarbaBaba

BarbaBaba Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Kul att du slog till :). Personligen tycker jag den ser lite "lattjo" ut med den vertikal borstade sidan av boetten och dom väldigt kraftiga luggarna i kontrast till tavlan där allt sitter långt ut mot kanten och lämnar centrum väldigt luftigt. Lite breguet över caset kanske. Visarna, är dom platta? 86 lök var ju lite att leka med när du först tittat på en Royal Capital...

Mikethebike gillar detta.
  3. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Ja visarna är platta. Och visst blir det ett luftigt intryck. Passar mig men givetvis inte alla. Ja budgeten sprängdes lite...

BarbaBaba gillar detta.
  4. Anatta&Watashi

Anatta&Watashi Stormtrooper

Från:
    Sthlm
    Välkommen till forumet!
    Wow...du menar att du köpt denna klocka för 86k?
    Technotime TT738 Urverket verkar vara schysst. Men det är fortfarande en stålklocka av för mig okänd tillverkare. Finns det något jag missar som gör att den känns värd sina 86k?
    Allt gott!

5. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Ja jag förstår "oron" med att betala så mycket för en klocka av okänd tillverkare. Jag är dock hyfsat bekant med mannen bakom klockan och jag vet hur extremt ambitiös, professionell och målmedveten han är. Vincent & Scales kommer sannolikt att märkas om ett tag. Han vill verka i det tysta just nu. Han har ju dock sålt fem klockor hittills utan att överhuvudtaget göra någon form av marknadsföring.

Anatta&Watashi gillar detta.
  6. alfie

alfie Stormtrooper

vacker tavla samt en rolig historia bakom, luggarna är lite väl kraftiga enligt mig, annars en trevlig klocka!

7. Anatta&Watashi

Anatta&Watashi Stormtrooper

Från:
    Sthlm
    Det är imponerande.
    Ska bli spännande att se hur dem utvecklas :)

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    IMG_8711.GIF
    Sa någon techno time?

Brutus, N1cklas, Andy7750 och 18 andra gillar detta.
  9. Bottega

Bottega Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Grattis till nya klockan! Fin.

10. Cristian

Cristian X-Wing Pilot

Sorry. Inget för mig men smaken är ju delad :) Det viktiga är att du är nöjd.

Anatta&Watashi och Mikethebike gillar detta.
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    120 timmars kraftreserv är ju riktigt bra!
    Hoppas du blir nöjd med den, med en hi end prislapp motsvarande en JLC eller Blancpain så finns ju väldigt mycket att leva upp till.

Wozzor, Anatta&Watashi och Mikethebike gillar detta.
  12. BarbaBaba

BarbaBaba Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Är det bara jag eller, vart köpte du den?

13. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Köpte direkt av företaget. Finns ingen AD ännu, han har precis fått sina 10 första ex. Firman ligger i Bjärred utanför Lund och jag bor i Lund. Och som sagt, han vill hålla låg profil nu i början.

BarbaBaba gillar detta.
  14. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

För stor, för hög för och för dyr!
    Datumrutan känns för liten.

Kan man pruta på gångreserven? :) tar en med 40h, och betalar bara 1/3 av priset. :)

Anatta&Watashi och Mikethebike gillar detta.
  15. Kiddy

Kiddy Stormtrooper

Från:
    Malmö
    Imponerande med 120h gångreserv. Tyvärr tycker jag tavlan är riktigt tråkig. Finns inget liv i den. Man vill inte titta på den en andra gång.
    Hoppas du känner att dina 86tkr är välspenderade :)

Anders Forsberg, keroro och Mikethebike gillar detta.
  16. keroro

keroro Stormtrooper

Jag tror inte heller jag fattar poängen... Vad är det som särskiljer denna från ett kickstarter projekt där man beställt delar från OEM-tillverkare och satt ihop själv? Verkar inte vara en högre grad på finish och/eller design än ett standard run-of-the-mill kickstarter projekt. Det var kanske inte de bästa bilderna heller men jag hade nog förväntat mig en högre grad av "handpåläggning" överlag på klockan förutom en graverad brygga, med tanke på listpriset.

Men det kanske kommer i framtiden? Även Voutilainen var ju tvungen att börja nånstans...

Echo Delta, Greven, Mikethebike och 1 annan gillar detta.
  17. Greven

Greven X-Wing Pilot

Från:
    Stockholm
    Ambitiöst projekt. Stilren klocka men bandhornen ser på något sätt för långa ut, men det kan vara en synvilla.

Ett helt okänt märke med ett pris som är i mina ögon är alldeles för högt för att gemene man skall våga köpa den. Jag tror inte du betalat fullpris för detta ex, om jag skall vara ärlig. Tror du fått ett rejält kompispris för att göra reklam för den här på Klocksnack.

Men trevligt om projektet blir lyckat.

maximuspro, Wozzor, krosjo och 8 andra gillar detta.
  18. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Visst, det är oerhört mycket pengar för en okänd klocka. Jag tror på projektet men man kan aldrig veta var det tar vägen. Det är väldigt hög finish och kvalitet på uret vilket inte minst certifikatet borgar för. Jag gillar klockan starkt och hoppas givetvis att hela projektet blir lyckat (inte minst för andrahandsvärdet...)

19. RobVintage

RobVintage Stormtrooper

Satan 86lax, har har du rökt på eller!?:D

frasse och Mikethebike gillar detta.
  20. keroro

keroro Stormtrooper

Observatoire de Bescanson testar ju samma parametrar som COSC så de gör ju ingen bedömning om klockan är ett fint hantverk eller ej. Urverket är ju hyggligt, Technotime används av rätt så många andra tillverkare vad jag förstått. Men såklart, utan att känna på klockan IRL så kan vi bara bedöma genom bilderna.

21. Brunleif

Brunleif Stormtrooper

Sitter den verkligen bra på din handled? Ser ut som luggarna svävar utanför din kropp :S Men, huvudsaken du är nöjd och känner att du fått valuta för pengarna. Personligen skulle jag dock aldrig betala 86000kr för denna. Men jag är å andra sidan knappast tilltänkt målbild heller.

22. klocknooben

klocknooben Y-Wing pilot

5+ till lådan!

23. marmot

marmot Stormtrooper

Från:
    Stockholm
    Kul att du är nöjd! Jag tycker den ser lite knepig ut med den udda blandningen av borstade och polerade ytor. Sen tycker jag tavlan och loggan är alltför strama, och minutvisaren har en matt finish som gör att den ser väl platt ut i mina ögon..

24. Mikethebike
    Trådstartare

Mikethebike Ewok

Från:
    Lund
    Ja den är verkligen minimalistisk. Väcker ingen uppmärksamhet, precis som jag vill ha det (i alla fall just nu. Risken är väl stor att man hamnar i klockträsket om man hänger här och habegäret för andra klockor ökar...).

25. DrDre

DrDre X-Wing Pilot

Techno time är det inte alls ngt fel på. Ligger ett rejält steh upp från tex ETA och har urverk ända upp i upp till Tourbillion.

Mikethebike och marmot gillar detta.
  26. Thewatchguy

Thewatchguy Ewok

Priset är ju onekligen satt för högt.

27. Man of the west

Man of the west Rebel soldier

Från:
    Täby
    Med de kraftiga bandhornen på klockan så tror jag den skulle harmonisera bättre på en stållänk, skulle vara kul att se i alla fall

28. TomasBStockholm

TomasBStockholm Y-Wing pilot

Det är något med typsnitten på logo och datum som inte harmoniserar för mig. Men i övrigt gillar jag ambitionen.

29. Echo Delta

Echo Delta AT-ST driver

Från:
    Storbritannien
    Vad exakt motiverar det satta priset?
    Ett ETA-verk kan modifieras till att ha 120H PR, men det känns ändå överflödigt på ett verk som är automatiskt. För 86k så förväntar jag personligen mig lite mer finishering och hantverk i tavla och visare då dessa tyvärr upplevs som ganska billiga.

ozzyozzy och Torsten gillar detta.
  30. Holy diver

Holy diver Y-Wing pilot

Från:
    Sthlm
    Kul klocka men ett väll saftigt pris kanske, ok att det kostat att ta fram och producera små serier men om jag inte missat nåt så kan den inte vara värd många kr i delar?