• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vincent & Scale - nytt svenskt klockmärke

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Grattis till nya klockan! :)

120 timmars kraftreserv är ju riktigt bra!
Hoppas du blir nöjd med den, med en hi end prislapp motsvarande en JLC eller Blancpain så finns ju väldigt mycket att leva upp till.
Visst är det bra men om jag förstått det här med gångreserv rätt så är 120 timmar varken svårt eller dyrt att åstadkomma.

@Echo Delta hann före.
 

frasse

Cartier
Kul med nån som gör lite mer än köper in billiga ur ut från Kina (söner from sweden eller vad det nu hette) och sätter sin logga på den.

Men 86lapp.
Nja skulle kanske ge 13-15tusen för en. Helt okänd tillverkare.
Om dom hade en rolig design.
 

mps

Cartier
Massa kronor för en udda sak.
Kul med uppstickare men lite för enkel för att läggas märket till.
Både namnet och loggan på kronan påminner om kepsar som säljs på Carlings.

Är såld på Sjöö Sandström.
De spelar på det svenska.
Med namnet och även modellnamnen.
Lite strukturer och diskreta designer som gör dem ruggigt tilltalande.
Till prisvärda summor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror inte heller jag fattar poängen... Vad är det som särskiljer denna från ett kickstarter projekt där man beställt delar från OEM-tillverkare och satt ihop själv? Verkar inte vara en högre grad på finish och/eller design än ett standard run-of-the-mill kickstarter projekt. Det var kanske inte de bästa bilderna heller men jag hade nog förväntat mig en högre grad av "handpåläggning" överlag på klockan förutom en graverad brygga, med tanke på listpriset.

Men det kanske kommer i framtiden? Även Voutilainen var ju tvungen att börja nånstans...
Denna är väl klart ett steg upp från de vanliga kickstarterprojekten? Vad skiljer sedan det aktuella uret från tex Sjöö Sandström?
 

frasse

Cartier
Denna är väl klart ett steg upp från de vanliga kickstarterprojekten? Vad skiljer sedan det aktuella uret från tex Sjöö Sandström?
Design. Beprövad kvalitet. Pris ser ut som en klocka man köper på Coop eller ica där man köper elektriska tandborstatandborstar osv. Men pris som en dyrare rolex. En Sjöö kostar hälften ofta och är betydligt snyggare och exlusivare material.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Design. Beprövad kvalitet. Pris ser ut som en klocka man köper på Coop eller ica där man köper elektriska tandborstatandborstar osv. Men pris som en dyrare rolex. En Sjöö kostar hälften ofta och är betydligt snyggare och exlusivare material.
Design är subjektivt, Sjöö Sandtröm har ingen med samma spec för halva priset, Exklusivare material i SS?
 

frasse

Cartier
Design är subjektivt, Sjöö Sandtröm har ingen med samma spec för halva priset, Exklusivare material i SS?
Hittar bra mycket finare för 43lapp hos Sjöö. Tycker du en klocka som ser ut som en mindre version av de stora vita klockorna som sitter uppe på statliga myndigher och skolor är snyggt? Köp en VISA klocka på Elgiganten så har du samma stil
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst, det är oerhört mycket pengar för en okänd klocka. Jag tror på projektet men man kan aldrig veta var det tar vägen. Det är väldigt hög finish och kvalitet på uret vilket inte minst certifikatet borgar för. Jag gillar klockan starkt och hoppas givetvis att hela projektet blir lyckat (inte minst för andrahandsvärdet...)
Tror du behöver ta bättre bilder för finishen ser högst medioker ut. COSC finns ju även det på hyfsat billiga klockor.

För 86 papp kan du köpa en Arnold And Son där varenda del i hela urverket, även de som inte är synliga när urverket är ihopsatt är finisherade för hand. Även om du fick 40% rabatt så skulle jag kalla din klocka dyr utifrån den finish dina bilder visar. Så, nya bilder vore nog bra.
Grattis till nya klockan! :)

Visst är det bra men om jag förstått det här med gångreserv rätt så är 120 timmar varken svårt eller dyrt att åstadkomma.

@Echo Delta hann före.
Och man kan köpa en tourbillon för 10 papp. Frågan är ju dock hur man når 120hrs eller hur man lyckas få en tubbe att prestera. Hur man än vänder på det tycker jag dock att både 120hrs och tubbe är cool.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Precis som krämbulle säger blir man ju nyfiken på vad detta är för något eftersom det är helt okänt och verkar vara något mer än bara katalog-klocka från Kina. Själva klockan känns lite för grovhuggen för min smak men kan se att det finns saker att gilla.
 

Blue Note

Omega
Kul med nya projekt, men jag undrar vad som är V&S USP? En sak om den varit i någon ädelmetall för det priset, men i stål? Känns som att skaparen är ute och cyklar, men jag hoppas jag har fel!
 

Mikethebike

Breitling
Det här var oerhört fascinerande.

Vill veta mer om både klocka och företag! Ser fram emot fortsättning.
Jag är ju inte särskilt tekniskt kunnig men vad gäller hantverket och finishen på klockan så vet jag att delarna (som han gör hos samma tillverkare som en del av de stora märkena använder) är bearbetade och handpolerade innan montering. Huset är också borstat och polerat för hand. Huset är gjort i ett stycke alltså inkl. bandhornen vilket tydligen innebär att det blir svårare att polera de blanka ytorna på hornen.

Jag gissar att tillverkaren så småningom, på något sätt, kommer med mer information. Det är ju alldeles nyligen han tillverkat och certifierat sin första serie om 10 klockor.

Jag har haft klockan nu i snart två veckor och är fortfarande riktigt nöjd:)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag är ju inte särskilt tekniskt kunnig men vad gäller hantverket och finishen på klockan så vet jag att delarna (som han gör hos samma tillverkare som en del av de stora märkena använder) är bearbetade och handpolerade innan montering. Huset är också borstat och polerat för hand. Huset är gjort i ett stycke alltså inkl. bandhornen vilket tydligen innebär att det blir svårare att polera de blanka ytorna på hornen.

Jag gissar att tillverkaren så småningom, på något sätt, kommer med mer information. Det är ju alldeles nyligen han tillverkat och certifierat sin första serie om 10 klockor.

Jag har haft klockan nu i snart två veckor och är fortfarande riktigt nöjd:)

Kul att du är nöjd! Det är det allra viktigaste med alla ur enligt mig! :)

Och roligt att du delar med dig av dina intryck! Och framförallt tycker jag det är kul att någon fordon egen väg och köper något de gillar och inte det man 'ska' köpa.

Ser verkligen fram emot mer information från firman/urmakaren/skaparen!

De allra flesta boetter (inte hus ;) ) är dock gjorda i ett stycke inklusive bandhornen. Alla polerar och borstar dock inte för hand längre...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag är ju inte särskilt tekniskt kunnig men vad gäller hantverket och finishen på klockan så vet jag att delarna (som han gör hos samma tillverkare som en del av de stora märkena använder) är bearbetade och handpolerade innan montering. Huset är också borstat och polerat för hand. Huset är gjort i ett stycke alltså inkl. bandhornen vilket tydligen innebär att det blir svårare att polera de blanka ytorna på hornen.

Jag gissar att tillverkaren så småningom, på något sätt, kommer med mer information. Det är ju alldeles nyligen han tillverkat och certifierat sin första serie om 10 klockor.

Jag har haft klockan nu i snart två veckor och är fortfarande riktigt nöjd:)
Kul att du är nöjd :) Släng gärna upp lite fler bilder. Fast du startade tråden 27/12 och det är en vecka exakt idag ;) Tiden går fort när man har roligt :D
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Tycker inte 86k verkar märkligt, taget i sitt sammanhang. Borträknat skatt och kostnader handlar det om att lyfta en man och hans vision, inte att göra bästa möjliga deal på en fabriksproducerad cool dinka. Jämför med att beställa en skulptur av en konstnär (ofta dyrt) som då ändå sällan blir rik på det.

Till klockan dock, gillar koncept och form, men skulle gärna se en intressantare tavla. Ett minimalt och tekniskt formspråk behöver inte betyda avsaknad av detaljer. Känns för platt för mig.

Totalt sett, tumme upp för det här projektet!
 

Mikethebike

Breitling
Kul att du är nöjd :) Släng gärna upp lite fler bilder. Fast du startade tråden 27/12 och det är en vecka exakt idag ;) Tiden går fort när man har roligt :D
Tog lite nya bilder idag. I alla fall något bättre än iPhone-bilderna tror jag.
V&S-2.jpg
V&S-6.jpg
V&S-9.jpg
V&S-12.jpg
V&S-15.jpg
V&S-17.jpg
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Var inne på ICA i Bjärred Centrum. Där det tidigare låg en sushi-bar ligger numera v&s showroom! Det såg ut som om självaste Vincent var inne och "finisherade" eller ngt. Hade dock med mig dottern så det blev inget knackande på dörren/fönstret.
IMG_2633.JPG
IMG_2634.JPG


Gällande klockan är det inte riktigt min stil. Precis som många skriver så finns det mkt i det prisspannet. Därmed inte sagt att det är för mkt pengar. Loggan på rotorn såg dock lite "påklistrad" ut. Utan att se klockan irl är det svårt att jämföra med andra ur i den spannet.
Hoppas han lyckas.
Nästa gång knackar jag på och återkommer här.
 

BoEtt

Rolex
Kul projekt hoppas att han lyckas! Det är flera delar som är snyggt, men som flera antyder tavlan, visarna känns lite för diskreta.
Sen är priset för högt för min del, för de pengarna hade jag valt nåt helt annat.

Hoppas att han lyckas, kul med folk med idéer och som brinner för det de tror på.
 
Topp