• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vindsfynd: Vintage Seiko Chronograph

egbert

Panerai
Efter dagens middag, bestående av blodpudding med bacon och rårörda lingon, var det dags att fälla ut vindstrappan för att bege sig upp och hämta resväskorna inför lördagens avfärd till Alicante.
Väl däruppe hejdade jag mig en stund för att se om jag inte kunde rota rätt på någon av min ungdoms klockor som jag visste låg i någon kartong. Till min glädje slog jag hackan i guldådern på första försöket. Bland annat fann jag denna lilla gynnare. Jag bar den något år när jag var runt 20 bast, jag tror att min far har haft den som vardagsbeater på 60/70-talet nångång. Trots att den legat still i 20 år tickade den igång direkt när jag drog upp den ett par varv. Kronograffunktionen verkar också fungera perfekt.

Tavlan lyder: Seiko Chronograph, Diashock 21 Jewels
På baksidan står det i cirkel: Seiko, Water proof 30, SS, 5717-8990
och i mitten av cirkeln är det en sjöhäst med nummer 5100297 under.
Bredd: Ca 37 mm exkl. krona
Höjd: Ca 13 mm
Luggar: 18 mm
Krongraffunktion: Opereras med en och samma knapp för start/stopp/nollställning.
Vridringen är utan snäpplägen och ganska trög.

Någon som vet lite mer om denna klocka? (Jag ska googla på den, men vore ju trevligt att få fram lite från forumets samlade expertis. Det verkar ju finnas gott om Seiko-fantaster :)).

IMG_2612.JPG


Strapen var ett jäkla mög - klipptes omgående bort med sekatören.
IMG_2615.JPG


Tandborste och Yes för lite grovrengöring...
IMG_2619.JPG


Autosolen för lite snabbt bling...
IMG_2618.JPG


...och så sonens klädmärkningspenna för att bättra på svärtan i siffrorna på vridringen.
IMG_2629.JPG


Resultatet efter min lilla snabb-makeover:
IMG_2628.JPG


IMG_2622.JPG

Tänkte ge denna en chans på min handled. Ett mörkgrönt nato skulle sitta som en fläskläpp på denna klocka, känner jag. Om den over all känns för liten så kanske den får bli min frus sommarklocka, hon har redan visat intresse och tycker att jag ska köpa ett "pastelligt" band till den...

Tack för intresset!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Wow, jag tyckte den var riktigt tilltalande.
Hoppas någon kan berätta lite mer om den.
/j
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Kul "fynd"! Hoppas det framkommer massa info om den. :)

Som en klok man sa till mig idag: om man fick fri tillgång till bortglömda och undanlagda klockor i folks hem från Ystad till Haparanda skulle man vara ekonomiskt oberoende resten av livet och några generationer framåt.
 

egbert

Panerai
Med så många fina ord om denna klocka känner jag att jag nog vill lägga lite kärlek på den. Den tickar ju på så jäkla fint nu, men bör jag ge fan i att låta den gå utan att ha servat den först? Vem lämnar jag i så fall in den till? Tips mottages tacksamt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men fy fan. Det där är världens första kronografklocka. Verkar vara i grymt bra skick dessutom. KS seikokronografexpert klockodile kan allt om de där.

Och ja, serva den omgående!
Känner mig sjukt avis just nu. :)
 
Topp