• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viner

Roxen

Cartier
Hej,

Då jag förmodar att vissa här, förutom att vara klock-connoisseurer och skohysteriker hyser ett intresse för goda viner, vänder jag mig till er för lite hjälp. Själv är jag nämligen riktigt novis!

Jag fick för några år sedan tre flaskor vin av min pappa, och undrar vad jag bör göra med dem. Tilläggas bör att jag dels är student, dels inte särskilt hänförd av vin, varför alternativet att dricka vinerna är uteslutet. Därav - bör de lagras för en eventuell värdeökning, eller kan jag lika väl sälja dem vidare? Nedan är pavorna:

Chateau Margaux -05
Chateau Mouton Rothschild -05
Chateau La Mission Haut-Brion -05

Samtliga om 750ml vardera.

Tack! :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Alla tre är bra och 2005 är väl helt okej för Bordeaux. Lägg dom hos ett lagringshotell om du inte kan lagra bra själv. (Temperatur, ljus, vibration är viktiga faktorer)

Edit: det är inte frågan om att inte lagra eller lagra, snarare är frågan hur du kan lagra. Alla tre men särskilt Margauxen är knepig att dricka nu skulle jag säga.
 

max

Dancing Queen
Antar att din far har en riktig källare om han ger dig sånna viner, be att få förvara dem där.
De blir drickmogna samtidigt som du :p

Att sälja så fina presenter från sin far är inte ok, du kommer uppskatta dem förr eller senare, lagra i vibrationsfri och temperaturjäm plats, gärna vinlagringsskåp eller vinkällare.
Lägg dem inte i en vinkyl!!

Osäker på margauxen men de andra två skulle jag säga att du kan spara till 2030 eller kanske tom 2040
 

Jonaz

Rolex
Som ren spekulation är de inte värda mycket då samlare önskar hela obrutna lådor. Lägg dem mörkt med jämn temperatur och plocka fram dem om 7-10 år...


iPhone | Tapatalk
 

Roxen

Cartier
Jonaz, hur definierar du "inte värda mycket"? Menar du att de kan vara mindre värda än när de köptes? Som sagt, är okunnig...
 

Sond

Patek
Att sälja så fina presenter från sin far är inte ok, du kommer uppskatta dem förr eller senare, lagra i vibrationsfri och temperaturjäm plats, gärna vinlagringsskåp eller vinkällare.
Lägg dem inte i en vinkyl!!
Håller helt med på första men ställer mig förvånad till det sista..? Det beror väl på..? Eller..? Kan du utveckla?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
När vi ändå är inne på ämnet... Bjussar på en bild av provsmakning av en 1898 Ch. Lafite Rothschild!

IetKsYS.jpg

iSPOIsT.jpg

kYX2779.jpg



Roxen kanske självklart men lägg flaskorna ned så att korken hålls fuktig av vinet och inte torkar och oxiderar vinet. :)

Håller helt med på första men ställer mig förvånad till det sista..? Det beror väl på..? Eller..? Kan du utveckla?

Vibration...
 

max

Dancing Queen
Håller helt med på första men ställer mig förvånad till det sista..? Det beror väl på..? Eller..? Kan du utveckla?
Ska han lagra vinerna i säg 20år så lämpar sig inte en vinkyl då de är till för kortlagring, för att ha flaskor till hands i serveringstemp. En lightversion för folk som dricker vin men inte lagrar. Motorn brukar ej vara vibrationsfri, alltså inte upphängd så att skåpet skakas och därav vinerna.

Vinlagringsskåp används till långlagring, vibrationsfria, solid dörr och stabilare hyllor.
 

Sond

Patek
Ska han lagra vinerna i säg 20år så lämpar sig inte en vinkyl då de är till för kortlagring, för att ha flaskor till hands i serveringstemp. En lightversion för folk som dricker vin men inte lagrar. Motorn brukar ej vara vibrationsfri, alltså inte upphängd så att skåpet skakas och därav vinerna.

Vinlagringsskåp används till långlagring, vibrationsfria, solid dörr och stabilare hyllor.

Okey, jag räknar in vibrationsfria i vinkyl. Och de fungerar att lagra i enligt mig. Även bättre i de med solid dörr, men de kan jag köpa att de inte kallas vinkyl..:)
 

Chattras

Cartier
Om du vill få ett hum om vad dina flaskor är värda kan du kolla på http://www.wine-searcher.com/. Dock är priserna ex svensk alkoholskatt och moms. Alkoholskatten är bara 16kr på en flaska vin så det är lite skit samma på så dyra viner men momsen kan ju lätt bli en del.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Gustav Adolf Schmitt (6003) har blivit något utav husets riesling, rekommenderas varmt! Någon som har tips på liknande spännande rieslings att testa?
 

shorepower

Breitling
Hej,

Då jag förmodar att vissa här, förutom att vara klock-connoisseurer och skohysteriker hyser ett intresse för goda viner, vänder jag mig till er för lite hjälp. Själv är jag nämligen riktigt novis!

Jag fick för några år sedan tre flaskor vin av min pappa, och undrar vad jag bör göra med dem. Tilläggas bör att jag dels är student, dels inte särskilt hänförd av vin, varför alternativet att dricka vinerna är uteslutet. Därav - bör de lagras för en eventuell värdeökning, eller kan jag lika väl sälja dem vidare? Nedan är pavorna:

Chateau Margaux -05
Chateau Mouton Rothschild -05
Chateau La Mission Haut-Brion -05

Samtliga om 750ml vardera.

Tack! :)

Hej

Kanske lite sent svar. Kommer från finewines.se och har sneglat lite på ert forum. Förutom en Rolex Submariner så har jag inte lyckats komma så djupt ner i klockvärlden som de flesta av er. Spenderar dock en del tid på vin

Du har fått tre riktigt bra flaskor. Om du inte tänker dricka dem så föreslår jag att du säljer dem direkt. Tråkigt med så bra viner men om du inte uppskattar dem så gör du inte. Ju längre tid som går där de har oklar lagring, desto mer kommer det påverka priset. Klart att gamla flaskor är eftertraktade men utan att veta hur de lagrats blir det en chansning.

Du kan sälja i Sverige om du vill. Stadsauktion kör på uppdrag av vårt kära monopol auktioner av vin. Tyvärr får vi ju med nuvarande lagstiftning inte sälja vin mellan privatpersoner så det finns "inga" andra sätt.

/Anders

PS. Angående wine-searcher. Tänk på att priserna där är handlarpriser, dvs de ska tjäna pengar.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hej

Kanske lite sent svar. Kommer från finewines.se och har sneglat lite på ert forum. Förutom en Rolex Submariner så har jag inte lyckats komma så djupt ner i klockvärlden som de flesta av er. Spenderar dock en del tid på vin

Du har fått tre riktigt bra flaskor. Om du inte tänker dricka dem så föreslår jag att du säljer dem direkt. Tråkigt med så bra viner men om du inte uppskattar dem så gör du inte. Ju längre tid som går där de har oklar lagring, desto mer kommer det påverka priset. Klart att gamla flaskor är eftertraktade men utan att veta hur de lagrats blir det en chansning.

Du kan sälja i Sverige om du vill. Stadsauktion kör på uppdrag av vårt kära monopol auktioner av vin. Tyvärr får vi ju med nuvarande lagstiftning inte sälja vin mellan privatpersoner så det finns "inga" andra sätt.

/Anders

PS. Angående wine-searcher. Tänk på att priserna där är handlarpriser, dvs de ska tjäna pengar.

Kul att se en representant från finewines.se! Hej!

Kul att du kom hit och delade med dig av lite kunskap. Du får gärna fortsätta med det, vi är många som är intresserade i vinväg, eller åtminstone större konsumenter hehe... :hungry:
 

shorepower

Breitling
Kul att se en representant från finewines.se! Hej!

Kul att du kom hit och delade med dig av lite kunskap. Du får gärna fortsätta med det, vi är många som är intresserade i vinväg, eller åtminstone större konsumenter hehe... :hungry:

Absolut. Vet att det finns lite andra från finewines.se här. Intresset för kvalitet slår igenom på fler områden än bara vin :).

Tveka inte att skriva lite frågor om ni vill på finewines.se Vi har märkt att många tvekar då det kan bli lite väl nödigt ibland kring vin men det behöver det inte vara. Alla är inte som Carl-Jan :)


Vi har en gästlåda för de som vill fråga något. Be bara inte om mest prisvärda Bag-in-Box :)
 

Patrick F

Breitling
Det är klart att du kan sälja vinet till en privatperson. Att det inte kanske är helt lagligt är en annan femma men knappast något grovt brott om personen är över 20 å., kontakta mig så köper jag dem på studs. ;)
 
Topp