• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Jag tror det. Air King är en cool modell och den är väl automatiskt om jag inte missminner mig? Men, borde nog skriva ca 15 istället för 15+.
Hade span på Air King för några år sedan, tyckte de låg på 15 redan då, kanske med länk och lite lull-lull i o f s. Har inte tittat jättemycket på sistone men jag skulle säga att 15 är helt ok för den där. Tillsnyggad men i generellt fint skick exteriört åtminstone. Jag tycker fortfarande Air King är en cool modell, snarast underskattad skulle jag säga. 5500 är rätt ref dessutom.
@Ludwig Wittgenstein
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex

JohanHLM

Rolex
Usch, den ser inte bra ut heller...

Overkligt, guld på stål och taskiga bilder, ändå uppe i de pengarna?!

Känns som Seamaster 30 och 600 procentuellt sett stuckit iväg rejält de senaste åren.
Tror jag gav runt 3,5-4K för min NOS 600 för några år sedan vilket då kändes som normalpris för en i toppskick. Har använt den några gånger sedan dess så det finns väll numera några tunna hairlines.
Inte för att jag ska sälja men det vore roligt att veta vad man skulle få för denna med box, läder och spänne från Omega?
IMG_0650.JPG
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Känns som Seamaster 30 och 600 procentuellt sett stuckit iväg rejält de senaste åren.
Tror jag gav runt 3,5-4K för min NOS 600 för några år sedan vilket då kändes som normalpris för en i toppskick. Har använt den några gånger sedan dess så det finns väll numera några tunna hairlines.
Inte för att jag ska sälja men det vore roligt att veta vad man skulle få för denna med box, läder och spänne från Omega?
IMG_0650.JPG
Har de verkligen det? Tycker fortfarande dem brukar sluta runt 3000. Nu har väl iofs klockan i auktionen svart tavla vilket är lite mer åtråvärt (om ej omålad), men den summan hoppas och tror jag måste vara en avstickare mot det normala?!
 

DrKlocka

Audemars
Har de verkligen det? Tycker fortfarande dem brukar sluta runt 3000. Nu har väl iofs klockan i auktionen svart tavla vilket är lite mer åtråvärt (om ej omålad), men den summan hoppas och tror jag måste vara en avstickare mot det normala?!
Det känns väldigt knepigt, men det är ju sällan "klocksamlare" som köper dem för de priserna. Okunniga som tycker den ser "fantastisk" ut. Den ser ju riktigt bra på bilderna om man har ett otränat öga. Kikar man närmare så finns det helt klart brister. Går det ens att hitta en skarp kant på den där? Ser totalt sönderpolerad ut med en amatörtrissa.
 

JohanHLM

Rolex
Har de verkligen det? Tycker fortfarande dem brukar sluta runt 3000. Nu har väl iofs klockan i auktionen svart tavla vilket är lite mer åtråvärt (om ej omålad), men den summan hoppas och tror jag måste vara en avstickare mot det normala?!
Jag har inte hållit superkoll men de jag kikat på denna modellen men de auktioner jag följt har riktigt risiga gått runt 3k och bra skick utan orginalläder runt 5-6k. Har som sagt var inga planer på att sälja och på så vis har det ingen betydelse men bara för 2-3 år sedan kunde man få en risig för 1,5k och en bra skick för 3k. Ingen jätteprisskilland men 100% på den tiden får väll
ses som en bra procentuell ökning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har inte hållit superkoll men de jag kikat på denna modellen men de auktioner jag följt har riktigt risiga gått runt 3k och bra skick utan orginalläder runt 5-6k. Har som sagt var inga planer på att sälja och på så vis har det ingen betydelse men bara för 2-3 år sedan kunde man få en risig för 1,5k och en bra skick för 3k. Ingen jätteprisskilland men 100% på den tiden får väll
ses som en bra procentuell ökning.
Jag tycker inte att jag sett de priserna (runt 5 och lite över) för annat än som du säger väldigt fina objekt (byrålådsfynd som sällan använts). Vanliga fina bruksex med vanliga ljusa tavlan tycker jag fortfarande brukar sluta runt 3 - 3,5 om inte automatiska.

Kan dock ha fel, kanske de ex jag sett varit till nästan fyndpriser. :)
 

JohanHLM

Rolex
Jag tycker inte att jag sett de priserna (runt 5 och lite över) för annat än som du säger väldigt fina objekt (byrålådsfynd som sällan använts). Vanliga fina bruksex med vanliga ljusa tavlan tycker jag fortfarande brukar sluta runt 3 - 3,5 om inte automatiska.

Kan dock ha fel, kanske de ex jag sett varit till nästan fyndpriser. :)

Det är säkerligen jag som kikat på fel annonsplatser i jämförelse. Tittade för skojs skulle på tidigare sålda på Tradera och det var svårt att hitta någon 600 under 3k oavsett skick. Där är det nog betydligt mindre skillnad mellan en i toppskick och en i dåligt skick. På ex. Kaplans och Bukowskis inbillar jag mig att de som varit i toppskick gått för minst 5k inkl. prov.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Overkligt, guld på stål och taskiga bilder, ändå uppe i de pengarna?!

Säger emot dig på en punkt - Bilderna.

För att vara en Tradera-annons så är dessa ju löjligt säljande. Klockan ser tokläcker ut och det är nästan så att jag glömmer att kika på detaljerna.
Men visst, för att få fram de senare kunde hen tagit lite annorlunda bilder. Men då hade vederbörande heller inte fått 9300kr. ;)

Detta är säkert ingen klocka som gått till någon klockintresserad, utan snarare till någon som är lite med på Omega-hypen och som blivit kär i bilderna.
 

JB_XII

Rolex
Rolig diskussion här :) Jag har ju spenderat lite tid nu det senaste på tradera, och det vimlar av vintage omega där.
Jag är själv ute efter en dressklocka och lite åt detta hållet.
Kan någon tipsa mig om en viss modell? Urverk? Kanske till och med en bra prisbild? Utifrån tidigare inlägg så verkar de vara ovanligt högt prissatta just nu?

Nån kanske till och med känner till en bra annons ute just nu eller ännu bättre, har ett exemplar till övers? :)
 

Psykel

Patek
Säger emot dig på en punkt - Bilderna.

För att vara en Tradera-annons så är dessa ju löjligt säljande. Klockan ser tokläcker ut och det är nästan så att jag glömmer att kika på detaljerna.
Men visst, för att få fram de senare kunde hen tagit lite annorlunda bilder. Men då hade vederbörande heller inte fått 9300kr. ;)

Detta är säkert ingen klocka som gått till någon klockintresserad, utan snarare till någon som är lite med på Omega-hypen och som blivit kär i bilderna.
Du har helt rätt där! Jag har köpt en och annan riktigt fin klocka på tradera för kaffepengar tack vare asdåliga foton. En Tissot Antimagnetique som var så dåligt fotad att man knappt kunde urskilja var det ens var för märke, till exempel. Tillverkad 1942, grymt skick och går perfekt för ca 60kr. Dom brukar gå för 800+ på tratten oftast.
 

Patrik J

Rolex

Rätt kass urtavla med konstig lume. Kass bezel och tydliga spår av amatörpolering, annars trevlig i övrigt :)

Jag tycker den ser skarp ut, kan du visa en bild där man ser amatörpoleringen? :)

Ser mer välanvänd än polerad ut. Hur som helst är en pre-moon-69 med DON-bezel givetvis åtråvärd. Skulle gärna äga den.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Brunleif

Panerai
Inte? Ommålad tavla? (hade det lite på känn) Men spontant såg den kul ut.

Teach me! :)
Haha nej jag har inte en aning, men tyckte den såg hemsk ut!
Kan inte tro att något dylikt lämnat en Omega fabrik.
Lumen är alldeles utsmetad, kan tänka mig att den är applicerad med typ en fettspruta.
Sen tycker jag sällan att den där typen av kulör på en Omega-tavla verkar vara korrekt när de som faktiskt kan något har synpunkter
 

Sjobedan

Rolex
Haha nej jag har inte en aning, men tyckte den såg hemsk ut!
Kan inte tro att något dylikt lämnat en Omega fabrik.
Lumen är alldeles utsmetad, kan tänka mig att den är applicerad med typ en fettspruta.
Sen tycker jag sällan att den där typen av kulör på en Omega-tavla verkar vara korrekt när de som faktiskt kan något har synpunkter

Var tvungen att kolla igen, och jo, får hålla med dig. Lumen har även en lite märklig färg?
 
Topp