• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Vintage-bubblan"

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En intressant tråd på VRF om hur priserna just nu drivs upp artifitiellt av folk som investerar spekulativt på klockor. Rätt läsvärt och något som är rätt skrämmande och sorgligt i mina ögon.

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1457878370/last-1457996265/View+All

Vad tror ni? Fortsätter priserna spikrakt uppåt eller har vi nått en nivå där toppex säljs till fantasipriser och där prisförväntningarna på vanliga klockor är för höga så att det blir svårt att sälja klockor för oss vanliga dödliga? Och framförallt; snudd på omöjligt att hitta fina ex till något så när rimliga priser..
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Framförallt är det den sista delen i det du skriver som gör livet svårt för mig:/
Att hitta fina ex. till rimliga priser börjar bli löjligt svårt.
Jag är t.ex. väldigt picky med tavla och visare men kan ta att boett inte är i helt opolerat skick, den får gärna ha lite brukscharm och refen är rätt. Tyvärr har även mellan- och det lägre spannet av kvalitet på vintage klivit upp rejält i pris.
Hyffsad kvalitet är dyrt idag, top notch är galet osv.
Jag tror inte det kommer fortsätta spikrakt upp över banan, däremot tror jag vissa unika objekt som finns i väldigt begränsad upplaga och är lite av graaler för flertalet kommer fortsätta sin skenande kurva uppåt.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Framförallt är det den sista delen i det du skriver som gör livet svårt för mig:/
Att hitta fina ex. till rimliga priser börjar bli löjligt svårt.
Jag är t.ex. väldigt picky med tavla och visare men kan ta att boett inte är i helt opolerat skick, den får gärna ha lite brukscharm och refen är rätt. Tyvärr har även mellan- och det lägre spannet av kvalitet på vintage klivit upp rejält i pris.
Hyffsad kvalitet är dyrt idag, top notch är galet osv.
Jag tror inte det kommer fortsätta spikrakt upp över banan, däremot tror jag vissa unika objekt som finns i väldigt begränsad upplaga och är lite av graaler för flertalet kommer fortsätta sin skenande kurva uppåt.
+1
 

pederr

Cartier
Det är för det första trist när t ex klockor blir ett placeringsalternativ, men det tycker jag förstås mest för att jag inte är med på tåget. Förutom att mycket att mycket blir ouppnåeligt drar det till sig folk med mer rymligt samvete, tänker på fakes, frankens e t c. Om det sedan är en bubbla - tror inte det generellt sett i a f - resonerar som (@Weasel).
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Ni som har varit med ett tag
Har inte priserna på vintage stigit extra mycket sen valutans koppling ändrades förra året ? Känns som det gjorde att många började köpa dyrare för att inte missa tåget och det beteendet fortsätter då man gärna vill äga men inte vara försent ute innan det blir för dyrt
Kan känna igen mig i det iallafall
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
När man sparat ihop till nått då är plötsligt klockan 15k dyrare. Det tar ju aldrig stopp. Man får ju börja köpa nytt istället snart :/
 

Fabian

Patek
2-Faktor
jag tycker det märks väl när kompisar som aldrig varit intresserade av klockor blir sugna på att köpa vintage. De saknar kunskap och ett intresse för klockor i allmänhet och vintage i synnerhet men ändå är bestämda över vad de vill ha - en statusmarkör som man inte förlorar pengar på. Självklart är det sällan klockor i det högre segmenten som framgår i inlägget på VRF men jag finner trenden ändock lustig.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En intressant tråd på VRF om hur priserna just nu drivs upp artifitiellt av folk som investerar spekulativt på klockor. Rätt läsvärt och något som är rätt skrämmande och sorgligt i mina ögon.

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1457878370/last-1457996265/View+All

Vad tror ni? Fortsätter priserna spikrakt uppåt eller har vi nått en nivå där toppex säljs till fantasipriser och där prisförväntningarna på vanliga klockor är för höga så att det blir svårt att sälja klockor för oss vanliga dödliga? Och framförallt; snudd på omöjligt att hitta fina ex till något så när rimliga priser..
Har läst tråden. Har också under flera år följt hur några "tongivande experter" utvecklat sitt språk, utifrån det som i botten handlar om att generera affär för sig själv. Kan notera ett tydligt haussande av olika modeller, där kappan vänds efter vinden, när vinden inte går att påverka.

Har för egen del tröttnat något på en av mina favoriter (Rolex) just av detta skäl. Kollar på annat nu. Sånt som väcker känslor hos mig.
 

poormans

Rolex
klart det är en bubbla, frågan är väl mest hur känslig marknaden är när den väl spricker, gemene man som har ett genuint intresse och köpt kanske 2-3 klockor som de använder och gillar och inte måste sälja någon av dem för att amortera på huset är nog inte så känsliga om priserna backar lite
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
- - ett gott tecken på det är när gränser för vad som är vackra ur i bra skick, flyttas till att ur som egentligen är skrot och skräp bedöms som - härlig patina, fin tavla och så vidare..

Jävligt trist attityd och skumt resonemang att påstå att man inte är genuint intresserad av klockor för att man även gillar slitna och patinerade klockor (gillar även klockor i mint). Du får försöka fatta att folk tycker olika och att de flesta inte uppskattar ommålade tavlor till exempel...

Föredrar personligen oftast "fint" patinerade klockor (vilket är jävligt subjektivt) framför rena ruiner även om dessa även kan kittla mina sinnen oerhört mycket.
 
Kan inte tänka mig att det fortsätter att stiga i samma takt som det gjort de senaste året/åren då det någonstans borde börja ta stopp för folk. Sen kan det nog vara så att för fina ovanliga objekt så kan det nog ticka på framöver också men överlag så avstannar det nog skulle jag tro. Själv har jag nyss handlat på mig en gammal Tudor sub som man ju kunde köpt till halva priset för något år sedan men räknar inte med att denna ska stiga något vidare i värde mot vad jag gett, är glad om den bara behåller värdet :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
11s178
 

happyclock

Breitling
Tycker mig se att detta fenomen även på andra varor än klockor. Tror att folk i allmänhet börjat bli mer intresserade av kvalitét, hantverk och kanske då till viss del diversifiering av sina investeringar. Detta tillsammans med en svag krona gör att priserna har stigit en del.
Perfekt tillfälle för alla som tror att bubblan spricker att sälja dyrt idag och köpa billigt imorgon.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
En intressant tråd på VRF om hur priserna just nu drivs upp artifitiellt av folk som investerar spekulativt på klockor. Rätt läsvärt och något som är rätt skrämmande och sorgligt i mina ögon.

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1457878370/last-1457996265/View+All

Vad tror ni? Fortsätter priserna spikrakt uppåt eller har vi nått en nivå där toppex säljs till fantasipriser och där prisförväntningarna på vanliga klockor är för höga så att det blir svårt att sälja klockor för oss vanliga dödliga? Och framförallt; snudd på omöjligt att hitta fina ex till något så när rimliga priser..

Alla investeringar som relaterar till affekt är extra känsliga för nedgångar i ekonomin, s s antikviteter, konst, bilar, smycken, samlar objekt e t c. Dessa värden har drabbats hårt vid generella nedgångar;t ex vid finanskrisen 2008 sjönk dessa värden kraftigt.
Det verkar som vintageur nu på allvar ingår i den här "portföljen". Så den som vill köpa ett dyrt high end vintageur kan nog tjäna på att snegla på konjunkturklockan.

Men å andra sidan; hur kul är det..? :(
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så länge fler och fler intresserar sig för klockor kommer priserna fortsätta uppåt, sen när det avtar så kommer priserna dyka.
Jag köper inga klockor som långsiktiga investeringar, jag använder mina klockor. Skulle det dyka inom överskådlig framtid så blir det åtminstone bra anekdoter att berätta hur mycket man betalade för klockorna och hur det var mitt uppe i "klock-bubblan" :p
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kanske lite fel tråd men, om England drar sig ur EU. Vad tror ni händer då med priserna på klockor?
 
Topp