Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage eller ej?

Diskussion i 'Vintage' startad av Janne b, 9 november 2012.

1. Janne b
    Trådstartare

Janne b Torpare

Kan man räkna en "batteriklocka" som vintage? Eller måste det vara en gammaldags driven. Är en enkel gammal Omega en vintage, detta trots att den kanske var den mest vanliga på tiden den begav sig. En femtiotalsre IWC blott 30 mm bred, är detta någonting att ha även om den förmodligen kan kallas vintage.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      492,2 KB
      Visningar:
      511
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      338,3 KB
      Visningar:
      509
    • image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      538,3 KB
      Visningar:
      508
  2. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Underbar gammel-IWC du har där, angående begreppet vintage så finns det lika många definitioner som medlemmar på KS. :) Du hittar en del av dem i denna tråd: viewtopic.php?f=7&t=73
    Har du bild på verket på din gammel-IWC?

3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Vintage eller ej?

Merriam-Websters definition av adjektivet vintage öppnar för högst personliga tolkningar. "...of old, recognized and enduring interest, importance or quality..." Det står inget om att konsensus behövs! Men jag har själv undrat var gränsen går i tid, dvs räknas en SMP från -99 som vintage? Jämför med antik, där är det lättare! :)
    http://i.word.com/idictionary/vintage

4. Janne b
    Trådstartare

Janne b Torpare

Nej tyvärr har jag ingen bild på verket. Är inte så kunnig att jag skulle våga mig på att öppna klockan, möjligen byta srmband :D
    Klockan ägdes av min far som köpte den i början av 50-talet. Jag utgår ifrån att den är helt i original, möjligen att glaset blivit bytt vid ett tillfälle. Personligen tycker jag den är för liten för att en stor stark tuff karl skall bära den, runt 30-31 mm. Nåväl, modet ändrar sig kanske, men ibland undrar jag om jag skulle sälja den. Kan den vara värd någonting?
    JB

5. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Är det inte,25 år,gammal för att räknas för Vintage ?

6. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Finns ingen fastställd definition och jag tycker det inte är så våldsamt viktigt heller. Däremot är det värdeladdat då begreppet (till skillnad från "begagnad", "omodern" eller "otidsenlig") faktiskt innebär att det är något positivt med föremålets ålder (som särskiljer det från nyare) - vin, som väl får sägas vara där begreppet härstammar från, är ju typexemplet på det.

Jag hade inte höjt på ögonbrynen om det hade stått "vintage" i beskrivningen för någon av klockorna. Utan tvekan kan en batteridriven klocka vara det.