• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage eller inte? En intressant "Service"-historia

Fabian

Patek
2-Faktor
För lite mindre än ett år sedan var jag på plats på Borneo - både en extremt smutsig men också otroligt vacker ö. Medan vännerna dök bland havets botten spenderade jag tid uppe vid ytan (saknar dykarcertifikat) men fick trots detta möjlighet att se mer fiskar, ormar och rockor under vattnet än vad jag hade kunna drömma om. Innan avresa hade det självklara klockvalet Ploprof 600 fått ett trycktest hos auktoriserad verkstad med godkända resultat. Något som visade sig vara felaktigt...

Efter andra dagen med snorkling och bad upptäckte jag något märkligt. Tavlan ser något brun ut? tog ut kronan, snurrade på datumhjulet och såg av min förvåning att hela hjulet var rostigt. Klockan hade tagit in vatten. proprofen åkte av, kronan drogs ur och lades sedan torrt och svalt i resväskan med förhoppning om att kanske kunna bli "bättre". Under förra hösten bodde jag på annan ort - Taiwan, Taipei - vilket försvårade möjligheten till att springa förbi någon av de auktoriserade verkstäderna här hemma i Sverige som man tidigare förlitat sig på. Jag fick därför besöka Omega service Center i Taipei så fort semestern på Borneo var över. Väl där konstaterade dem att de inte skulle ha möjlighet att laga den på plats utan att den istället behövdes skicka till Schweiz. Något som kändes dumt med tanke på min väldigt korta tid kvar i Taiwan - klockan skulle aldrig hinna skickas, servas och sedan skickas tillbaka till Taiwan innan jag lämnat landet. Klockan fick därför i närmare 4-5 veckor fortsätta ligga med kronan ute i en torr och sval pouch tills hemfärd till Sverige var ett faktum.

Väl hemma i Stockholm lämnades klockan in till Rob Engström vilka de också konstaterade rätt snabbt att klockan behövdes skickas ner till Schweiz. Nu åsterstod ytterligare åtskilda veckor innan klockan skulle kunna återigen användas. Servicetiden var beräknad till minst 8-10 veckor.

Efter att ha stått ut med den långa servicetiden landade äntligen ett sms i inkorgen på mobilen som berätta att klockan var färdig och kunde hämtas ut. Väl på plats hos Rob Engströms fick jag dock en smärre shock - allt var utbytt. Klockan hade under sista kontrollen fortfarande inte kunnat hålla sig tät, tydligen ett ganska vanligt problem hos gamla ploprofs. Omega nere i Schweiz hade därför behövt byta:
- case
- röda bezelknapp
- bezel
- packningar
- krona
- tavla
- visare
- datumhjul
- samt större delar av det rostskadade verket.

Med andra ord en helt ny klocka.

Däremot hade detta inte kunnat fastställas förrän sent i slutet av servicen vilket gjorde att det tidigare angivna kostnadsförslaget för servicen kvarstod. Jag fick därmed en helt ny klocka samtidigt som alla övriga kosmetiska delar låg fint i en påse när den nya ploprofen plockades ut.

Först kändes det tråkigt med en "falsk" vintage. Nu däremot är känslan annorlunda. Nu vet jag med säkerhet att jag har en badtät klocka som i stort sätt är nybyggd på helt fabriksnya delar och därmed är den perfekta beatern. En klocka som kan användas i vått och torrt med all säkerhet. Och även om små detaljer skiljer dem åt (font på bezel etc) så är det fantastiskt häftigt att verkligen ha ett opolerat vintage-case. huruvida detta case är NOS eller inte vet jag ej - men känslan är fortfarande slående. Jag är idag fortfarande riktigt nöjd med klockan.

Nedan följer en bildserie med dokumentation av utseende innan och efter service:

Bilder från sommarsemester 2013
IMG_2448.jpg
IMG_2451.jpg
IMG_2469.jpg



Bilder tagna på skadade originaldelar efter service
IMG_3986.jpg
IMG_3987.jpg
IMG_3988_2.jpg
IMG_3989.jpg
IMG_3990_2.jpg


Bilder på den "nya" ploprofen (medveten om den lilla dingen på första bilden)
IMG_4759.JPG
IMG_4757.jpg
IMG_4756.jpg
IMG_4754.JPG
IMG_4755.JPG
IMG_4750.jpg
 

Greven

Audemars
Det var ju bra att du blev nöjd i slutet och att klockan nu fungerar bra.

Jag kanske läste för snabbt i din text men har du kontaktat den auktoriserade verkstaden som gjorde trycktestet som visade sig vara felaktigt? De borde ju stå till svars för skadan som uppstod, och kanske till och med betala för servicen?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det var ju bra att du blev nöjd i slutet och att klockan nu fungerar bra.

Jag kanske läste för snabbt i din text men har du kontaktat den auktoriserade verkstaden som gjorde trycktestet som visade sig vara felaktigt? De borde ju stå till svars för skadan som uppstod, och kanske till och med betala för servicen?

Först och främst täckte försäkring själva servicen. Jag själv har därför inte behövt utstå någon ekonomisk förlust på grund av olyckan. Sedan är själva frågan huruvida klockan var tät eller inte innan avfärd diffus. Jag har hört att flera verkstäder inte längre vill trycktesta klockor och sedan stå för problem ifall motsatsen bevisas (dvs tät klocka som ändå skadas i vattnet). Den mänskliga faktorn är väl helt enkelt för stor och rädslan om att folk ska återvända med trasiga ur när de i själva verket kanske har badat med öppen krona är väl för påtaglig. Flera butiker väljer väl därför erbjuda tjänsten men inte garantin om att stå till tjänst (gratis) om olyckan sker.

Jag har dock påtalat om olyckan för den berörda butiken men inte valt att ta några strider då det ändå bara är ord mot ord.
 

Greven

Audemars
Först och främst täckte försäkring själva servicen. Jag själv har därför inte behövt utstå någon ekonomisk förlust på grund av olyckan. Sedan är själva frågan huruvida klockan var tät eller inte innan avfärd diffus. Jag har hört att flera verkstäder inte längre vill trycktesta klockor och sedan stå för problem ifall motsatsen bevisas (dvs tät klocka som ändå skadas i vattnet). Den mänskliga faktorn är väl helt enkelt för stor och rädslan om att folk ska återvända med trasiga ur när de i själva verket kanske har badat med öppen krona är väl för påtaglig. Flera butiker väljer väl därför erbjuda tjänsten men inte garantin om att stå till tjänst (gratis) om olyckan sker.

Jag har dock påtalat om olyckan för den berörda butiken men inte valt att ta några strider då det ändå bara är ord mot ord.
Tack för ditt svar.
 

Esquared

Cartier
Galen berättelse - jävla schysst att du fick behålla alla gamla delar inkl. case (som upplagt för att bygga en franken-klocka).. Återigen, sjukt att den modellen om någon inte höll tätt trots tidigare trycktest - litegrann som en Humvee som inte klarar terräng..
 
Topp