• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Glycine Airman - klappat och klart.

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Ni som känner mig vet kanske att jag alltid haft ett gott öga till Glycine och att jag tidigare hade en samling helt inriktad på just detta märke. Men efter att ha bränt igenom hela deras modellprogram (japp, i princip ett ex av varje modell totalt ca 70-80 st dock inte samtidigt) så kände jag mig minst sagt lite mätt på Glycine. Jag har dock alltid haft några i lådan (sk keepers)…och någonstans i bakhuvudet har jag alltid tänkt slå till på en vettig vintage Airman. En klocka som jag utan att blinka vill placera bland klockvärldens klassiker. Tyvärr är det litegrann av en doldis här hemma. Men framförallt i USA så har den betydligt högre status bland samlare. Mycket tack vare Werner på Falcon Watches...

När jag såg Mattan 's nytillskott så dök idén upp igen om att försöka hitta en. Och efter en WTB på vårt egna Köp/Sälj var dealen i hamn...

Men först lite historia…vi är ju ändå på forumets vintagedel och här har ju alla lite mer tålamod än i den vanliga diskussionsdelen… ;)

Det finns redan väldigt bra översikter över Glycines Airmanproduktion (bland annat André Stikkers bok Glycine Airman) men kort sagt så började Glycine i början av 50-talet arbetet med att fram en klocka som skulle funka för piloter. Grundidén var en klocka med 24H-visning (timvisaren går ett varv per dygn istället för det vanligare 2 varv per dygn) i kombination med en vridring för att visa ytterligare en tidszon. Resultatet blev Airman som lanserades 1953. En bra översikt över de äldre Airmanmodellerna hittas här.

Airmanserien har, sedan 1953, i olika form producerats obrutet av Glycine. Originalserien producerades fram till 1978 varefter det var några mörka år med enbart ett par quartz-modeller. På 90-talet återupplivades Airmanserien och man återgick till automatiska urverk igen.

Man har dock, i viss mån, släppt arvet 24H-visningen och erbjuder numera även varianter med vanlig 12H-visning i kombination med en 24H-visare om man föredrar detta istället för puristversionerna. I dagsläget finns en handfull modeller i tre storlekarna 38-46mm. En bra översikt över hela modellprogrammet finns både på Glycines hemsida och här. Det finns något för alla!

Mitt nytillskott då? Ja, vad ska man säga. En väldigt basic Airman från mitten av 60-talet med A.Schild 1700/1701-verk, fungerande hack-funktion (en liten pigg som åker upp klockan 12 och stoppar sekundvisaren när kronan är utdragen) och svart datumskiva. Det må vara lite av Airman-modellernas Volvo, men skicket är bra och för mig är det precis vad jag letade efter:














Tack för titten! :)


Har ju själv blivit väldigt sugen på en vintage Airman så har en tanke angående den här "hack-funktionen", om denna ej fungerar är detta svårt att få fixat eller vad tror du? Såg att det låg ute en annons här på KS nu ( https://klocksnack.se/threads/vintage-glycine-airman-special.67301/ )
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ju själv blivit väldigt sugen på en vintage Airman så har en tanke angående den här "hack-funktionen", om denna ej fungerar är detta svårt att få fixat eller vad tror du? Såg att det låg ute en annons här på KS nu ( https://klocksnack.se/threads/vintage-glycine-airman-special.67301/ )

Vet att det tidigare ansetts vara "omöjligt" (i bemärkelsen att det inte funnits delar och det inte varit värt besväret att hantverka fram nya med tanke på hur få klockor det handlar om. Det har, AFAIK, helt enkelt blivit för dyrt.)

Men sedan har jag läst några trådar på WUS (kolla deras subforum för Glycine) att någon lyckats lösa det. Så det är nog värt att kolla upp! :)
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Vet att det tidigare ansetts vara "omöjligt" (i bemärkelsen att det inte funnits delar och det inte varit värt besväret att hantverka fram nya med tanke på hur få klockor det handlar om. Det har, AFAIK, helt enkelt blivit för dyrt.)

Men sedan har jag läst några trådar på WUS (kolla deras subforum för Glycine) att någon lyckats lösa det. Så det är nog värt att kolla upp! :)

Ja okej, tack då ska jag kolla upp de där!:)
 
Topp