Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage guld..

Diskussion i 'Vintage' startad av ssp226, 12 juni 2013.

1. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Har varit dåligt med postande från min sida och det har inte hänt mycket intressant på vintagefronten på senaste tiden tyvärr. Men jag tycker den här sena 50-talaren är värd en post. Superclean tavla och visare utan lysmassa och big logo länk. En klassiker i mina ögon...

Enjoy!

Kson, Bawkins, aleks och 12 andra gillar detta.
  2. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    å fy fan!

Icaras, henk von helvete och ssp226 gillar detta.
  3. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Oj J*VLAR vilken skönhet! Säga vad man vill om Rolex men denna klocka är något i hästväg, speciellt med patineringen som denna har!

ssp226 gillar detta.
  4. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Super fin, bra att du postar lite här också! :)

ssp226 gillar detta.
  5. _jonte

_jonte Friends of KS

WOW helt fantastisk!! :wideyed::cigar:

ssp226 gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Mycket trevlig! Är det originaltavla med originalfinish? Har mycket låg kunskap på dessa cirkulärt borstade tavlor.

7. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

jössesj-klar vad fin!!! härlig tidskänsla på visare o tavla!

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Wow, grattis! Häftigaste DD:n på KS?

9. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Tack! Ja, det är original med rätt finish. Det är rätt sällan man ser dessa tavlor, jag har bara haft en själv tidigare faktiskt. Att hitta en utan lysmassa på tavla och visare är jackpot. De tavlor som haft lysmassa är ofta i dåligt skick.

10. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Japp ska skärpa till mig lite.

Bomier gillar detta.
  11. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    V
    Det är onekligen riktig vintage känsla, framför allt visarna gör en stor skillnad. Men det är även skillnad på glasringen mot senare DD's.

12. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Smask, där satt den! Underbar, ger mig guldfeber....så snygg!

13. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Så jävla Fin, Älskar DD!! Måste nog också ha en :)

Icaras gillar detta.
  14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har också samma uppfattning om lysmassans påverkan. Men då är denna tavlan olackad? Måste vara ovanligt? Lack från 50-talet kan inte hålla sig så här klar under alla dessa år.

15. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Silver, champagne, guld har nog aldrig varit lackade, rätta mig om jag ha fel. Svarta tavlor osv var garanterat lackade vid den här tidpunkten. Beträffande lysmassan har jag en till lite nyare "swiss" only silver tavla som är fin i mitten men ser för jäklig ut i kanterna, ofta samma sak med visarna.

16. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    Jag tycker att visarna gör hela klockan. helt underbara

17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nja, aldrig kan man inte säga då alla, eller merparten, jag har sett har varit lackade. Men nu pratar jag om Rolex och andra tavlor i allmänhet. Kanske att just DD-tavlorna skiljer sig? Man lackade tavlorna för att skydda med mot repor och dylikt. Ironiskt är det dock att lacken var vattenlöslig och missfärgades rätt mycket under åren. Mycket av patinan ligger i just lacken.

18. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Mmm...jag vet inte riktigt vad det är för lack. Silver, champagne och guld har ju borstade ytor till skillnad mot målade tavlor. Det är möjligt att de också är lackade, jag måste ha tittat på ett ofantligt antal day-date tavlor genom genom lupp och aldrig tänkt på eller sett någon märkvärd lackyta faktiskt. Patina/missfärgning är rätt sällsynt ändå som tur är.

19. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Inte alls dum.

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hmm, mina DJs, DD, BB har alla varit lackade. Tror faktiskt inte jag stött på en tavla jag hanterat som inte varit klarlackad. Lacker på 50-talet klarar sig vad jag sett aldrig bra utan missfärgning. Senare lacker på Rolextavlorna är däremot bra. Sedan är ju oysterboettena täta och det hjälper till mycket.

Men som sagt jag har inte funderat mycket på detta innan. Dock vet jag av erfarenhet av att tvätta gamla tavlor att de blir extremt ömtåliga utan lacken. Fina tavelrenoveringar handlar ju om att avlägsna lacken och smuts med den för att sedan klarlacka dem igen. Dock inte många som ägnar sig åt detta då det är lättare att bara måla om dem från grunden.

21. JS

JS Friends of KS

Fin DD - kul att se gamla ex som är välbevarade!

22. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Eventuellt menar du lite äldre tavlor alternativt tavlor med icke borstad yta, min klocka är från ca 59 och jag har ytterligare tre day-dates med "swiss" tavlor, samtliga borstade silver/guld tavlor och som sagt jag har aldrig sett någon klarlack på någon borstad tavla. Jag har en lös tavla hemma, lite nyare , som jag ska kolla lite närmare på. Den är champagnefärgad och "slät", mycket möjligt den är lackad börjar jag inbilla mig!

23. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Riktigt snyggt Martin, tror falten skulle gå igång på denna också ;)

Ser fram emot att ses i sommar!

falten gillar detta.
  24. falten

falten Stadsbo

Jo den där var fasiken inte helt fel :=)

25. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Som sagt jag har inte den erfarenhet av just dessa DD tavlor, därför jag var nyfiken. Min BB har parallell borstning och de DJs jag hanterat har den klassiska susbust-strukturen båda med klarlack. Min 70-tals DD har en matt struktur som sedan är klarlackad.

ssp226 gillar detta.
  26. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong

Nu är jag med i matchen. Tavlorna som inte är borstade är lackade som du säger. Hur länge vet jag inte, vet du? Borstade tavlor är dock vanligast(säkert 9 av 10), har du bara haft lackade tavlor har du haft tur! Jag har jämt gissat att folk föredrog guldtavlor men det kanske är så att de flesta lackade tavlorna har gått sönder under årens lopp.

Jag tog ett par bilder, en t swiss t som är tydligt lackad. (diamanter är ev aftermarket, usla med prongs. Men Eric Ku m.fl. hävdar att de är USA tillverkade och helt original) Hur som helst..

Här är en nyare borstad och då utan lack. Visserligen till en 18038, men de äldre var ej lackade heller. Kassa iphonebilder. Men jag vet vilka typer av tavlor du menar i alla fall.

27. ssp226
    Trådstartare

ssp226 Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Tack Tomas, det ska bli kul att träffas. Det var ett tag sedan!

28. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Sjukt fin!

29. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Otroligt vacker! :)

30. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Fantastisk klocka ! :woot: