• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage IWC - reparation Stockholm

MDRK

Omega
Hej,
Ropade in en gammal IWC på nät auktion. Kanske inte världens smartaste drag då klockan inte funkar. Automat. Sekundvisaren går i upp till 30 sek för att sedan stanna tvärt. Baserad på min mycket begränsade kunskap så tror jag det rör sig om caliber 89.

Hur som helst, ringde ABC på Hornsgatan, som inte vill ta tag i problemet då de inte har reservdelar. Blev hänvisad till Nymans, de trodde Rob E möjligtvis kunde lösa det.

Fråga: Finns det verkligen ingen annanstans i hela Stockholm som man kan vända sig? Undviker helst Nymans.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Bild eller modell skulle underlätta.
Annars skulle jag tippa på att Axel på Farfars klockor skulle kunna hjälpa dig. Alternativt @Minuteman @McGyver eller någon annan urnisse här på forumet :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Ropade in en gammal IWC på nät auktion. Kanske inte världens smartaste drag då klockan inte funkar. Automat. Sekundvisaren går i upp till 30 sek för att sedan stanna tvärt. Baserad på min mycket begränsade kunskap så tror jag det rör sig om caliber 89.

Hur som helst, ringde ABC på Hornsgatan, som inte vill ta tag i problemet då de inte har reservdelar. Blev hänvisad till Nymans, de trodde Rob E möjligtvis kunde lösa det.

Fråga: Finns det verkligen ingen annanstans i hela Stockholm som man kan vända sig? Undviker helst Nymans.
Har du testat att dra upp den manuellt? Tror att cal 89 är manuell :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Är det en automat så är det inte en cal 89 - IWCs och förmodligen hela industrins bästa manuella urverk. Men det finns en del senare automatiska verk som bygger på cal 89.

Varför inte besöka en random urmakare (dvs inte en AD/ett större urmakeri som inte orkar bemöda sig med billigare vintageur) och fråga om de skulle kunna fixa den? Nu känner jag inte till Sthlm så bra, men jag brukar serva mina vintageur hos denna typ av urmakare i Gbg med omnejd och har alltid varit nöjd.
 

MDRK

Omega
Apropå manuella urverk.
Jag har en manuell Ollech & Wajs Selectron Computer. Har insett att jag verkligen gillar grejen med att ha en klocka som man drar upp. Nästan så jag ser fram emot att göra det :)- Började därför googla för ett tag sen på nytillverkade klockor med manuella urverk i "OK prisklass".
Hittade Panerai Radiomir, i synnerhet 337 och Montblanc 1858 small second. Tar tacksamt emot tips på nytillverkade manuella ur som ni gillar.
 
Topp