Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vintage IWC - reparation Stockholm

Diskussion i 'Vintage' startad av MDRK, 8 februari 2016.

1. MDRK
    Trådstartare

MDRK Torpare

Hej,
    Ropade in en gammal IWC på nät auktion. Kanske inte världens smartaste drag då klockan inte funkar. Automat. Sekundvisaren går i upp till 30 sek för att sedan stanna tvärt. Baserad på min mycket begränsade kunskap så tror jag det rör sig om caliber 89.

Hur som helst, ringde ABC på Hornsgatan, som inte vill ta tag i problemet då de inte har reservdelar. Blev hänvisad till Nymans, de trodde Rob E möjligtvis kunde lösa det.

Fråga: Finns det verkligen ingen annanstans i hela Stockholm som man kan vända sig? Undviker helst Nymans.

theargonaut gillar detta.
  2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Bild eller modell skulle underlätta.
    Annars skulle jag tippa på att Axel på Farfars klockor skulle kunna hjälpa dig. Alternativt @Minuteman @McGyver eller någon annan urnisse här på forumet :)

3. MDRK
    Trådstartare

MDRK Torpare

Stort tack. På jobbet nu, kan posta bild ikväll.

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har du testat att dra upp den manuellt? Tror att cal 89 är manuell :)

5. MDRK
    Trådstartare

MDRK Torpare

Hahaha,
    angående 89 - jag är nybörjare visar det sig.
    Men där går gränsen, det står automatic på urtavlan :)

theargonaut gillar detta.
  6. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Går att dra upp automatverk via kronan också. Gissar på att nått är vajsing med fjädern

MDRK gillar detta.
  7. Kvisten

Kvisten Stadsbo

Är det en automat så är det inte en cal 89 - IWCs och förmodligen hela industrins bästa manuella urverk. Men det finns en del senare automatiska verk som bygger på cal 89.

Varför inte besöka en random urmakare (dvs inte en AD/ett större urmakeri som inte orkar bemöda sig med billigare vintageur) och fråga om de skulle kunna fixa den? Nu känner jag inte till Sthlm så bra, men jag brukar serva mina vintageur hos denna typ av urmakare i Gbg med omnejd och har alltid varit nöjd.

MDRK gillar detta.
  8. MDRK
    Trådstartare

MDRK Torpare

Apropå manuella urverk.
    Jag har en manuell Ollech & Wajs Selectron Computer. Har insett att jag verkligen gillar grejen med att ha en klocka som man drar upp. Nästan så jag ser fram emot att göra det :)- Började därför googla för ett tag sen på nytillverkade klockor med manuella urverk i "OK prisklass".
    Hittade Panerai Radiomir, i synnerhet 337 och Montblanc 1858 small second. Tar tacksamt emot tips på nytillverkade manuella ur som ni gillar.