• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage klokker og vintage biler

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag har klockan, men jag önskar att jag hade bilen också.
image.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det här är ju min tråd. Kan tänka mig så många passande kombinationer. Men bjuder på 3 till stt börja med:

En verklig, iof är bilen lite för ny, men det har visat sig svårt att hotta en fin MB:

image.jpeg


En riktig graal-kombo:

image.jpeg


Och en semi-realistisk dröm-kombo:

image.jpeg
 

Stephan

Omega
Dessa båda har väldigt mycket gemensamt:
Tillverkade i Japan
Diskreta
Tillverkarna kända för billiga & bra produkter
High-End från respektive tillverkare
Precisionsurverk i båda
Mycket ovanliga, endast nördarna vet vad det är
Båda har varit mina

Bil%20amp%20Klocka%201.jpg
 

Pictor

Audemars
Han har, där får ni gissa, hon har Connie, men med det tunna "krockot" inte nutidens polstrade Hirch o Co som i mitt tycke liknar galon. Ursäkta vintagevänner, jag menar inte att snobba, vi diggar olika, och det är bra. Där är vi alltid överens.
image.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Min kompis Martin rattade sin pappas 93:a (tvåtakt) en gång för längesedan. Vi satt och stojade i bilen så han missade att köra när det blev grönt varpå killen i bilen bakom tutar, liiite för länge, precis så att det blir drygt. Då säger Martin, "nu skall du se på nåt kul", och drar ut choken till max. Det tar bara 12 sekunder så har bilen bakom försvunnit i ett oljeröksmoln.
748cc och 33 hk, SAAB power!

_V9B1274-01.jpg

Jag hade en SAAB 93 ( fr 1957) före körkortsåldern (på absoluta vischan= ingen sheriff) den var mycket billigare än en moppe (200:- ?). Trevlig att köra på skogsvägarna med framhjulsdriften och frihjulet och de 33 hästarna kändes som minst 40 om det precis hade regnat! Den blev sedan stående 15 år och när jag hämtade den för att renovera hade det vuxit lavar på taket, såg ut som en gråsten men hade endast litet ytrost här och var; måste vara rena pansarplåten. Efter oljebyte och nytt batteri gick den igång med ett redigt rökmoln, men varvade som den varit igång dagen före. Projektet avstannade dock av någon anledning så jag sålde den för en tretusing. :)
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Jag hade en SAAB 93 ( fr 1957) före körkortsåldern (på absoluta vischan= ingen sheriff) den var mycket billigare än en moppe (200:- ?). Trevlig att köra på skogsvägarna med framhjulsdriften och frihjulet och de 33 hästarna kändes som minst 40 om det precis hade regnat! Den blev sedan stående 15 år och när jag hämtade den för att renovera hade det vuxit lavar på taket, såg ut som en gråsten men hade endast litet ytrost här och var; måste vara rena pansarplåten. Efter oljebyte och nytt batteri gick den igång med ett redigt rökmoln, men varvade som den varit igång dagen före. Projektet avstannade dock av någon anledning så jag sålde den för en tretusing. :)
Jag hade själv kombivarianten, SAAB 95, som jag köpte av en pensionerad polis. Den hade ett litet uppfällbart baksäte i kombiutrymmet. Den var reggad för sju personer, och saknade helt säkerhetsbälten (kan ha haft fram, blir lite osäker).
När man körde med fem personer i den var man tvungen att köra på vägrenen vid långa uppförsbackar eftersom den inte orkade och man var tvungen att köra på ettan.
Kylargardin, motorutrymme som man kunde bo i, frihjul.... Aaaaaa.....
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag hade själv kombivarianten, SAAB 95, som jag köpte av en pensionerad polis. Den hade ett litet uppfällbart baksäte i kombiutrymmet. Den var reggad för sju personer, och saknade helt säkerhetsbälten (kan ha haft fram, blir lite osäker).
När man körde med fem personer i den var man tvungen att köra på vägrenen vid långa uppförsbackar eftersom den inte orkade och man var tvungen att köra på ettan.
Kylargardin, motorutrymme som man kunde bo i, frihjul.... Aaaaaa.....

Ha ha ja kylargardinen, ja… reglerad med typ en badkarskedja. Den hade jag helt glömt bort .. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Återkopplar med denna kombination till tiden där mitt bilintresse peakade…

Hemi`Cuda Convertible .jpg

Kungen från muskelbilseran Hemi `Cuda 1971.

EP 1971.jpg

Till det väljes en muskelklocka: Zenith El Primero "Tv-screen" aka "Big blue"…

Den här kombinationen är nog en anakronism. Vem vet…? ;)
 
Senast ändrad:

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Återkopplar med denna kombination till tiden där mitt bilintresse peakade…
Kungen från muskelbilseran Hemi `Cuda 1971.
Till get väljes en muskelklocka: Zenith El Primero "Tv-screen" aka "Big blue"…

Den här kombinationen är nog en anakronism. Vem vet…? ;)

Det dubbelnördiga svaret är att av`Cuda Convertible 1971 tillverkades bara 11 bilar bestyckade med den ikoniska 426 Hemi, 1970 14 st och ingen av dessa nådde europa*). Senast såldes en 1971 Hemi`Cuda Convertible på auktion för USD 3 500 000. Zenith EP Big blue som exporterades till USA vid den tiden hade Movadomärkt tavla m a a den pågående varumärkestvisten med Zenith Radio Company. Därför vore denna kombination lite av en anakronism 1971.. ;)

*) För en 20 år sedan pågick en mytbildning om att ytterligare en Hemicuda convertible hade tillverkats och skickats till Europa varvid varenda lada genomsöktes… :)
 
Senast ändrad:

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Mange av oss som liker vintage klokker er vel ogsaa veteranbil interresert? Satt og tenkte litt paa hva slags biler eierne av noenav mine gamle klokker ville kjoert dengang det begav seg..? ;) Noen flere som tenker slik? Her er ihvertfall noen av mine forslag:

1969 Seiko 6139 Speedtimer og Datsun Skyline Coupe GTX. Pengene rakk nok ikke til en GTR... Vi maa huske paa at i Japan kostet 6139en tilsvarende en mnd loenn for en juniorleder.

6139 Skyline.jpg


1964 Seiko Lord Marvel og Toyota Crown:
Lord MarvelCrown.jpg


1966 Omega Seamaster og Jaguar 420:

Omega Jaguar.jpg


1967 Longines Flagship og Mercedes 250S:

Longines 250S.jpg


1974 King Seiko og Toyota Crown:

KS Crown.jpg


197? Ricoh Crystal og Mazda 929 Coupe:

Ricoh 929.jpg
Riktigt bra idé, detta!
Här är mitt bidrag. Jag vet inte om harmonin är fulländad men detta är vad jag har.:)
1955 Chevrolet Bel Air
image.jpeg

1979 Rolex Explorer 1016
image.jpeg
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Mitt bidrag blir detta.
Mustang cab GT - 66
Bild 158.jpg
Bild 040.jpg

Kombinerat med en Rolex GMT pepsi- 78
(har ingen bra bild på min i mobilen men gissar folk vet hur den ser ut.

Men en Bubblare hade varit en Enzo för att behålla black, black och black. För er som drar på mungiporna så säger jag bara att kan Jean Reno köra Fiat 500 med en Enzo i filmen det stora blå... Ja, I rest my case :)
20160305_152418.jpg
 
Topp