• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage-kronograf under 5000kr

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hej alla!

Möjligt att detta har avhandlats tidigare, skulle nästan förvåna mig om det inte har det, men jag hittade ingen bra info så drar igång en tråd istället.

Hursomhelst undrar jag om man kan hitta schyssta, mekaniska vintage-kronografer under femtusingen, var man ska leta och vad man isåfall ska se upp med. Självklart finns ju Seiko som många rekommenderar tack vare sina lättservade och robusta urverk, men den enda Seikon jag skulle vilja ha är en 6138-8020 Panda och problemet med den är att dem är svåra att hitta i fint originalskick... (Hojta till om ni har en!).

Någonting i stil med gamla Heuer Autavior (eller Hamilton som på bilden nedan) har jag tänkt mig, gärna med svart tavla och vita subdials (eller tvärt om). Skulle vara grymt att hitta en välfungerande chrono runt 38-40mm. Någonting liknande dessa (inte min bild):
image.jpg


Så, har ni nå tips? Är det trots allt Seiko man ska gå efter i den här prisklassen, eller finns det annat kul? Förslag på säljare? Något att vara extra uppmärksam om? All input uppskattas. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jo då, det går utmärkt, men det kostar att hålla dom igång om du inte kan serva själv eller har en bra "kran" som kan skruva åt dig. Har du det, så dela gärna med dig... ;)

Lägger in lite snabbt knäppta bilder på mina gamla "billiga" kronos; samtliga kostar under 5000:- och är köpta mer eller mindre ogenomtänkt här på forumet...

Brukar dyka upp fina gamla kronografer då och då.

Lycka till!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jo då, det går utmärkt, men det kostar att hålla dom igång om du inte kan serva själv eller har en bra "kran" som kan skruva åt dig. Har du det, så dela gärna med dig... ;)

Lägger in lite snabbt knäppta bilder på mina gamla "billiga" kronos; samtliga kostar under 5000:- och är köpta mer eller mindre ogenomtänkt här på forumet...

Brukar dyka upp fina gamla kronografer då och då.

Lycka till!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Hehe. Är ganska ny inom vintagevärlden och jag kan varken skruva själv eller dela med mig av någon...så det blir nog att lämna in vid behov. Hur mycket skulle du säga att det kan kosta med service?

Riktigt fina klockor du har! Boetten på den längst till höger var ruskigt ball. Kul med mer speciella boetter och tavlor! :)

Tack ska du ha! :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hehe. Är ganska ny inom vintagevärlden och jag kan varken skruva själv eller dela med mig av någon...så det blir nog att lämna in vid behov. Hur mycket skulle du säga att det kan kosta med service?

Riktigt fina klockor du har! Boetten på den längst till höger var ruskigt ball. Kul med mer speciella boetter och tavlor! :)

Tack ska du ha! :)

Tack själv för att du påminde mig om dessa gamla godingar. Slängde av mig Paneraien & tog på mig Precimaxen istället. Det är kontrasterna som gör det... ;)

Jag har ännu inte fått tummen ur att serva nå´n av dessa, men vet att det är dyrt. En klocka i 5 000:- klassen kostar säkerligen 3 - 5000:- att serva...

Lycka till!
 
Hehe. Är ganska ny inom vintagevärlden och jag kan varken skruva själv eller dela med mig av någon...så det blir nog att lämna in vid behov. Hur mycket skulle du säga att det kan kosta med service?

Riktigt fina klockor du har! Boetten på den längst till höger var ruskigt ball. Kul med mer speciella boetter och tavlor! :)

Tack ska du ha! :)
Billigaste kronografservicen jag sett är på 2400kr, men det är ju om allt är helt och inget behöver bytas.
 
Jo då, det går utmärkt, men det kostar att hålla dom igång om du inte kan serva själv eller har en bra "kran" som kan skruva åt dig. Har du det, så dela gärna med dig... ;)

Lägger in lite snabbt knäppta bilder på mina gamla "billiga" kronos; samtliga kostar under 5000:- och är köpta mer eller mindre ogenomtänkt här på forumet...

Brukar dyka upp fina gamla kronografer då och då.

Lycka till!

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Najs Tissot!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Snygg. Exakt nåt sånt! :)
Försök att prova några innan du köper. 36mm med val 7733 kan lätt kännas lite höga men se fina ut på bild. Zodiacen verkar vara kromad och inte rostfri vilket är ett minus i min bok. Här har du en som du får hosta upp en tusing till för men det fixar du med smslån;) https://klocksnack.se/threads/ollech-wajs-divers-chrono-silver-knight.39752/
Här är tre som vart i min ägo och ligger hysat nära i budget:
image (1).jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Försök att prova några innan du köper. 36mm med val 7733 kan lätt kännas lite höga men se fina ut på bild. Zodiacen verkar vara kromad och inte rostfri vilket är ett minus i min bok. Här har du en som du får hosta upp en tusing till för men det fixar du med smslån;) https://klocksnack.se/threads/ollech-wajs-divers-chrono-silver-knight.39752/
Här är tre som vart i min ägo och ligger hysat nära i budget:
image (1).jpg
Bra tips, tack. Hoppas på en gtg inom en snar framtid, vore kul om någon tar med sig nånting liknande så man kan klämma lite. Riktigt fina dina klockor... Känner att jag långsamt dras ner i vintageträsket. Patina är kul. :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ännu en fråga; ska man lita på säljare på eBay eller ska man ta det säkra före det osäkra och helt enkelt vänta tills något passande kommer upp på K/S? Vad säger ni?
 
Topp